LTAB: Latvijā OCTA cenas turpinās pamazām augt, taču tik straujš kāpums kā pēdējā laikā vairs nebūs

Latvijā transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas cenas turpinās pamazām augt, taču tik straujš kāpums kā pēdējā laikā vairs nebūs, aģentūrai LETA atzina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

“Visticamāk, tik straujš OCTA cenu pieaugums, kā bija vērojams šajā gadā, vairs nebūs, tomēr ir visi priekšnosacījumi tam, ka cenas pakāpeniski turpinās pieaugt,” sacīja Abāšins.

Viņš arī norādīja, ka atbilstoši LTAB rīcībā esošajai informācijai 2017.gada pirmajā pusgadā OCTA cena, salīdzinot ar tādu pašu periodu pērn, Latvijā fiziskajām un juridiskajām personām kopumā ir pieaugusi vidēji par 17%. Cenas kāpums ir saistīs gan ar medicīnas pakalpojumu sadārdzināšanos, jo tika paaugstināti tarifi starp Nacionālā Veselības dienesta un ārstniecības iestādēm par valsts apmaksātajiem pakalpojumiem, kas viennozīmīgi ietekmēs vidējās atlīdzības pieaugumu, gan iemaksām Garantijas fondā, kas jāveic apdrošinātājiem, kā arī citiem faktoriem.

Vienlaikus Abāšins atzina, ka prognozēt cenu pieauguma griestus šobrīd ir ļoti grūti – tas būs atkarīgs no stabilitātes valsts ekonomikā un inflācijas, kā arī joprojām liela nozīme ir konkurencei apdrošinātāju vidū.

Savukārt, runājot par cenu aprēķināšanas mehānismiem, LTAB vadītājs norādīja, ka apdrošinātāji paši izvēlas kritērijus, pēc kuriem tiek aprēķinātas OCTA cenas. Tostarp viens no galvenajiem kritērijiem ir “Bonus-Malus” klase, bet tiek ņemti vērā arī citi kritēriji, piemēram, nobraukums, teritorija, klienta lojalitāte u.c.

“Kopš pagājušā gada apdrošinātājiem ir pieeja arī Iekšlietu ministrijas datubāzei, kurā apkopoti autovadītāju soda uzskaites punkti, un LTAB rīcībā ir informācija, ka atsevišķi apdrošinātāji šo informāciju izmanto OCTA cenu aprēķināšanai. Mūsuprāt tas ir arī viens no faktoriem, kas varētu mazināt ceļu satiksmē valdošo spriedzi, agresivitāti,” piebilda Abāšins.

Tāpat viņš atzina, ka LTAB kopš gada sākuma biežāk nekā iepriekš saņem iedzīvotāju jautājumus par OCTA cenām un to aprēķināšanas mehānismiem.

Savukārt apdrošinātāja “Ergo” Transportlīdzekļu apdrošināšanas nodaļas vadītājs Aldis Eņģelis aģentūrai LETA sacīja, ka OCTA cenas šogad augustā salīdzinājumā ar pagājušā gada augustu apdrošināšanas kompānijā ir palielinājušās vidēji līdz 50%, tajā skaitā korporatīvo klientu segmentā – kāpums bijis vidēji līdz 15%.

“Kopumā virkne faktoru palielina apdrošinātāju zaudējumus, piemēram, kopš pagājušā gadā ir atsākti maksājumi Garantijas fondā apdrošināšanas sabiedrības “Balva” maksātnespējas dēļ. OCTA cenu pieaugumu ietekmē arī citi apstākļi. Viens no tiem – fakts, ka pieaug ceļu satiksmes negadījumu skaits, jo ir palielinājusies satiksmes intensitāte. Arī pieaugošās autoservisu pakalpojumu izmaksas atstāj iespaidu uz OCTA cenām. Kopš šā gada janvāra, līdz ar izmaiņām normatīvajos aktos, arvien vairāk klientu izvēlas veikt transportlīdzekļu remontu autoservisā, jo, izvēloties saņemt naudu, no summas tiek atskaitīts ne tikai pievienotais vērtības nodoklis (PVN), bet arī darba spēka nodoklis 30% apmērā. Tāpat pieaug atlīdzību izmaksas par nemateriālajiem zaudējumiem,” skaidroja Eņģelis.

Viņš prognozēja, ka arī tuvākajā nākotnē OCTA cenas turpinās pieaugt. “Ņemot vērā, ka ārējie faktori attīstās dinamiski, grūti prognozēt, par cik procentiem cenas varētu turpināt pieaugt līdz gada beigām. Redzot pēdējo mēnešu OCTA polišu cenu izmaiņas tirgū, domāju, ka kopējie OCTA nozares zaudējumi šogad varētu būt mazāki nekā pagājušajā gadā, un, ja OCTA apdrošinātājiem vairs neradīs zaudējums, tad noteikti cenu pieauguma temps samazināsies. Pēc tam cenu pieauguma temps varētu būt zaudējumu inflācijas līmenī, lai nepieļautu, ka OCTA atkal sāk radīt zaudējumus,” klāstīja Eņģelis.

Tāpat viņš norādīja, ka “Bonus-Malus” dati būtiski ietekmē OCTA apdrošināšanas polišu cenu, taču cenu nosaka vairāku riska faktoru kopums, kur papildu “Bonus-Malus” sistēmai tiek ņemta vērā gan apdrošināšanas vēsture un negadījumu statistika, gan arī klienta lojalitāte un sadarbības ilgums, kā arī vadītāja braukšanas stils. Apdrošinātājiem ir pieejama informācija arī par autovadītāju soda punktiem un tos var izmantot cenu aprēķināšanā, ņemot vērā to korelāciju ar ceļu satiksmes negadījumu skaitu.

“Katrs apdrošinātājs veic risku izvērtēšanu, nosakot OCTA cenas pēc specifiskām metodoloģijām. Ir vairāki kritēriji, kurus parasti ņem vērā, aprēķinot OCTA polises cenu katram individuāli. Aprēķinot cenu, tiek ņemts vērā arī transportlīdzekļa veids, auto modelis un vecums, nobraukums, autovadītāja vecums un braukšanas stāžs, dzīvesvieta u.c. faktori,” minēja “Ergo” pārstāvis.

Savukārt risku apdrošināšanas kompānijas “Balta” Tehniskā departamenta direktors Uldis Dzintars aģentūrai LETA atzīmēja, ka šogad septiņos mēnešos OCTA apdrošināšanā parakstīto prēmiju apmērs tirgū ir palielinājies par 27,7%, salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn, tajā skaitā jūlijā pieaugums bijis par 48,6%. “Vērtējot situāciju kopumā, ir divi galvenie faktori, kas veicinājuši prēmiju apjoma palielināšanos – reģistrēto transportlīdzekļu skaita pieaugums un cenu pieaugums. Cenu pieaugums ir būtiskākais virzītājs prēmiju apmēra pieaugumam, kur ir redzams, ka jūlijā tas pārsniedz septiņu mēnešu kopsummu,” viņš sacīja.

Dzintars arī atzīmēja, ka OCTA cenu katra apdrošināšanas kompānija nosaka individuāli, un nav iespējams objektīvi prognozēt cenu līmeni nākotnē. “Mūsu skatījumā, šobrīd OCTA cenu pieauguma galvenais virzītājspēks ir OCTA nozares sliktie rentabilitātes rādītāji. Saskaņā ar LTAB tirgus datiem, arī šā gada pirmajā pusgadā apdrošinātāji ir cietuši zaudējumus OCTA nozarē, jo cenu pieauguma efekts ir tikai nedaudz palielinājis nopelnīto prēmiju apmēru. Paredzam, ka rentabilitātes rādītāju uzlabošanās būs vērojama šā gada otrajā pusē un uzlabos 2018.gada rezultātus,” viņš teica.

“Baltas” pārstāvis norādīja, ka cenošanas principus katrs apdrošinātājs nosaka individuāli, un tie var būt atšķirīgi. Tostarp “Bonus-Malus” klase ir viens no faktoriem, kuru lielākā daļa apdrošinātāju, tajā skaitā arī “Balta” ņem vērā, nosakot OCTA vai KASKO polises cenu, taču papildu tiek ņemti vērā vēl vismaz 10-15 citi faktori, piemēram, autovadītāja stāžs, vecums, reģions, kurā klients pārvietojas ar transportlīdzekli u.c. “Tas nozīmē, ka klientiem ar vienādu “Bonus-Malus” klasi polises cena var būt atšķirīga, jo ikviens no šiem faktoriem ir vienlīdz nozīmīgs un var kļūt par cēloni polises cenas svārstībām,” sacīja Dzintars.

Tāpat viņš norādīja, ka “Balta” pērn kā vienu no faktoriem cenas noteikšanā iekļāva informāciju par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu uzskaites punktiem, lai apzinīgajiem autovadītājiem nebūtu jāmaksā par tiem, kuri ikdienā aizmirst par disciplīnu uz ceļa. “Atbilstoši “Baltas” datiem autovadītāji, kuriem ir reģistrēti pārkāpumu uzskaites punkti, negadījumos nokļūst biežāk un arī atlīdzības piesaka biežāk,” piebilda Dzintars.

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka piektdien plkst.19 Brīvības bulvāra koku alejā iepretim Ministru kabineta ēkai plānots mītiņš, lai paustu viedokli pret OCTA apdrošināšanas cenu sadārdzināšanu. Mītiņam pieteikti 45 cilvēki.

Foto: iAuto.lv

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.