Polijā par nodokļu izkrāpšanu aizdomās turētais nu jau bijušais VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) meitasuzņēmuma “LDz loģistika” valdes priekšsēdētājs Verners Lūsis satiksmes ministra Ulda Auguļa (ZZS) ģimenei izkārtojis jaunu ap 30 000 eiro vērtu automašīnu “Renault Talisman Grandtour”, tomēr Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) šajā darījumā nekādus pārkāpumus nav konstatējis, svētdien vēstīja TV3 raidījums “Nekā personīga”.
Pirms trīs gadiem “Renault” un “Dacia” automobiļu tirgotājs “Euro-Auto” bijis uz bankrota sliekšņa. Tas ar grūtībām maksājis bankām, automobiļu piegādātājiem un darbiniekiem. Tomēr uzņēmumam bijis daudz vērtīgu īpašumu. Ja kādu no tiem izdotos pārdot, uzņēmums varētu izkļūt no grūtībām, vēstīja raidījums.
Īpašumā Rīgā, Turgeņeva ielā 25, bijusi plaša autostāvvieta, garāžas un atpūtas komplekss. Līdz 2002.gadam šis īpašums daļēji piederējis LDz. Tad to nopirkusi “Euro-Auto” meitas firma. Pēc tam LDz kļuvis par autostāvvietas nomnieku.
2016.gada sākumā “Euro-Auto” mainījusies vadība. Par izpilddirektoru kļuvis Lūsis, kuram bijusi pieredze uzņēmējdarbībā un vadošos amatos. Viņš iepriekš strādājis “Latvijas kuģniecības” meitas firmu vadībā un starptautiskās lidostas “Rīga” valdē.
“Euro-Auto” vadībai bijis plāns īpašumu Turgeņeva ielā par labu cenu pārdot atpakaļ LDz. Tas esot bijis Lūša uzdevums, ņemot vērā viņa sakarus Satiksmes ministrijā un LDz. 2016.gada februārī par satiksmes ministru kļuvis Augulis. Lūsis tā gada aprīlī dabūjis amatu LDz meitaskompānijā “LDz loģistika”.
“Euro-Auto” bijušais darbinieks Guntis Grūbe raidījumam stāstīja, ka “tādas baumas mums figurēja, ka tur jau viss ir sarunāts, ka tūlīt jau dzelzceļš pirks [Turgeņeva ielā esošo īpašumu] un tamlīdzīgi”. “Pēc tam izrādījās, ka nenopirka,” raidījumam stāstīja Grūbe.
2016.gada vasaras vidū “Euro-Auto” salonā no Polijas saņemts jaunākais “Renault” modelis “Talisman Grandtour”. Automobilis bijis paredzēts demonstrēšanai pircējiem. “Tas bija pirmais “Talisman”. “Talisman Grandtour”. Ļoti labi aprīkota mašīna, kuru Lūša kungs (..) dzen rādīt ministram un turpmāk būs darbības,” raidījumam atstāstīja bijušais firmas darbinieks.
Vismaz 30 000 eiro vērtā automašīna salonā vairs neesot atgriezusies. Vairāk nekā mēnesi tā nobraukājusi ar tirdzniecības numuriem, bet septembra sākumā mašīna beidzot piereģistrēta, taču nevis uz “Euro-Auto”, bet gan uz kāda cita saistīta uzņēmuma “Baltijas autonoma” vārda. Tad darbinieki uzzinājuši, ka mašīnu izmanto satiksmes ministra Auguļa ģimene.
Raidījums vērsās pie Auguļa ar jautājumu, vai viņš 2016.gadā no Lūša saņēmis automašīnu “Renault Talisman”, un kas tas bijis par darījumu, uz ko Augulis atbildēja noliedzoši. “Neesmu tādu saņēmis. Nav tāds darījums bijis. (..) Nav man nekāda automašīna bijusi. Var apskatīties visu manā deklarācijā.”
Augulis deklarācijā norādījis, ka viņam pieder 2013.gada “Mitsubishi Outlander”. Tomēr faktu, ka automašīna “Renault Talisman” ir bijusi ministra rīcībā, apliecinot apdrošināšanas polise. Tajā redzams, ka 2016.gada izlaiduma automašīnu “Renault Talisman Grandtour” ar valsts numuru KL9407 apdrošinājis Uldis Augulis. 75 eiro par apdrošināšanu viņš samaksājis 2016.gada 9.septembrī, vēstīja “Nekā personīga”.
Uz jautājumu, kā tas nākas, ka viņš šo automašīnu apdrošinājis, Augulis atbildēja: “Nezinu. Nemāku jums pateikt.” Vaicāts, vai tas nozīmē, ka viņš tomēr šo auto nav apdrošinājis, ministrs atbildēja, ka, iespējams, viņš to ir darījis. “Nu, iespējams. Es esmu daudz mašīnas apdrošinājis. Ja jauniešiem vajadzēja palīdzību, tad droši vien apdrošināju.”
Vairāki bijušie “Euro-Auto” darbinieki raidījumam stāstījuši, ka ar automašīnu brauca ministra sievas Tatjanas meita Jana Grigorjana un viņas vīrs Artjoms Grigorjans. “Nekā personīga” par automašīnas izmantošanu uzdeva jautājumus ministram, Grigorjanam, kā arī Auguļa meitai no pirmās laulības Žanetei Augulei, taču neviena no šīm personām neizskaidroja, kurš automašīnu izmantoja.
Lūsis darbu “Euro-Auto” pārtraucis 2016.gada rudenī. 2017.gada sākumā uzņēmumā esot iekārtots Grigorjans, kurš, pēc bijušā uzņēmuma darbinieka Grūbes teiktā, “nekad nebija strādājis auto biznesā, lai gan viņam bija norāde, ka viņš tagad strādās ar lieliem klientiem nu tūlīt atnesīs tur lielu naudu”.
Grigorjana darbība uzņēmumā neesot bijusi sekmīga. 2017.gada pavasarī “Renault Polska” pārtraucis piegādāt automašīnas, jo firma par tām nemaksājusi. Tobrīd uzņēmums Valsts ieņēmumu dienestam bija parādā vairāk nekā miljonu eiro un nemaksāja arī saviem darbiniekiem, vēstīja raidījums.
Lūsis līdz šā gada janvārim turpināja darboties LDz meitasuzņēmumos, bet karjera aprāvās, kad viņu Lietuvā aizturēja kriminālprocesā par nodokļu mahinācijām. Polijas prokuratūrā Lūsi tur aizdomās par piedalīšanos nelikumīgā organizētā grupā, kas darbojās ar pievienotās vērtības nodokļa samazināšanu degvielas tirdzniecībā.
Zemes gabals, ko Lūsis mēģinājis pārdot LDz, joprojām neesot pārdots. LDz skaidrojis, ka darījums nenotika, jo neizdevās vienoties par cenu. Patlaban šo zemesgabalu atklātā izsolē par nepilnu miljonu mēģina pārdot tiesu izpildītāji kreditoru interesēs, vēstīja raidījums.
2017.gada 27.jūnijā iesniegumā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam bijušais SIA Eiro Auto darbinieks Guntis Grūbe rakstīja, ka Artjoms Grigorjans ir Auguļa znots.
Grūbe par aizdomīgajiem Lūša darījumiem vērsies KNAB, iesniegumā rakstot, ka Grigorjans ir Auguļa znots. Tomēr birojs nesaskatījis likuma pārkāpumus Auguļa darbībās, jo viņa meitai nav reģistrēta laulība ar Grigorjanu, un neesot arī konstatējams, ka ministrs būtu izmantojis savas pilnvaras attiecībā uz Lūsi vai “Euro-Auto”. KNAB atbilde liecina, ka birojs nav izvērtējis, kāda ir Grigorjana saikne ar Auguli un vai interešu konflikts nav saskatāms tajā, ka automašīnu izmantoja Auguļa sievas Tatjanas meita Jana un viņas vīrs.
Foto: Ilustratīvs attēls