Skolēnu pārvadājumu un sabiedriskā transporta reisu optimizācija reģionos ir jāturpina, uzskata Vidzemes plānošanas reģiona (VPR) Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Inita Ozoliņa.
Pašvaldībām un reģionālajiem pārvadātājiem kopīgi jāstrādā, lai maršrutos nenotiktu reisu dublēšanās, turklāt ir jāņem vērā arī citi ietekmējošie faktori kā, piemēram, darbaspēka kustība.
Šī gada rudenī pēc Burtnieku novada pašvaldības ierosinājuma tika ieviestas izmaiņas maršrutā Valmiera-Strenči-Valmiera, kas ļāva optimizēt skolēnu pārvadījumus un sabiedriskā transporta reisus un ietaupīt resursus Burtnieku novada pašvaldībai. Šī maršruta izveidošana ir izrādījusies ļoti veiksmīga, reiss ir piepildīts, un ar nākamā gada 5. janvāri pēc Strenču novada domes ierosinājuma tas tiek pagarināts līdz apdzīvotai vietai Seda, lai nodrošinātu skolēnu nokļūšanu uz / no Valmieru.
Līdzīgs process notika arī Cēsu novadā, kur vietējā pašvaldība vienojās ar pārvadātāju AS “CATA” par skolēnu pārvadātājiem Vaives pagastā, tādējādi radot iespēju izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus visiem iedzīvotājiem, līdz šim kursējošais pašvaldības transports bija paredzēts pašvaldības funkciju veikšanai un tajā nebija iespējami skaidras naudas norēķini, norādīja I. Ozoliņa. Skolēni arī līdz šim braukšanai izmantoja braukšanas kartes, bet no 2017. gada uzņēmumā plānots ieviest elektroniskās braukšanas kartes. Tas ļaus precīzi veikt pārvadāto skolēnu uzskaiti.
“VPR atbalsta reisu optimizāciju šādā izpausmē un arī turpmāk atbalstīs pašvaldības un reģionālos pārvadātājus to centienos novērst reisu dublēšanos, protams, saglabājot reģiona iedzīvotājiem sniegtos pakalpojumus. Reisu dublēšanās novēršana ļaus pašvaldībām un reģionālajiem pārvadātājiem ietaupīt līdzekļus, ko var novirzīt citām vajadzībām,” atzina VPR Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja.
Pārvadātājiem un pašvaldībām kopīgi jāuzklausa iedzīvotāju vēlmes un ieteikumi par jaunu reisu izveidošanu vai esošo reisu izmaiņām. Jau šobrīd ir labi piemēri, kas parāda, ka šāda uzklausīšana ir iespējama un tādā veidā var rasties reālas izmaiņas. Piemēram, jau ilgāku laiku bija zināms pieprasījums pēc vēlā reisa, lai no Cēsīm nokļūtu Liepā, un šobrīd ir ieviests reiss maršrutā Cēsis-Valmiera ar atiešanas laiku 22:35 (līdz tam vēlākā iespēja bija līdz 20:00 vakarā), tādējādi veicinot darbaspēka mobilitāti Vidzemes reģionā.
Reisu optimizācijai neapšaubāmi jārēķinās ar reģionu iedzīvotāju interesēm, tomēr atsevišķos gadījumos ir iespējama arī reisu slēgšana. “Šovasar eksperimentālā kārtā reisā Sigulda-Cēsis-Valmiera tika atklāts autobusa reiss ar mērķi uzņemt pasažierus no vilciena, kurš pēc AS “Pasažieru vilciens” veiktajām izmaiņām kursēja tikai līdz Siguldai, tomēr tā lietderīgums netika pierādīts. Gluži pretēji, visas vasaras garumā pārsēšanos no Rīgas vilciena Siguldā izmantoja tikai septiņi pasažieri, līdz ar to bija skaidrs, ka Autotransporta direkcijas lēmums par reisa slēgšanu bija pamatots,” atzina I. Ozoliņa.
Foto: ekrānšāviņš