No šodienas kļūs obligāti jauni un uzlaboti automobiļu emisijas testi

No 1.septembra jauniem automobiļu modeļiem pirms to laišanas apritē Eiropā vajadzēs izturēt gan jaunus emisijas testus, gan uzlabotu laboratorisko testu, aģentūru LETA informēja Eiropas Komisijas (EK) pārstāvniecībā Latvijā.

EK pārstāvniecībā Latvijā skaidro, ka jaunie emisijas testi sniegs uzticamākus rezultātus un palīdzēs atjaunot ticību jauno automobiļu tehniskajiem rādītājiem. Šie testi ir viens no vairākiem būtiskiem soļiem, ko EK spērusi, virzoties uz tīru, ilgtspējīgu un konkurētspējīgu autobūves nozari. Jaunie testi visiem jauniem automobiļu modeļiem būs obligāti no 2017.gada septembra, bet no 2018. un 2019.gada tos pakāpeniski attiecinās uz visiem jaunajiem automobiļiem.

Tāpat Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm ir jānodrošina, ka konkrēti piesārņotāji, tai skaitā NO2, nepārsniedz ES līmenī noteiktus limitus, kā arī jāizstrādā gaisa kvalitātes plāni zonām vai aglomerācijām, kurās konstatēts šo limitu pārsniegums. Savukārt Eiropas mazemisiju mobilitātes stratēģijas mērķis ir uzlabot transporta sistēmas efektivitāti, paātrināt mazemisiju alternatīvo enerģiju pieejamību transporta sektorā un virzīties uz nulles emisijas transportlīdzekļiem.

EK arī plāno līdz 2017.gada novembrim pieņemt rīcības plānu alternatīvo degvielu infrastruktūras izveidei, lai veicinātu pēc iespējas plašāku alternatīvo degvielu lietojumu Eiropā. Līdztekus tam EK rūpīgi seko līdzi dalībvalstu centieniem attiecībā uz ekspluatācijā esošajiem automobiļiem, kas rada lielu piesārņojumu, norāda EK pārstāvniecībā.

Par darbvietām, izaugsmi, ieguldījumiem un konkurētspēju atbildīgais EK priekšsēdētāja vietnieks Jirki Katainens norāda, ka jaunie emisijas testi ir pagrieziena punkts ceļā uz tīrākiem un ilgtspējīgākiem automobiļiem tuvākajā nākotnē, tomēr vēl ir daudz darāmā.

“Emisiju skandāls parādīja, ka automobiļu testēšanā jāpanāk lielāka neatkarība, ir jāpastiprina tirgus uzraudzība un jāparedz iespēja, ka EK ļaundarības gadījumā var iejaukties. Šajā sakarā EK 2016.gada janvārī iesniedza attiecīgu priekšlikumu un pašlaik tas joprojām tiek apspriests, taču Eiropas Parlamentam (EP) un Padomei būtu pēdējais laiks to pieņemt. Tāpat mums ES mērogā jāapņemas veicināt mazemisiju mobilitāti,” skaidro Katainens.

Pārstāvniecībā atgādina, ka pēc tam, kad 2015.gada septembrī atklājās, ka uzņēmums “Volkswagen Group” izmantojis manipulācijas ierīces (programmatūru), lai apietu dažu piesārņotāju emisijai noteiktos standartus, EK aicināja visas dalībvalstis, kuras ir atbildīgas par tirgus uzraudzību un tipa apstiprinājuma tiesību aktu izpildi, izvērtēt savā teritorijā ekspluatēto automobiļu reālās emisijas un nodrošināt ES tiesību aktu izpildi.

EK šajā sakarā ir sniegusi atbalstu, izstrādājot kopīgu testēšanas metodiku, kurai ir divi mērķi: pirmkārt, atklāt laboratorisko testu rezultātu izmainīšanai uzstādītās manipulācijas ierīces un, otrkārt, nodrošināt dalībvalstu izmeklēšanas rezultātu saskanību. Tā ir arī publicējusi norādījumus, kuri dalībvalstīm palīdz izvērtēt, vai vieglo automobiļu ražotāji ir izmantojuši manipulācijas ierīces vai citus paņēmienus, kā rezultātā transportlīdzekļa emisijas ir augstākas, nekā izmērīts emisiju testēšanas ciklā, un izanalizēt, vai tam ir tehnisks pamatojums, norādīja pārstāvniecībā.

Komisija sakarā ar ES tipa apstiprinājuma tiesību aktu pārkāpumiem jau 2016. gada decembrī un 2017. gada maijā sāka pienākumu neizpildes procedūru pret astoņām dalībvalstīm, un tā turpina sekot līdzi tam, vai tiek nodrošināta pareiza šo ES tiesību aktu izpilde. EK arī nodrošinās konkurences noteikumu ievērošanu un gādās par godprātīgu attieksmi pret patērētājiem. Visbeidzot, EK rūpējas par ES gaisa kvalitātes noteikumu piemērošanu, un šajā sakarā ir sākusi pienākumu neizpildes procedūru pret 16 dalībvalstīm, kurās pārsniegtas gaisā pieļaujamās NO2 robežvērtības.

Foto: Publicitātes attēls

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.