Lietota auto vērtība ir diezgan staipīgs jēdziens, kuru ietekmē ļoti daudz parametri gan tehniskie, gan emocionālie. Vienam auto ražotājam vērtība krītas straujāk, bet citam mazāk. Auto cenu bez visiem tehniskajiem parametriem ietekmē arī piedāvājuma pieprasījuma attiecības un te jau var paspēlēties, paspēlēties ar cenu.
Automobiļa cena parasti ir arī viens no būtiskajiem faktoriem, ja auto iegādei izmanto aizdevumu. Bet ne vienmēr tas tā ir!
Bigbank Latvija filiāles vadītājs Artis Bērziņš: “Bigbank, piešķirot aizdevumu auto iegādei neprasa veikt transportlīdzekļa novērtējumu vispār. Tas viennozīmīgi ir neierasta prakse, ko piekopjam, lai mūsu klientiem būtu iespēja iegādāties transportlīdzekli ne tikai Latvijā, bet arī ārpus tās robežām. Protams mēs pārbaudām vai aizdevums ir izmantots tām paredzētajam mērķim. Parakstot līgumu ar Bigbank, mūsu klienti uzņemas saistības 30 dienu laikā pēc līguma spēkā stāšanās brīža piereģistrēt īpašumu tiesības uz iegādāto transportlīdzekli Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD). Gadījumā, ja aizņēmējs to nav veicis, tiek piemērots līgumsods. Līdzīgas situācijas ir bijušas, taču to procents ir niecīgs, jo orientējamies uz godprātīgiem, maksātspējīgiem klientiem, pirms tam rūpīgi pārbaudot viņu kredītvēsturi un pašreizējos ienākumus.
Bigbank uzskata, ka klientam pašam ir rūpīgi jāizvērtē auto, ko viņš ņem līzingā. Arī uzskatam, ka auto novērtējums ne vienmēr ir objektīvs un garantē transportlīdzekļa cenas atbilstību tā tehniskajam stāvoklim. Lai palīdzētu mūsu klientiem izdarīt pareizo izvēli, iegādājoties lietoto automašīnu, uzsākām kopīgu projektu ar iAuto, jo būtiski ir zināt detaļas, kam jāpievērš uzmanība un kuras var izstāstīt par transportlīdzekļa stāvokli daudz vairāk nekā īpašnieku nostāsti”.
Bet kā nenopirkt “riskantu” auto vai samazināt auto vērtību pie pirkšanas?
iAuto.lv lietotu auto iegādes padomu sērijas pirmajā daļā rakstījām par lietotu auto pirkšanas ieteicamo stratēģiju, un nobeigumā bija kopsavilkums pa punktiem. Tagad detalizētāk par dažiem no tiem.
Foto: iAuto.lv
Par auto vizuālu vispārējo novērtēšanu
Kad esat nonākuši līdz kāda konkrēti izvēlēta auto apskatei, pievērsiet uzmanību, vai automašīna nav pārlieku centīgi sagatavota pārdošanai, proti, virsbūve svaigi pārkrāsota, līdz spīdumam nopulēts dzinējs, tikko nomainītas riepas u.tml. Neesiet tik naivs un neiedomājieties, ka automobilis (tērējot milzumu laika, spēku un naudas!) ir speciāli uzposts, lai sagādātu prieku nākamajam īpašniekam.
Virsbūvi vai atsevišķas tās detaļas parasti pārkrāso, lai nomaskētu CSN rezultātā radušos bojājumus vai rūsas nodarītus postījumus. Dzinējs sevišķi rūpīgi tiek nopucēts ar mērķi apslēpt kāda tehnoloģiskā šķidruma noplūdi. Savukārt veco riepu nodilums var atklāt kādus specifiskus ritošās daļas defektus vai patoloģiskas izmaiņas virsbūves ģeometrijā.
Pat ja savulaik auto cietis satiksmes negadījumā – kam negadās –, tā tomēr ne vienmēr ir traģēdija. Sīki bojājumi, ja tie prasmīgi un ar atbilstošiem materiāliem novērsti, neizraisīs turpmāku, laika gaitā progresējošu auto sadalīšanos. Cita lieta, ja iepriekšējais īpašnieks vai pārdevējs ir vairāk vai mazāk centīgi „nomaskējis” kāda smagāka negadījuma atstātās pēdas. Nemaz jau nerunājot par tādiem hrestomātiskiem gadījumiem, kad „lietuviešu meistari ar zelta rokām” no diviem bojā gājušiem spēkratiem rada vienu Frankenšteinu. Jūs pilnīgi noteikti negribēsiet tādu iegādāties!
Šāds durvju bojājums un pēc tam veikts remonts nekādus traucējumus automobiļa ekspluatācija nerada, bet to var izmantot, lai samazinātu tā cenu Foto: iAuto.lv
Jau primārā apskatē mēģiniet konstatēt virsbūves deformācijas pazīmes. Pirmkārt, pārliecinieties, vai visas durvis, motora pārsegs un bagāžnieka vāks veras vaļā un ciet bez aizķeršanās un lielas piepūles. Otrkārt, aplūkojiet virsbūves metāla detaļu salaiduma šuves. Tām vajadzētu būt apmēram vienā platumā. Treškārt novērtējiet, kā ir saglabājusies virsbūves plastmasas furnitūra. Vai kādas detaļas neizskatās svaigākas par citām. Ceturtkārt, arī auto salonā vajadzētu pievērst uzmanību saplīsušām vai saplaisājušām detaļām. Cita starpā arī tās var norādīt uz pārdzīvotu virsbūves deformāciju.
Moderns gadžets – krāsas biezuma mērītājs
Beidzamajā laikā par modes lietu kļuvis krāsas biezuma mērītājs. Interneta intelektuāļi iesaka „katram sevi cienošam auto pircējam” tādu iegādāties vai vismaz kaut kur aizņemties. Tas maksā „tikai” ap 100 eiro.
Šeit vajadzētu tikt skaidrībā ar vienu jautājumu. Proti, vai jūs esat parasts vai profesionāls auto pircējs. Lieta tāda, ka parasts pircējs ar auto iegādi nodarbojas reizi piecos, sešos, septiņos… gados. Šeit sīkāk neiztirzāsim iemeslus, bet īsumā tāpēc, ka ir radusies tāda nepieciešamība. Tādā gadījumā viņš visbiežāk šo nepieciešamo procesu pacieš apmēram tāpat kā remontu mājās. Šāds auto pircējs iespējams viena pirkuma dēļ “neizmetīs” liekus 100 eiro, lai iegādātos krāsas biezuma mērītāju. Un droši vien viņš arī nezina nevienu, no kā varētu tādu aizņemties.
Krāsas biezuma mērītājs PCE CT 25, cena no 130 EUR
Taču gadījumā, ja pircējs-amatieris gribētu noskaidrot, cik vienmērīgs un kvalitatīvs ir viņa izvēlētā braucamrīka virsbūves krāsojums, viņš taču var sarunāt ar pārdevēju, ka auto tiek aizvests uz servisu pārbaudei. Pie viena šajā servisā būs iespējams veikt kompleksu auto apsekošanu. Ja šeit esam pieskārušies auto pārbaudei servisā, tad gribam brīdināt, ka tā nebūt nav panaceja, kas pasargās jūs no visām iespējamajām problēmām, taču zināmu informāciju par „pacientu” sniegs un vismaz vairākus iespējamos „zemūdens akmeņus” spēs pamanīt.
Krāsas biezuma mērītāju var arī izīrēt, sludinājumus atradīsiet internetā.
Protams, ja jūs esat auto pirkšanas un pārdošanas profesionālis, t.i., cilvēks, kurš automašīnas komerciālu apsvērumu vai tīri sportiskas intereses dēļ maina vismaz reizi pāris gados vai pat biežāk, tad krāsas biezuma mērītājs droši vien būs viens no obligātajiem piederumiem, kas atradīsies jūsu aprīkojuma komplektā. Bet šīs kategorijas „speciem” mūsu padomi nemaz nav vajadzīgi.
Krāsas biezuma mērītājs PCE CT 25
Krāsas biezuma mērītājs PCE CT 25
Būtiski, ka krāsas mērītāju ir ļoti ērti un viegli lietot, proti, veiciet kalibrāciju ar komplektā esošo metāla plāksnīti un sāciet lietot. Spiežat slēdzi un ekrānā parādās cipari – krāsas biezums mikronos. Bet ko tas dod?:
- Var precīzi noteikt, kuras metāla detaļas ir krāsotas
- Dažādiem ražotājiem un dažādās pat viena auto virsbūves vietās krāsas mikronu skaits atšķiras, bet parasti viss līdz 200 mikroniem ir normas robežās
- Nosakot trieciena vietu, variet izdarīt secinājumus par avāriju un tās iespējamo ietekmi uz automobiļa ekspluatāciju
- Var noteikt labojuma (špakteles) biezumu – 300, 400 un vairāk ekrāna mērījumā liecina par biezu kārtu
- Tas strādā tikai uz metāla detaļām, pie plastmasa “bufera” to nav jēgas likt
- Konstatē krāsotu detaļu, parasti kā minimums 50 eiro vari dabūt nost no cenas, pārējais jau no prasmēm
Šīs pamācības nepretendē uz absolūtu objektivitāti, turklāt ļauj brīvu improvizāciju. Dalies savā pieredzē ar mums rakstot komentārus.
iAuto rakstu sērija par lietotu auto iegādi:
- Ja plāno pirkt lietotu auto, kas būtu jāievēro un no kā uzmanīties 1. daļa
- Kā un kur pārbaudīt lietota auto nobraukuma vēsturi un diagnostika pirms iegādes – iAuto 2. daļa (+ foto)
Foto: iAuto.lv