Mobilie tālruņi, ieņemot aizvien būtiskāku lomu ikdienas dzīvē, tiek lietoti jebkur un nepārtraukti. Gandrīz puse iedzīvotāju, šķērsojot ielu, mēdz izmantot mobilo telefonu, kas var radīt bīstamas situācijas gan gājējiem, gan autovadītājiem.
Vēl bīstamāk ir lietot mobilo telefonu, vadot auto, kad ir nepieciešams pievērst īpašu uzmanību apkārt notiekošajam. Kā atklājās Gjensidige Latvija veiktajā aptaujā, šāds nevēlams paradums piemīt gandrīz ceturtai daļai (22%) aptaujāto.
Būtiski biežāk mobilo tālruni pie auto stūres lieto vīrieši un personas vecumā no 35 līdz 49 gadiem. Tas ļauj secināt, ka mobilo telefonu lietošana, vadot auto, ir tieša saistība ar pārliecību par savām autovadīšanas prasmēm un stāžu. Ņemot vērā, ka auto vadīšana nozīmē aktīvu dalību satiksmē, tad blakus darbības, kas neattiecas uz automašīnas vadību, šajā procesā nopietni apdraud citus satiksmes dalībniekus. Dati uzrāda, ka katrs trešais respondents, kas autovadīšanas laikā izmanto mobilo telefonu, visbiežāk nemaina savus telefona lietošanas ieradumus, atrodoties pie stūres. Tas savukārt vēsta par bīstamas tendences klātesamību starp šoferiem.
Vairāk nekā puse (54%) auto vadītāju, kas lieto mobilo tālruni, to izmanto, lai sērfotu internetā un pārbaudītu e-pastu. Visbiežāk sērfošana internetā ir novērojama sastrēgumu laikā, jo kustība ir lēna, bet pavadītais laiks ceļā – ievērojami ilgāks nekā mierīgas satiksmes plūsmā. Kā informē Gjensidige Latvija Transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Dāvids Lēvalds, tieši sastrēgumi ir tā situācija, kurā regulāri notiek satiksmes negadījumi: “Maldīgs ir uzskats, ka sastrēgumi nav bīstami un to laikā var pievērsties citām darbībām. Tieši mobilo telefonu lietošana sastrēgumu laikā ir regulārs iemesls, kādēļ ir notikusi automašīnu sadursme, un vainīgais lielākoties būs tas vadītājs, kurš nav spējis pietiekami ātri reaģēt, jo ir pievērsies mobilā telefona ekrānam.”
Gjensidige Latvija veiktajā aptaujā iezīmējās arī pozitīva tendence – vairums (79%) aptaujāto, vadot auto, mēdz izmantot brīvroku režīmu, lai runātu pa telefonu. Tas nozīmē, ka autovadītājiem ir būtiski būt sasniedzamiem un spēt sasniegt citus arī atrodoties pie stūres, taču reizē tie apzinās praktiskos autovadīšanas un uzmanības riskus, ko rada mobilā telefona lietošana.
Gjensidige Latvija Transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Dāvids Lēvalds atgādina, ka pat, ja tiek piekopti dažādi pasākumi telefona lietošanas atvieglošanai, atrodoties pie stūres, tas pilnībā nenovērš iespējamo apdraudējumu. Gjensidige Latvija iesaka autovadītājiem domāt par savu, pasažieru un apkārtējo satiksmes dalībnieku drošību, uzticēt zvanus un citas darbības mobilajā telefonā blakussēdētājam, vai uz brīdi apstāties un veikt nepieciešamo zvanu un atbildēt uz e-pastiem, neapdraudot ne sevi, ne apkārtējos.
*Gjensidige Latvija 2017.gada novembrī veiktā aptauja “Mobilo telefonu lietošanas paradumi iedzīvotāju vidū”, respondentu skaits: 500.
Foto: Publicitātes attēls