Automašīnu aizsardzības sistēmu eksperts “Autonams”, veicot datu analīzi par 2016. gada automašīnu zādzībām Latvijā, norāda, ka vairāk nekā 60% jauno automašīnu zādzību gadījumos, tā ir bijusi aprīkota ar keyless – go sistēmu.
Visbiežāk tās ir bijušas vidējās klases automašīnas, kuru izlaiduma gads ir 2012. vai jaunāks.
Saskaņā ar Latvijas Republikas Iekšlietu ministrijas Informācijas centra datiem pērn kopējais automašīnu zādzību skaits salīdzinājumā ar 2015. gadu ir samazinājies par teju 17%. Proti – 2016.gadā reģistrēti 730 automašīnu zādzību gadījumi, bet 2015. gadā – 877. Taču eksperti norāda, ka 2016. gadā garnadžu izvēlē ir novērojamas specifiskas tendences.
Edvīns Panders, “Autonams” valdes loceklis: “ Vērtējot 2016. gada automašīnu zādzību statistiku, priecē dati par vispārēju zādzību skaita kritumu. Šajā gadījumā preventīvie pasākumi par obligātu imobilaizeru iekārtu uzstādīšanu luksus mašīnām jau īstermiņā ir nesuši ievērojamu rezultātu – ir būtiski samazinājies to zādzību skaits.
Diemžēl pieprasījums šajā “tirgū” nezūd. Automašīnu zagļi ir pārorientējušies uz jaunu segmentu – jaunās paaudzes vidējās klases automašīnām, izmantojot elektronisko sistēmu vājības un auto īpašnieku pārliecību “ar mani jau tas nenotiks“. ”
Lielākā riska grupa – vidējās klases automašīnas
Pēdējo divu gadu laikā ir samazinājies luksus klases automašīnu zādzību skaits, un par zagtākajām ir kļuvušas vidējās cenu klases automašīnas, kuru vērtība ir līdz 30 000 EUR. 2016. gadā zagtākais automašīnas modelis bija Toyota RAV4 vecumā līdz pieciem gadiem. Savukārt kā pārsteigums TOP3 zagtāko automašīnu vidū parādās Hyundai markas automašīnas, kas ir 2015. un pat 2016. izlaiduma gada.
Šāda tendence skaidrojama ar apdrošināšanas kompāniju prasību par obligātu papildu pretaizdzīšanas sistēmu uzstādīšanu luksus klases automašīnām, taču vidējās klases automašīnām šāda prasība nav. Lai arī automašīnas rūpnīcas drošības sistēmas tiek uzskatītas par gana efektīvām, garnadži ir pilnveidojuši savas metodes, kā no attāluma uztvert, piemēram, keyless-go sistēmas signālu. Tālāk tas tiek pārraidīts uz viltus sistēmu, kas automašīnai sūtīta atpazīstamu signālu, un tās aizdzīšana notiek bez fiziskas iejaukšanās. Šādos gadījumos bez papildu aizsardzības sistēmas (imobilaizera) automašīna ir nepasargāta, ļaujot to netraucēti aizdzīt.
Pret automašīnas aizdzīšanu efektīvākais risinājums – imobilaizers; detaļu zādzību – marķēšana
“Autonams” eksperti norāda, ka ikdienā bieži vien sastopas ar maldīgu sabiedrības izpratni par efektīvākajiem automašīnas drošības un aizsardzības risinājumiem. Ir jāatceras, ka automašīnai uzstādot tikai signalizācijas sistēmu, tā nepasargās nedz pret automašīnas aizdzīšanu, ne detaļu zādzību. Labākajā gadījumā tā pievērsīs apkārtējo cilvēku uzmanību ar skaņas signālu.
Par efektīvāko pretaizdzīšanas risinājumu var minēt imobilaizera uzstādīšanu, kas bez atbilstoša signāla vai ierīces klātbūtnes neļaus automašīnu iedarbināt. Gadījumos, ja automašīna tiek aizvesta ar treilera palīdzību, tad dažas no šādām ierīcēm nodrošina arī GPS funkcijas, ļaujot noteikt automašīnas atrašanās vietu.
Savukārt pret dažādu detaļu zādzību rekomendējama ir atsevišķu detaļu marķēšana, kas apgrūtina to turpmāko realizāciju. Atsevišķām detaļām, kā, piemēram, lukturi efektīvākie būs mehāniskie bloķēšanas risinājumi.
Foto: iAuto.lv