Kad pavasarī vidējā gaisa temperatūra sasniedz +7 grādus pēc Celsija skalas, atbildīgi autovadītāji sāk gatavot savus automobiļus gaidāmajai vasaras sezonai.
Šīs sagatavošanās laikā viena no automobiļa vissvarīgākajām drošības un uzticamības aprīkojuma komponentēm – riepas – būtu jānomaina pret braukšanai vasarā paredzētām riepām. Neskatoties uz to, ka gan autovadītāju, gan pasažieru drošība ir visaugstākā prioritāte, tomēr Latvijas autovadītāji vēl aizvien izvēlas taupīt uz riepu rēķina.
Riepu ražotāji novērojuši, ka Latvijā izplatītas četras riepu izmantošanas pieejas. Pirmā pieeja – riepas tiek mainītas reizi pusgadā, ik pēc 3 – 5 gadiem iegādājoties jaunus vasaras un ziemas riepu komplektus. Otrā pieeja – tiek izvēlētas lietotas vai atjaunotas riepas. Trešā – braukšana ar vissezonas riepām, aprīkojot automobili ar tām pašām riepām visu gadu. Ceturtā pieeja, kas nepavisam nav ieteicama un ir nepareiza – braukšana vasaras sezonā ar ziemas riepām
Foto: Publicitātes attēls
„Latvijas tirgū izplatītākā riepu izmantošanas pieeja, ko izvēlējusies lielākā daļa autovadītāju, ir vasaras riepu izmantošana vasarā un ziemas riepu izmantošana ziemā. No otras puses, liela daļa – līdz pat 25% autovadītāju – vēl aizvien izvēlas neuzticamāko un pilnībā neieteicamo metodi – braukt ar ziemas riepām arī vasaras laikā,” stāsta „Goodyear Dunlop” pārdošanas vadītājs Latvijā Mārtiņš Grīnbergs.
Profesionāļi vērš uzmanību, ka vērojamas arī pozitīvas autobraucēju rīcības tendences. Latvijā palielinās autovadītāju skaits, kuri izvēlas jaunas, sezonai atbilstošas riepas. Samazinās tādu autobraucēju skaits, kuri visu gadu brauc, savu auto aprīkojuši ar vissezonas riepu komplektu, kā arī to skaits, kuri saviem automobiļiem izvēlas atjaunotas vai lietotas riepas. M.Grīnbergs atzīst, ka taupība ir laba īpašība, ja lietām pieiet pārdomāti un atbildīgi.
Satiksmes negadījumu izmaksas pārsniedz izdevumus par riepām
Kā norāda „BALTA” Atlīdzību direktors Ingus Savickis, šobrīd, pārejot uz vasaras riepām, ir derīgi atcerēties par protektora dziļumu, kas vasaras riepām nedrīkstētu būt mazāks par 1,6 mm. Nodilušu protektoru riepu izmantošana satiksmē pašam automobiļa vadītājam, tā pasažieriem, apkārtējiem ceļu satiksmes dalībniekiem ir ļoti bīstama un var novest pie materiāliem zaudējumiem un emocionāliem pārdzīvojumiem. Ne mazāk svarīgs drošas braukšanas faktors ir riepas ekspluatācijas laiks – gumija laika gaitā sacietē, tāpēc vecas riepas vairs nenodrošina pienācīgu saķeri ar braukšanas virsmu.
„Nolietotas riepas raksturo ne tikai nepietiekams protektora dziļums. Ne mazākus draudus rada riepas ar pieļaujamu protektora dziļumu, taču neadekvātu ekspluatācijas laiku vai neatbilstoši uzglabātas riepas. Riepas no iegādes brīža būtu vēlams ekspluatēt ne ilgāk kā 4-5 gadus, pat tad ja tās ir maz izmantotas. To izgatavošanas materiāls ar laiku zaudē elastību, kļūst cietāks un tādēļ vairs nenodrošina pienācīgu saķeri ar ceļa virsmu. Braukšanas drošība, izmantojot riepas ar neatbilstošu elastību, ir gandrīz identiska kā braucot ar nodilušām. „Tas rada ļoti lielu risku, jo ievērojami palielinās bremzēšanas ceļa garums un ārkārtas bremzēšanā katrs centimetrs ir no svara,” skaidro I.Savickis.
Apdrošinātāji arvien aktīvāk aicina klientus mainīt uzvedību tā, lai negadījums nenotiktu. ”Tāpat kā atstarotāju lietošanai nav sezonas, tie ir jālieto visu cauru gadu, tāpat ir ar uzmanību pret sava automobiļa riepām – tas ir ikdienas ieradums, nevis problēma, kas jāatrisina divas reizes gadā,” uzsver I.Savickis.
Tajā pašā laikā riepu ražotāji aplēsuši, ka populārāko izmēru labas kvalitātes premium klases riepu komplekta izmaksas svārstās ap €250-350. „Atkarībā no braukšanas stila, ceļiem un ekspluatācijas šāds riepu komplekts būs izmantojams 3–4 gadus pēc iegādes. Sliktas kvalitātes riepu dēļ izraisītā negadījumā nodarītie zaudējumi vienmēr būs lielāki nekā jaunu augstas kvalitātes riepu komplekta izmaksas. Vēl vairāk, ja autovadītājam ir ģimene, ja līdzi brauc viņa tuvākie, morālie zaudējumi var būt nenovērtējami,” uzsver M.Grīnbergs.
“Izvēloties automobiļa riepas, svarīga ir arī pārdevēja uzticamība. Ja pārdevējs gadu vai ilgāk nepiemērotos apstākļos glabā jaunas riepas, tās var zaudēt visas īpašības, kas nepieciešamas drošai braukšanai,” saka M.Grīnbergs, papildinot, ka „situācija kļūst vēl sarežģītāka, ja autobraucējs meklē lietotas vai atjaunotas riepas. Iegādājoties lietotas riepas, ļoti grūti atrast labas, jo autobraucējs nekad nezinās visu informāciju par riepas agrāko izmantošanu, tās bojājumiem un negadījumiem, kādos tā bijusi iesaistīta.”
„Riepas iekšējie slāņi var saplaisāt, tiem var rasties dažādas deformācijas, kas nav ārēji redzamas, bet pēc sadursmes ar šķērsli vai iebraukšanas bedrē riepām var rasties “pumpa”. Braucot ar lielāku ātrumu pa lauku ceļu, riepa bojātajā vietā var burtiski eksplodēt, jo būs mainījušās tās iekšējo slāņu īpašības. Manuprāt, ģimenes un autovadītāja drošību nedrīkst pielīdzināt pāris simtiem ietaupītu eiro,” uzskata „Goodyear Dunlop” pārstāvis.
Universālu kurpju nav
“Ieradumu pirkt preci „divi vienā”, kas cilvēciski saprotama, nevajadzētu veicināt, ja runa ir par transporta līdzekļa drošību. Izvēloties vissezonas riepas, autovadītāji mēģina ar vienu šāvienu nošaut divus zaķus, taču universālu kurpju nav! Lielākie vissezonas riepu izaicinājumi sastopami ziemā: vadāmība, bremzēšanas ceļš un citi parametri, kas salīdzinājumā ar ziemas riepām, neapšaubāmi, būs zemāki. Arī vasarā vissezonas riepu veiktspēja būs zemāka nekā vasaras riepām. Vēl sliktāk ir vasaras laikā redzēt automobili, kas aprīkots ar ziemas riepām. Šāds autovadītājs nedz ietaupa līdzekļus, nedz rūpējas par savu drošību,” saka Grīnbergs.
Ziemas riepām gumija ir daudz mīkstāka nekā vasaras apstākļos vajadzīgs. Ar ziemas riepām aprīkota automobiļa vadāmība vasarā ir sliktāka, un sevišķi jūtama ir bremzēšanas ceļa garuma atšķirība. Nepareizas izmantošanas dēļ riepas arī ātrāk nodilst.
Vasaras riepas ieteicams sākt izmantot, kad vidējā gaisa temperatūra sasniedz +7 grādus pēc Celsija skalas. Savukārt ziemas riepas būtu jāuzliek, kad rudenī ikdienas vidējā gaisa temperatūra nokrītas zem +7 grādiem pēc Celsija skalas. M.Grīnbergs atzīmē, ka sezonai atbilstošās riepas ir paredzētas braukšanai konkrētā temperatūru diapazonā, tādēļ tās vislabākās ekspluatācijas īpašības parādīs tieši šajos apstākļos.
Marķējums palīdzēs novērtēt kvalitāti
Jau vairākus gadus visas riepas tiek apzīmētas ar trim galvenajiem raksturlielumiem, tādējādi palīdzot autovadītājam pieņemt lēmumu.„Pirmais raksturlielums atbilst riepas bremzēšanas īpašībām uz slapjas ceļa virsmas. Tas ir lielākais riska faktors vasarā. Riepu īpašības vislabāk novērtējamas uz slapjas ceļa virsmas. Bremzēšanas ceļa garums atkarībā no tā, vai automobilis aprīkots ar augstas kvalitātes vai zemas kvalitātes riepām, braucot pa lauku ceļiem, var atšķirties pat divas reizes. Vasaras sezonā šis raksturlielums ir viens no vissvarīgākajiem drošības nosacījumiem,” skaidro M.Grīnbergs.
Otrs raksturlielums ir rites pretestība jeb degvielas patēriņa efektivitāte, kas apzīmēta ar burtiem A, B, C, D, E un F. Tas ir ļoti svarīgi taupītājiem. „A” klases līmeņa riepa salīdzinājumā ar „F” klases riepu degvielas izmaksās gadā var nodrošināt pat €200-300 ekonomiju. Trešais raksturlielums ir trokšņa līmenis, kas zināms arī kā komforta parametrs un tiek apzīmēts ar skaņas vilnīšiem (no 1 līdz 3). Visi trīs minētie raksturlielumi palīdzēs autovadītājam izvēlēties savam auto vislabākos „apavus”.