Autoskolu darbībā nav būtisku izmaiņu, kopš stājušies spēkā jaunie noteikumi par autovadītāju apmācību

Kopš šogad novembrī spēkā stājās stingrākas prasības transportlīdzekļa vadītāja apliecības iegūšanai, autoskolu darbībā vai klientu plūsmā būtiskas izmaiņas nav bijušas, aģentūrai LETA atzina aptaujāto autoskolu pārstāvji.

Autoskolas ”Credo autoprieks” direktors Maksims Rapoports aģentūrai LETA pastāstīja, ka nozarē vēsturiski novembrī un decembrī ir klientu skaita kritums. ”Šogad kritums ir lielāks, salīdzinot ar pagājušo gadu, bet gan mums, gan mūsu kolēģiem klientu plūsma septembrī un oktobrī sasniedza rekordlielu skaitu – pieļauju, ka daļa no novembra potenciālajiem klientiem ir piereģistrējušies agrāk,” sacīja Rapoports.

Vienlaikus viņš norādīja, ka jaunās prasības autoskolā tika ieviestas jau krietni agrāk. ”Piemēram, jau vairākus gadus mums ir savs laukums, kas ļauj klientiem piedāvāt figūru un manevru opcijas, kas agrāk nebija iekļautas obligātajās braukšanas apmācību prasībās. Ja runājam par jaunajām prasībām teorētiskās apmācības programmai – papildinājumiem ar jaunām tēmām – ”Credo Autoprieks” izstrādātās programmas pilnībā atbilst arī šīm prasībām. Savukārt moduļu sistēma, kas tika ieviesta teorētiskajiem priekšmetiem, ir apsveicama, jo ir elastīgāka un klientiem ērtāka. Autovadīšanas eksāmenus mūsu autoskola klientiem piedāvā jau ilgu laiku. Droši vien ir tikai viena lieta, kas mūs uztrauc – ar katru dienu ir grūtāk un grūtāk atrast profesionālus un kvalificētus speciālistus papildu prasību dēļ, kas attiecināmas pret pasniedzējiem un instruktoriem, vieglāk tas nekļūs,” stāstīja ”Credo autoprieka” direktors.

Vienlaikus gan viņš uzsvēra, ka drošības un kvalitātes jautājums šajā gadījumā ir primārais un tā tam būtu jāpaliek. ”Vislielākās grūtības saistībā ar jaunajām prasībām būs tiem nozares pārstāvjiem, kuri negrib strādāt kvalitatīvi, atklāti un godīgi,” piebilda Rapoports.

Tāpat viņš pastāstīja, ka lielākā daļa no jaunajiem klientiem pozitīvi novērtē jauninājumus teorētisko mācību saturā un norisē. ”Patīk moduļu sistēma, jaunas tēmas, ko arī paši studenti uzskata par ”ir vērts zināt”, piemēram, bīstamu situāciju prognozēšana un risku novērtēšana. Par autovadīšanas nodarbību minimālā skaita palielināšanu līdz 20 nodarbībām sūdzības neesam dzirdējuši, pieļauju, ka lielākā daļa no mūsu studentiem saprot, ka autovadītāja efektīvai sagatavošanai mācību braukšanas nodarbību skaitam ir jābūt lielākam (Lietuvā un Igaunijā ir noteiktas attiecīgi 30 un 23 obligātās mācību braukšanas stundas). Par pārējām izmaiņām studentiem, kuri piereģistrējušies tikai novembrī, ir grūti spriest. Ir daudz jautājumu par izmaiņām no potenciālajiem klientiem, jo pārsvarā mūs iesaka viņu draugi, kuri mācījās vai mācās vēl pēc vecajiem noteikumiem,” klāstīja ”Credo autoprieksa” direktors.

Arī autoskolas ”Drošas braukšanas skola” (DBS) valdes loceklis Edmunds Ozolnieks aģentūrai LETA sacīja, ka būtiskas izmaiņas līdz ar jaunā regulējuma spēkā stāšanos nav notikušas. Gan apmācības process, gan norēķini galvenokārt notiek tāpat kā tad, kad spēkā bija iepriekšējie noteikumi.

Viņš atzīmēja, ka analizēt klientu plūsmu kopš novembra vēl ir pāragri, ņemot vērā, ka jau ierasti gada beigās cilvēkiem ir daudz izdevumu, kas nozīmē, ka šajā laikā mazāk cilvēku izvēlas sākt apmācības nekā pārējā gada laikā.

Ozolnieks pastāstīja, ka cilvēki aktīvi zvanīja pirms novembra un interesējās par izmaiņām un iespējām pieteikties autoskolai, pirms jaunais regulējums stājas spēkā, taču DBS mierinājuši cilvēkus, skaidrojot, ka nav gaidāmas kardinālas izmaiņas.

Tāpat viņš norādīja, ka mācību braukšanas obligāto nodarbību skaita palielināšana lielu ietekmi nav atstājusi, ņemot vērā, ka jau iepriekš klienti lielākoties nebija gatavi eksāmenam pēc minimālā nodarbību skaita pabeigšanas.

Pēc viņa teiktā, patlaban vienīgais neskaidrais jautājums ir par to, ka visām autoskolām apmācības procesā no 2018.gada būs jāizmanto mācību laukums. Nav skaidrības, kāda būs šo laukumu pieejamība aiznākamgad.

Aģentūra LETA jau rakstīja, ka no novembra stājas spēkā grozījumi noteikumos par autovadītāju apmācību, kas paredz stingrākus nosacījumus transportlīdzekļa vadītāja apliecības iegūšanai. Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) skaidroja, ka ar grozījumiem iecerēts uzlabot autoskolu sniegto pakalpojumu kvalitāti, lai labāk tiktu sagatavoti jaunie autovadītāji.

“Grozījumu nepieciešamību apliecina arī tas, ka situācija satiksmes drošības jomā Latvijā nav tik laba kā vidēji Eiropas Savienībā (ES). Latvijā 2015.gadā ceļu satiksmes negadījumos bojā gājuši 94 cilvēki, rēķinot uz miljonu iedzīvotāju, kas ir viens no augstākajiem rādītājiem ES. “Zem mums” ir tikai Rumānija un Bulgārija,” pauda CSDD.

Tika ieviestas jaunas tēmas teorētiskās apmācības procesā (piemēram, bīstamu situāciju paredzēšana, risku novēršana u.c.), kā arī tika palielināts minimālais braukšanas stundu skaits. Vadīšanas apmācība papildināta ar braukšanu slidena ceļa apstākļos un diennakts tumšajā laikā.

Pēc CSDD vēstītā, jaunā sistēma ir draudzīgāka arī skolu kursantiem – teorētiskās apmācības programmās ietvertie jautājumi sadalīti apmācības moduļos. Tas nozīmē, ja personai nav bijusi iespēja apmeklēt mācības, tad būs iespēja konkrēto moduli apmeklēt citā laikā.

Noteikts arī, ka apmaksa par visiem ar apmācību saistītajiem pakalpojumiem tiek maksāta autoskolai, lai ierobežoto nodokļu nemaksāšanu.

Tāpat visām autoskolām apmācības procesā no 2018.gada būs jāizmanto mācību laukums. Autoskolas laukumus varēs izmantot uz īres pamata, un vairākas skolas varēs kooperēties, izmantojot vienu laukumu.

Maksa par CSDD sniegtajiem pakalpojumiem – eksāmeniem un vadītāju apliecību izsniegšanu – netika mainīta.

Subaru XV Foto: iAuto.lv

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.