Ja gadu atpakaļ mēs rakstījām “Lietotu automobiļu straujais importa pieaugums bremzējas”, tad šobrīd varam teikt, ka jau pēdējos 14 mēnešus lietotu automobiļu imports samazinās.
Šī gada pirmajā pusgadā ir reģistrēti 21 271 lietoti vieglie pasažieru automobiļi (M1), kas ir par 9% mazāk nekā 2015. gada attiecīgajā periodā, kad reģistrāciju apjoms sasniedza 23 327 vienības. Arī vieglā komerctransporta (N1) reģistrāciju apjoms ir samazinājies par 9% no 2015. gadā reģistrētām 1705 vienībām uz 1547 reģistrētām vienībām 2016. gadā.
Zināmā mērā atbildi uz to, kādas notiek lietotu auto tirgū, var iegūt, apskatot izmaiņas automobiļu vecumu segmentos. Galvenais novērojums ir tāds, ka ir tirgus samazinājums ir ietekmējis visus segmentus, tomēr straujāks samazinājums ir skāris vecuma grupas līdz 10 gadiem. Rezultātā ir pieaudzis Latvijā ievesto auto vidējais vecums. Ņemot vērā pircēju ieradumus, diezgan droši var apgalvot, ka tie, kas iepriekš ir iegādājušies līdz 5 vai 7 gadiem vecus auto, tagad vairāk ir devuši priekšroku jauniem. Tam par labu liecina arī jaunu auto tirgus ievērojamā izaugsme un līzingā finansēto privātpersonu darījuma apjoma straujais pieaugums. Arī lietotu automobiļu izcelsmes valstīs Eiropā mainoties lietošanas ieradumiem, piedāvājums samazinās un cenas pieaug. Negatīvi ir vērtējums fakts, ka ir samazinājies vecuma segments 8-10 gadiem, bet tai pat laikā pieaugot segmentam 11-29 gadi un tas nozīmē, ka daļa no pircējiem ir izvēlējušies būtiski vecāku auto nekā gadu iepriekš.
Populārākie pasažieru automobiļu zīmoli jau ilgstoši ir Volkswagen (15.3%), Volvo (14.2%), Audi (12.6%), BMW (11.5%) un Opel (8.2%). Jāpiezīmē, ka katrs no zīmoliem ir nedaudz zaudējis tirgus daļu un šobrīd kopā no visu importēto lietoto automobiļu skaita sastāda 61.9%, kas ir par 1.3 procentpunktiem mazāk, bet nemainīgi ir iecienītākie automobiļu zīmoli lietotu auto tirgū Latvijā. Pieminēšanas vērts zīmols ir Toyota, kas atrodas topa 6. vietā, un ir spējis palielināt savu tirgus daļu par 0.9 procentpunktiem un sasniegt 6% tirgus daļu pirmajā pusgadā.
Vieglā komerctransporta populārāko zīmolu topā ir notikusi pozīciju maiņa – pirmajā vietā nemainīgi Volkswagen ar 26.6% tirgus daļas, kam seko Renault (16%) ar pieaugošu tirgus daļu apsteidzot Mercedes Benz (14.9%)
Šī gada pirmajā pusē automobiļa pirmā reģistrācija uz Juridiskas personas vārda ir praktiski nemainīga un ir 20% no visām lietotu automobiļu pirmajām reģistrācijām. Lielāks īpašnieku juridisko personu īpatsvars ir novērojams vien automobiļiem vecumā līdz 4 gadiem, kur juridisku personu īpatsvars ir 57%. Privātpersonu īpatsvars ir loģiski skaidrojams, jo 73% no importētajiem automobiļiem ir 7 un vairāk gadus veci, kas uzņēmumu autoparkiem paliek ekonomiski neizdevīgi, jo uzņēmumi rēķina arī dīkstāvi, kas saistās ar neplānotiem remontiem.
Degvielas tipa izvēlē Latvijas iedzīvotāji arvien vairāk dod priekšroku ar dīzeļdzinēju aprīkotiem automobiļiem (82.8%), kas salīdzinājumā ar 2015. gada pirmo pusgadu ir par 1.8 procentpunktiem vairāk. Samazinājusies ir benzīna dzinēju aprīkotu automobiļu reģistrācija un sastāda vien 15.2% no kopējo reģistrāciju skaita pret 16.5% 2015. gadā.
Šī gada sešos mēnešos vien 4 lietoti ar elektroenerģiju darbināmi automobiļi ievesti un piereģistrēti – pa vienam 2012. gada Citroen C-zero, 2104. gada Ford Focus, 2014. gada Nissan e-NV200 un 2015. gada Tesla Model S.
Šogad Latvijā piereģistrēti 34 spēkrati, kas ir vecāki par 30 gadiem un var pretendēt uz „Vēsturisks Spēkrats” statusu, ja tie atbilst spēkā esošajiem noteikumiem par vēsturiska spēkrata statusa piešķiršanu.
Foto: ekrānšāviņš