Ikgadējā stihija – sastrēgumi uz Jūrmalas šosejas jeb, pasakot A, jāsaka arī B

Pēdējā laikā autovadītāja sociālais statuss dažkārt tiek pazemināts vai pat degradēts. Tam ir vairākas izpausmes formas, piemēram, gaidīšana automašīnu sastrēgumos uz Jūrmalas šosejas pirms iebraukšanas kūrortpilsētā. Kā liecina atpūtnieku novērojumi, lielākās spēkratu rindas ir pludmales prieku baudīšanai atbilstošos laika apstākļos brīvdienu rītos, darba dienu vidū un pievakarē.

Tad iespējams savu ceļojumu pie jūras pagarināt pat līdz pāris stundām, tādejādi iedragājot fantastisko garastāvokli, kāds bija vēl nesen, izbraucot no mājām. Jau pirms vairākiem gadiem rakstījām, ka nepieciešams ieviest iespēju Jūrmalas caurlaidi iegādāties elektroniski, lai mazinātos rindas pie automātiem, iebraucot pilsētā. Šobrīd caurlaidi var iegādāties ar īsziņas palīdzību, un  šai iespējai būtu ievērojami jāsamazina vairāku kilometru garās automašīnu rindas saulainā „jūras laikā”, tomēr nekā, arī šovasar atpūtnieki bieži svīst rindās un šķendējas. Tie, kuriem jau iegādātas caurlaides vai iebraukšana apmaksāta elektroniski, pamatoti cerēja, ka tas ļaus izvairīties no sastrēgumiem. Kādēļ arī šie autovadītāji, viņu vidū  paši jūrmalnieki ir spiesti gaidīt rindā kopā ar pērējiem?

Iespējams, ka pēc elektroniskās samaksas ieviešanas Jūrmalas pašvaldība nodomāja, ka nu jau viss ir kārtībā, tomēr nekā! Nav izveidota sistēma, kas jau savlaicīgi sadalītu auto plūsmu, starp tiem, kam ir caurlaide vai  kuri elektroniski apmaksājuši iebraukšanu, tiem, kam tā jāiegādājas un tiem, kam jānogriežas pa labi. Sistēmai jābūt pietiekami efektīvai, lai absorbētu lielās spēkratu masas, jo ar vienu „ķieģeli” virs trešās joslas tūlīt pirms iebraukšanas Jūrmalā ir krietni par maz. Būtu jāievieš informatīvi stendi pāri šosejai, jānovelk baltās nepārtrauktās līnijas starp joslām.

Rīga-Jūrmala šoseja pirms iebraukšanas Jūrmalā, 4. jūlijā Foto: iAuto.lv

Autovadītājam, kurš ir bijis tālredzīgs un savlaicīgi iegādājies caurlaidi ir jānodrošina iespēja nemīcīties kopā ar pārējiem, bet pa atsevišķu joslu pēc iespējas brīvāk un ātrāk iebraukt kūrortpilsētā. To redzot, arī pārējie arvien vairāk sāks izmantot elektroniskās iegādes iespēju.

Jāatzīst, ka Jūrmalas pašvaldība kopā ar uzņēmējiem varētu aktīvāk reklamēt caurlaižu elektroniskās iegādes iespējas, tajā skaitā arī uz Jūrmalas šosejas sastrēguma laikā. Piemēram, kas liedz izvietot informatīvus stendus šosejas malā, aicinot caurlaides iegādāties elektroniski un paskaidrojot kā tas jādara. Ja autovadītājs gaidīs sastrēgumā, būs laiks izlasīt, ja sastrēguma nebūs, šis jautājums nebūs aktuāls.

Cits veids, kā ticis pazemināts autovadītāja statuss sabiedrībā ir aizliegums izmantot autovadītāja apliecību  kā personu apliecinošu dokumentu valsts un pašvaldības institūcijās, pastā, bankās un citur. Apliecība ir stingrās uzskaites dokuments, kuru izdod, pārbauda un regulāri atjauno, balstoties uz visstingrākajiem drošības apsvērumiem un Eiropas Savienības prasībām. Latvijā ir izdotas aptuveni miljons autovadītāja apliecības, tātad gandrīz pusei valsts iedzīvotāju nesen ieviestais aizliegums sagādā papildus grūtības. Divdesmit piecus gadus autovadītāja apliecība bija derīga, apliecinot personību, kas pēkšņi izmainījās, kādam ierēdnim, kādā kabinetā tas nelikās interesanti, jo pašam autovadītāja apliecības nebija?

Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.