iAuto: Ja plāno pirkt lietotu auto, kas būtu jāievēro un no kā uzmanīties 1.daļa

Pavasarī palielinās pieprasījums gan pēc lietotiem, gan pēc jauniem automobiļiem. Daži ļaudis grib nomainīt savus vecos spēkratus pret mazāk veciem. Jaunieši, kuri pa ziemu tikuši pie autovadītāja apliecības, arī vēlētos iegūt savus braucamos. Cilvēki pēta sludinājumus un klejo pa autoplačiem, novērtēdami daudzkrāsaino piedāvājumu.

Tāpēc portāls iAuto.lv sadarbībā ar Bigbank uzsāk rakstu un padomu sēriju, kurā uzskaitītas svarīgākās lietas, kuras būtu jāņem vērā pērkot lietotu automobili.

Iegādājaties lietotu automobili, jūs faktiski izdarāt pirmo iemaksu, kurai turpmāk neizbēgami sekos regulārie maksājumi. Ja pirkums būs vairāk vai mazāk veiksmīgs, tā ekspluatācijas izmaksas tomēr būs mazākas nekā iespējamie ikmēneša līzinga maksājumi par jaunu auto. Taču tas, ar ko noteikti būtu jārēķinās – ka, atrodot kādu “sevišķi vilinoši lēto” variantu, nākotnē var nāksies samaksāt pirkšanas brīdī ietaupīto un vēl.

Hei, ar „sevišķi vilinoši lēto variantu” šeit ir domāts labi nomaskēts eventuāli problemātisks automobilis, kuram tūdaļ pēc iegādes atklāsies apslēptās tehniskās problēmas un kuru risināšana dārgi maksās.

Diezgan liela loģikas deva ir vairāku kolēģu–autoekspertu ironiski nežēlīgajā secinājumā: ja nav izdevies potenciālā braucamrīka iegādei atlicināt vismaz pusotru tūkstoti eiro, tad drošāk būtu izvēlēties labu velosipēdu vai skūteri.

Foto: iAuto.lv

Bigbank 2016.gada februāra statistikā redzam, ka vidējais līzinga aizņēmums nav liels, taču ir virs augstāk pieminētās kritiskās robežas. Proti, lietota auto iegādei vidējais aizņēmums ir 3500 EUR.

Interesanti dati parādās vecumu sadalījumā. Visaktīvākā lietotu auto pircēju grupa Bigbank ir no 35 līdz 45 gadi, bet turpat ir arī jaunie autovadītāji, kuri tikko ieguvuši tiesības:

  • 1990. – 1999. gadā dzimušie – 33%
  • 1980. – 1989. gadā dzimušie – 38%
  • 1970. – 1979. gadā dzimušie – 17%
  • Citi – 12%

Foto: iAuto.lv

Kā pareizi pirkt auto?

Vēl pirms uzsākat automobiļa meklējumus, mēģiniet sev un ģimenei definēt pāris galvenos kritērijus, kā minimāli pieļaujamā klase, virsbūves tips, degvielas veids, specifiskas komplektācijas prasības u.c., kuri primāri noteiks auto izvēli jums pieejamajā cenu kategorijā un ļaus raiti un bez emocijām paiet garām dažādiem vizuāli spožiem, taču jūsu prasībām neatbilstošiem automobiļiem.

Pēc pamatkritēriju definēšanas var uzsākt auto meklējumus interneta sludinājumu portālos. Fiziskai personai ir plašas iespējas meklēt auto gan Latvijas, gan citu valstu portālos. Vēl pastāv iespēja auto iegādāties izsoļu portālos, bet tur vajadzēs gan reģistrēties, gan nodrošināt attiecīgas garantijas. Ja vēlaties auto iegādāties izsolē, tad labāk būtu atrast uzņēmumu, kurš šādus pakalpojumus piedāvā. Turpmāk izskatīsim varianti, ka savu potenciālo auto jūs atrodat kādā no Latvijas portāliem.

Foto: iAuto.lv

Ja automobiļa aprakstā Jūs viss apmierina, tad iesākumā par auto ir jāuzzina:

  • VIN numurs – labā prakse to ir uzreiz norādīt sludinājuma tekstā, bet ja nav, tad droši prasiet pārdevējam
  • Valsts reģistrācijas numurs (ja Latvijā reģistrēts automobilis)

VIN numurs var palīdzēt uzzināt par to kādi ir konkrētā automobiļa reģistrētie nobraukumi konkrētos datumos, kā arī kādi remontdarbi ir veikti. Parasti šie dati ir pieejami par garantijas laika posmu, kad tiek veiktas ražotāja noteiktās apkopes pie oficiālā pārstāvja. Taču arī šie pirmo gadu dati ļauj izdarīt secinājumus par iespējamo nobraukumu. Šo informāciju parasti var iegūt vienkārši piezvanot uz attiecīgā ražotāja dīlera centra servisa nodaļu Latvijā un pasakot VIN numuru. Ja ir personiskā pieredze, ka dīleris atsakās šādu informāciju sniegt, lūdzu to aprakstīt komentāru sadaļā.

Pirms vairākiem gadiem Latvijā braukts auto bija mīnuss, bet tagad viss ir mainījies diametrāli pretēji un Latvijā jauna iegādāta automašīna, kura vēlāk tiek piedāvāta lietoto auto tirgū ir pluss. Jo vidējais gada nobraukums Latvijā ir stipri mazāks kā Vācijā vai Francijā. Un pateicoties CSDD tehniskajām apskatēm ir viegli pārbaudīt nobraukumu. CSDD reģistrētos nobraukumus, kā arī īpašnieku maiņu var viegli un par mazām izmaksām pārbaudīt ar CSDD lietotni iOS vai Android platformās.

Ja pēc šīm ātrajām un vienkāršajām pārbaudēm viss sakrīt ar sludinājumā norādīto, tad ir vērts braukt skatīties izvēlēto automobili. Šis darbiņš prasa uzmanību un koncentrēšanos, tādēļ ieteicams šajā procesā pieaicināt talkā kādu uzticamu speciālistu. Pirmkārt, četras acis noteikti pamanīs vairāk nekā divas. Otrkārt, nereti gadās, ka topošais auto īpašnieks, atrodot kādu interesantāku eksemplāru, emocionāli aizdegas un vairs nespēj loģiski spriest un izdarīt secinājumus. Līdzpaņemtajam padomdevējam šādā situācijā vajadzētu karstgalvi piezemēt.

Foto: iAuto.lv

Bet pārdevēja uzdevums ir izsmeļoši atbildēt uz jūsu uzdotajiem jautājumiem. Ja pārdevējs novirzās no jautājuma, tad droši to uzdodiet vēlreiz. Uzmanīties vajadzētu no emocionālajiem argumentiem kā skaists vai labs auto, uzvarētāju auto utt., tie jums nepalīdzēs, ja automobilim būs kāds nepamanīts defekts.

No konkrētā auto pirkšanas vajadzētu atteikties … runa nav par attiekšanos no auto pirkšanas vispār, bet no konkrētā automobiļa:

  • Ja automobiļa vēsture jums šķiet neticama vai izrādās nepatiesa
  • Ja automašīnu nav izdevies pārbaudīt gaitā – jūs taču to pērkat braukšanai, tādēļ ir svarīgi pārliecināties, vai auto tam aizvien vēl ir piemērots;
  • Ja automašīna ir pārlieku centīgi sagatavota pārdošanai: līdz spīdumam nopulēts dzinējs, tikko nomainītas riepas, virsbūve svaigi pārkrāsota u.tml.
  • Ja automašīna kaut kādu iemeslu dēļ ilgi (vārāk kā pāris mēnešus) stāvējusi nelietota;
  • Ja automobilim Latvijā bieži mainījušies īpašnieki. Neceriet, ka cilvēks, kurš to iegādājies palietošanai ziemas sezonā vai pārpārdošanai, būs sevišķi saudzīgi izturējies pret savu pagaidu braucamo.
  • Ja nav veiktas tehniskās apkopes vai nav iespējams tās pārbaudīt. Ievestiem auto tehnisko apkopju grāmatiņa drīzāk ir atribūts nevis pierādījums.

Atceraties, ka piedāvājums taču ir tik liels un kādēļ nepalaist garām tādu riskantu ‘variantu’?

Foto: iAuto.lv

Visbiežākais klupšanas akmens lietotiem automobiļiem ir nobraukums!

Kāpēc? Katram motora veidam un pārnesumkārbai ir savs noteiktais vidējais dzīves cikls. Jo vairāk auto tiek lietots-braukts, jo vairāk mēs pietuvojamies tā beigām, kā arī dēļ nodiluma var nākties mainīt daudz lielākas un dārgākas rezerves daļas. Jāteic uzreiz, ka labi kopts motors var nobraukt ļoti daudz.

Intereses pēc variet paskatīties sludinājumu portālos, kāda kilometrāža tiek uzrādīta? Cik daudziem sludinājumiem ir uzrādīti nobraukumi 340 000 vai 420 000 km. Latvijā psiholoģiskā barjera esot pie 150 000 km! Ja zem, tad auto tiks pārdots, bet ja virs – būs grūti. Tāpēc par odometru rādītāju viltošanu mēs drīzāk varam runāt kā bieži sastopamu un nevis izņēmuma situāciju. Un tā nav problēma tikai Latvijā vai Baltijā, bet visā Eiropā un arī Anglijā. Turklāt nobraukuma viltošana ir salīdzinoši ātrs un lēts process. Speciālistam tas prasa tikai pāris minūtes. Piemēram, Vācijā šāds pakalpojums, atkarībā no mērinstrumentu paneļa sarežģītības, maksā sākot no 50 eiro, Latvijā no 20, 30 EUR.

Tāpēc pievērsiet uzmanību stūrei, pedāļiem, ātrumu pārslēgam, vadītāja un labās puses pasažiera sēdeklim – to nodilums daudz patiesāk nekā odometra rādījums atspoguļo automašīnas nolietojuma pakāpi.

Foto: iAuto.lv

Ja esat veicis visas pārbaudes un esat gatavs izvēlēto automobili pirkt, tad vēl pirms braucat automobili pārreģistrēt uz sava vārda, mēs noteikti iesakām automobili pārbaudīt sertificētā servisa centrā. Pārsvarā visiem vadošajiem dīleru servisiem ir šāds speciāls piedāvājums un cena pret potenciālie ieguvumu ir pieņemama, atkarībā no ražotāja vidēji no 50 līdz 80 EUR. Par šo tēmu mēs rakstīsim padziļināti nākošajā rakstā. 

Un vēl daži padomi

  • Ir dažas šķietami vilinošas auto tirdzniecības vietas, kurām Latvijas informatīvajā telpā jau ilgāku laiku ir nelaba slava. Tāpēc savlaicīgi ievāciet informāciju, palasiet iAuto.lv forumā, parunājiet ar draugiem, pakonsultējieties ar speciālistiem. Centieties no šādām vietām izvairīties.
  • Jau primārā apskatē iespējams konstatēt virsbūves deformācijas pazīmes. Pārliecinieties, vai visas durvis, motora pārsegs un bagāžnieka vāks veras vaļā un ciet bez aizķeršanās un lielas piepūles. Aplūkojot salonu, vajadzētu akcentēt uzmanību uz saplīsušām vai saplaisājušām detaļām.
  • Aizņematies, nopērkat vai izīrējat krāsas mērītāju. Iegādes cena ir ap 70 EUR, taču tas jums var atmaksāties jau pie pirmā auto. Taču ņemiet vērā, ja automobilim dažas virsbūves detaļas ir krāsotas, tas nenozīmē, ka jums šo automobili nevajadzētu pirkt, izvērtējiet konkrēto situāciju, krāsas vai špakteles biezumu un samaziniet auto cenu vairāk kā par 70 EUR.
  • Visiem tehniskajiem šķidrumiem — eļļai, bremžu eļļai, dzesējamajam šķidrumam — jābūt normas robežās, turklāt, aplūkojot motoru, pārnesumkārbu un reduktoru no apakšas, pārliecinieties, vai nav konstatējama kāda šķidruma noplūde.
  • Vēl viena uzmanības vērta pozīcija ir riteņi un riepas. Ja riteņi izskatās lietoti kopā ar automašīnu, novērtējiet, vai nav manāms nevienmērīgs protektora nodilums. Arī tas var būt bijušas avārijas (nenovēršamas virsbūves deformācijas) vai nesaudzīgas lietošanas rezultāts. Turpretī, ja vecai mašīnai riepas uzmontētas uz uzkrītoši smukiem diskiem, tas darīts ar nolūku “uzsist” cenu.

Šīs pamācības nepretendē uz absolūtu objektivitāti, turklāt ļauj brīvu improvizāciju. Dalies savā pieredzē ar mums rakstot komentārus.

Lai veiksmīgi pirkumi!

Foto: iAuto.lv

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.