Automašīnas riepu nomaiņa ir darbs, ko nevajadzētu atlikt uz pēdējo dienu. Pēc satiksmes speciālistu domām jau oktobrī ir liela iespēja sagaidīt salnas. Tādā gadījumā automašīna, kas aprīkota ar vasaras riepām, kļūst ļoti nestabila un ar to braukt nav droši.
“Uz degvielas uzpildes staciju mēs taču braucam pirms automašīnai beidzas benzīns un pirms mums tā ir jāstumj. Tad, kāpēc mums būtu jāgaida pēdējais brīdis, lai nomainītu riepas? Daudz drošāk to izdarīt, negaidot pēdējo dienu, t.i., oktobra vidū pirms salnām,” iesaka riepu ražotāja “Goodyear” Baltijas pārdošanas vadītājs Mārtiņš Grīnbergs.
Negaidītu salnu risks
Saskaņā ar Latvijas hidrometeoroloģiskā dienesta vēstures datiem, Latvijā pirmās salnas mēdz būt jau oktobrī. Turklāt arī dienas laikā gaisa temperatūra reizēm ir tuvu nullei vai vismaz zemāka par 10 grādiem. Piemēram, pagājušā gada oktobrī vidējā gaisa temperatūra bija ap 5 grādiem, bet jau mēneša vidū lielākajā daļā rajonu termometra stabiņš noslīdēja zem nulles atzīmes. Jāatzīmē, ka 2015. gada oktobris bija vēl aukstāks.
“Vissvarīgākais cipars, salīdzinot riepu sezonas, ir septiņi. Kad temperatūra ir augstāka, ar ceļu vislabākā saķere ir vasaras riepām, kad zemāka – ziemas riepām. Varat būt droši, ka ziemai paredzēto riepu montāža, kad temperatūra ir noslīdējusi zem +7 grādu atzīmes, ir optimāla. Gaisa temperatūra zem šīs robežas parasti pazeminās oktobra vidū,” apgalvo M. Grīnbergs.
Riepu speciālists piebilst, ka nevajadzētu skatīties uz dienas temperatūras prognozēm – temperatūra daudz aktuālāka ir no rīta un vakaros, kad automašīnas tiek lietotas visvairāk. Dienā gaisa temperatūra var paaugstināties virs 10 grādiem, bet agri no rīta būt tikai nedaudz virs nulles.
Automašīnas uzvedība mainās
Riepu montāžu oktobrī atzīst arī sporta kompleksa „333” vadītājs Haralds Šlēgelmilhs.
“Nav nekā slikta, ja ziemas riepas tiek uzmontētas oktobra vidū. Ir pat mierīgāk ar tādām braukt. Tikai svarīgi neaizmirst, ka braucat ar ziemas riepām, īpaši bremzējot, braucot pagriezienā u.tml., jo uz asfalta tās nedarbojas tikpat labi, kā vasaras riepas. Tomēr tās aizsargā no negaidīta kailsala un pēkšņi uzsniguša sniega,” saka pieredzējušais autosportists.
“333” vadītājs gan saprot arī autovadītājus, kuri nesteidzas ar riepu nomaiņu. Iespējams, viņiem automašīna nav tik ļoti nepieciešama un, iestājoties salam, viņi var iztikt bez personiskā transportlīdzekļa.
“Nekad nav vērts gaidīt pēdējo dienu. Īpaši, ja gatavojaties tālākam braucienam. Pēdējā dienā nomainīt riepas varbūt var tie, kuri neizbrauc no lielpilsētas, taču tādā gadījumā riskējat nepaspēt laikus, jo rindas pēdējās dienās ir ļoti lielas,” atzīst H. Šlēgelmilhs.
Balkons uzglabāšanai nav piemērots
Svarīgs aspekts automašīnas ekspluatācijā ir riepu uzglabāšana. Ja riepas aukstajā sezonā tiek uzglabātas specializētā servisā, varat būt mierīgi: riepas saglabās savas vislabākās īpašības. Tomēr liela daļa cilvēku tās ved uz mājām vai garāžu un uzglabā tās paši. Reizēm tas tiek darīts nepareizi.
“Riepas savas vislabākās īpašības saglabā, ja tās atrodas vēsā telpā, no tiešiem saules stariem pasargātā vietā. Tam lieliski piemērota slēgta noliktava vai garāža, kurā iespējams nodrošināt padsmit grādu temperatūru, taču uz balkona, kur ir daudz mitruma un temperatūra noslīd zem nulles, riepas nevajadzētu atstāt,” iesaka “Goodyear” pārstāvis.
Ir vērts zināt, ka piemērota temperatūra viena pati nenodrošina riepu īpašību saglabāšanos, jo riepas ir jāuzglabā pareizi. Ja riepas tiek uzglabātas bez riteņa diskiem, tās vajadzētu novietot vertikāli, bet ja tās tiek uzglabātas ar riteņa diskiem – noguldīt horizontāli. Pie riepām nedrīkst atrasties šķīdinātāji vai citas ķīmiskas vielas, kuras var ietekmēt gumijas īpašības.
Riepu uzglabāšana daudzdzīvokļu mājas mantu novietnē ir saistīta ar citu problēmu – drošību. Šīs telpas var aptīrīt zagļi, kuriem automašīnas riepas ir vērtīgs un ātri realizējams ķēriens, savukārt uzņēmumu, kuri sniedz riepu uzglabāšanas pakalpojumus, īpašums ir apdrošināts.
Foto: iAuto.lv