“Mitsubishi” ir viena no pasaules autobūves leģendām. Varbūt ne tik spoža kā “Ferrari” un “Porsche”, bet tāpēc ne mazāk nozīmīga. “Mitsubishi Pajero Evolution” 12 uzvaras Dakārā, pie tam septiņas pēc kārtas (2001-2007.g.), vien ir ko vērtas, nemaz nerunājot par “Mitsubishi Lancer Evolution” četriem rallija pasaules čempiona tituliem (1996 – 1999.g.)! Vēl jāpiemin arī ielas sporta auto “Mitsubishi Eclipse” piedalīšanās kulta filmā “Ātrs un bez žēlastības”, kas japāņu zīmola popularitāti Amerikā uzšāva kosmiskos augstumos. Taču pēdējā desmitgadē “Mitsubishi” fani jau nu ļoti bija noilgojušies pēc kaut kā jauna, jo kompānijas piedāvājumā labu laiku bija vien apvidnieku “Pajero” un “Outlander” arvien atjaunotās versijas, kravas pikaps “L200” un pirms 8 gadiem radītais kompaktais krosovers “ASX”, kurš gan, atšķirībā no iepriekš pieminētajiem modeļiem, plašu popularitāti nekad nav iemantojis.
Debitējis 2017.gada Ženēvas automobiļu izstādē, “Eclipse Cross” beidzot šīs cerības ir piepildījis. “Eclipse Cross” papildina “Mitsubishi” modeļu ne pārāk plašo šodienas piedāvājumu, nostājoties starp “ASX” un “Outlander”. Un šis ir pēdējais “Mitsubishi” radītais modelis pirms ražotāja nonākšanas “Nissan” paspārnē.
“Eclipse” tulkojumā no angļu valodas nozīmē “aptumsums”, un šis auto ar nosaukumu Eclipse Cross pirmo reizi TV ekrānos parādījās raidījumā “Good Morning America” tieši dienā, kad piedzīvojām reālu saules aptumsumu – 2017.gada 21.augustā. Bet oriģinālais “Mitsubishi Eclipse” bija 1989. gadā radīts ielas sporta auto ar efektīgu kupejas virsbūvi un dzinēju no “Lancer Evolution”. Jaunajā kompaktā krosovera modelī nosaukumam “Eclipse” tikai pievienots papildinājums “Cross”. Jā, uzmanīgāk ieskatoties, auto siluetā ir nojaušamas kupejas līnijas, bet tam nav absolūti nekāda sakara ar oriģinālo “Eclipse”… Tad jau drīzāk to būtu varējuši nosaukt par “Lancer Cross”! Nu jā, bet Amerikas tirgū nosaukums “Eclipse” izsaka daudz vairāk, nekā “Lancer”. Eiropā, protams, viss ir otrādi…
Japāņu auto dizaineri ir drosmīgāki par eiropiešiem. Vai gan kāds vācu autobūvētājs klajā laistu tādus auto kā “Nissan Juke”, “Toyota C-HR” un tagad arī “Mitsubishi Eclipse Cross”? Taču, ja kompakto krosoveru segmentā vēlies piesaistīt jaunus pircējus, ar paaugstinātu klīrensu un pievilcīgu cenu vairs nepietiek, vajag arī atraktīvu dizainu. Iesākumā daudzu apsmaidītā (atceraties dzēlīgos preses “uzbraucienus”, piemēram – “šo auto laikam ir uzzīmējis sapīpējies teletūbijs”?) modeļa “Juke” panākumi nedeva miera konkurentiem. “Toyota” radīja savu atraktīvo krosoveru “CHR” – lielāku, taču tikpat ekstrēmu dizainā. Tagad šiem abiem uzradies trešais konkurents – “Eclipse Cross”, kas gan nav tik radikāla dizaina paraugs un ir krietni praktiskāks par abiem iepriekš pieminētajiem, taču arī izceļas ar izteiksmīgām formām, kas atgādina slavenos “Pajero” Dakāras sporta prototipus…
“Eclipse Cross” izmēri – 4405 mm garums, 1805 mm platums, 1685 mm augstums, 485 dm3 bagāžnieks, klīrenss 18 cm. Veidots uz vienas platformas ar “Outlander”, tāpēc kompakto krosoveru klasē ir viens no prāvākajiem spēkratiem. “Eclipse Cross” ir lielāks par stilīgajiem “Toyota CHR” un “Land Rover Evoque”, kā arī praktiskajiem “Škoda Karoq”, “Nissan Qashqai” un “Jeep Compass”. Nedaudz mazāks par “Renault Kadjar” un “Peugeot 3008”.
Testējām “Eclipse Cross” lepnāko versiju ar pilnpiedziņu un dāsnāko aprīkojumu. Lūkojām noskaidrot – kas tad patiesībā ir jaunais “Micuks”? – filmas “Fast & Furious” zvaigznes – “Mitsubishi Eclipse” sporta kupejas vai tomēr “Lancer” rallija evolūciju mantinieks?
“Eclipse Cross” interjers ir tipiski japānisks, varētu pat teikt – konservatīvs, apdarē pārsvarā izmantota cieta plastmasa, taču montāžas kvalitāte ir gana laba. Kopējo atmosfēru salonā uzlabo dažādi metāliska spīduma un oglekļa šķiedras imitācijas akcenti “Lexus” stilā, taču 7 collu skārienjutīgais ekrāns paneļa centrā gan iestrādāts vecmodīgā manierē. Vai tiešām bija tik grūti mūsdienīgi “iespraust” panelī planšeti?
Par spīti kupejas formai, “Eclipse Cross” ir praktiskāks, nekā daži konkurenti šajā segmentā. Priekšā sēdošajiem vietas netrūks, arī aizmugurē ir klases ietvaros respektējams plašums diviem pieaugušajiem vai trīs bērniem, bet bagāžas nodalījuma ietilpība (485 dm3) pietiekama, lai tajā satilptu viss nepieciešamais, pie tam aizmugurējie sēdekļi ir bīdāmi. Pie stūres var ērti iekārtoties, pateicoties plašām regulēšanas iespējām. Sēdpozīcija ir augsta, ceļa pārredzamība laba, taču atpakaļskatu ierobežo dalītais aizmugures logs, bet šo problēmu novērš distances sensori un atpakaļskata kamera. Auto aprīkots ar projekcijas ekrānu, jeb Head-up displeju, kas atrodas virs mērinstrumentu paneļa un sniedz vadītājam visu nepieciešamo informāciju. Aprīkojumā ir arī jaunākās paaudzes infosistēma ar Apple Car Play vai Android Auto savienojuma opciju viedtālruņiem, ko var regulēt ar 7 collu skārienjūtīga ekrāna palīdzību. Ir arī adaptīvā kruīza kontrole, stūres apsilde, bezatslēgas piekļuve un iedarbināšana, LED adaptīvās gaismas, kā arī “Rockord Fosgate” stereo iekārta, kas labi skan pat rokmūzikas cienītāja ausīm. Patiesībā šim auto nav tikai vienas ekstras – elektriski atverama bagāžnieka vāka.
“Mitsubishi Eclipse Cross” uz priekšu dzen pilnīgi jauns 1.5 litru tiešās iesmidzināšanas benzīna turbodzinējs. Šim četrcilindru turbomotoram ir 162 ZS un “Eclipse” priekšpiedziņas versijai tas pieejams ar sešpakāpju manuālo transmisiju vai CVT, bet pilnpiedziņas versijai – ar CVT automātu. Mūsu testētajam auto bija pilnpiedziņa un CVT. Turbīna, 163 ZS un 250 Nm griezes moments ļauj šādam “Eclipse Cross” sasniegt 100 km/h 9,8 sekundēs. “Mitsubishi” norāda, ka vidējais degvielas patēriņš ir 7 litri uz 100 km, mums gan sanāca vairāk – robežās no astoņiem līdz desmit litriem, atkarībā no braukšanas stila. Modernās turbīnas dēļ griezes moments ir pieejams plašā apgriezienu diapazonā, jau no 1500 dzinēja apgriezieniem. Lai arī jaudas daudzums pietiekams, šim motoram tomēr nepieciešami augsti apgriezieni, lai demonstrētu no “Micuka” gaidīto dinamiku. Un ar to es domāju – “Lancer Evo” kaut attāli līdzīgu dinamiku… Par “Eclipse Cross” transmisiju jāsaka tikai atzinīgi vārdi – tā labākā CVT variatora kārba, ar kuru nācies līdz šim braukt. Ne tikai ātra un precīza, bet ātrumkārbas darbība tā optimizēta, ka vispār grūti nojaust, ka tiešām braucu ar variatoru. Ar elektronikas palīdzību tiek imitēta daudzpakāpju automātiskās pārnesumkārbas darbība. Piespiežot gāzes pedāli, nav nekādas aiztures, kas ļauj uzsākt skrējienu tajā pašā sekundes daļā. Paātrinājums ir vienmērīgs, bez jūtamiem rāvieniem, kādi mēdz būt divsajūgu transmisijām. Te ir arī opcija pārnesumus pārslēgt manuāli ar slēdžiem pie stūres, taču jāsecina, ka tas auto dinamikā neko būtiski nemaina.
Testētajam “Eclipse Cross” ir 18 collu diski ar 225/55 izmēra riepām. Gaitas komforts kopumā ir labs, vienīgi uz tipiska Latvijas ceļa asfalta seguma, kas izraibināts ar asfalta ielāpiem un kanalizācijas lūku vākiem, “Eclipse Cross” gaita šķiet pārāk cieta, taču mazāki 16 collu diski varētu šo blakni novērst. Taču, no otras puses, cietā balstiekārta labi savalda virsbūves svārstības, radot priekšrocības gan bremzējot, gan asākos pagriezienos. Kopumā vadāmības ziņā “Eclipse Cross” atstāj labāku iespaidu, nekā daudzi klasesbiedri, arī stūres reakcijas ir pietiekami informatīvas.
“Mitsubishi” savu pirmo pilnpiedziņas auto uzbūvēja jau tālajā 1936.gadā. Lai nu ko, bet pilnpiedziņu viņi māk būvēt! To pierāda ražotāja visaptverošie panākumi rallijā pēdējos 20 gados. Viena lieta ir leģendārais Tomijs Makinens un “Lancer Evolution” četri WRC tituli pēc kārtas, bet kurš gan var saskaitīt – cik čempiontituli ar Evolūcijām ir izcīnīti zemāka līmeņa rallijos, kaut vai tepat Latvijā?!
“Eclipse Cross” pilnpiedziņa “Super All Wheel Drive” ir gandrīz tāda pati kā leģendārajam “Lancer Evolution”. Elektroniski kontrolēta sistēma saucas “Active Yaw Control” un tā mēra stūres pagrieziena leņķi, riteņa griešanās ātrumu, jaudu un bremžu spēku, lai atbildoši kontrolētu jaudas padevi un nosūtītu tieši tam ritenim, kur tā konkrētā brīdī ir visvairāk vajadzīga. Vadītājs pat var izvēlēties Auto, Snow vai Gravel režīmus. Testa braucienos pārliecinājāmies par šīs pilnpiedziņas sistēmas efektivitāti gan ziemas apstākļos, gan arī vasarā uz grants ceļiem. Jā, šāda pilnpiedziņas sistēma vairāk domāta, lai noturētu auto uz ceļa, nevis piedzīvojumiem bezceļa apstākļos, jo “Eclipse” tomēr nav apvidnieks “Pajero”. Taču, ņemot vērā autoražotāja tradīcijas, pilnpiedziņa noteikti ir priekšrocība, salīdzinot ar daudziem citiem šīs klases pārstāvjiem.
Secinājumi
Kas tad patiesībā ir “Mitsubishi Eclipse Cross”? – “Eclipse” kupejas vai “Lancer” rallija evolūciju mantinieks? Uzreiz jāteic – ar filmas “Fast & Furious” zvaigzni atraktīvo “Mitsubishi Eclipse” kupeju šim krosoveram kopīgs ir tikai nosaukums.
Man vistuvāk patiesībai liekas, ka tas varētu būt 2003.gada pirmās paaudzes “Outlander” mantinieks. Toreiz uz “Lancer” bāzes būvētais krosovers izcēlās ar tiem laikiem diezgan atraktīvu dizainu, kompaktiem izmēriem un sportiskām braukšanas manierēm. Neapšaubāmi, jaunais “Eclipse Cross” ir visādā ziņā pārāks par savu priekšteci, jo neviens “Mitsubishi” apvidnieks vai krosovers vēl nebija braucis tiks labi kā šis! Testa braucienā “Eclipse Cross” uz grantenieka turējās tik labi, ka nevilšus lika atcerēties slavenās “Lancer” rallija evolūcijas un leģendāro somu Tomiju Makinenu… Taču, nepārprotiet, – rallija auto dinamika šim auto nepiemīt un to arī no krosovera nemaz nevar prasīt. Toties, “Eclipse” pieejamas tādas modernās tehnoloģijas, kādas agrāk nav bijušas nevienam “Micukm”, pat ne “Outlander” un flagmanim “Pajero”.
Nepiekrītu tiem, kuri apgalvo, ka šis esot sievišķīgs auto. Manuprāt, visi “Micuki” ir gana vīrišķīgi, ja nu vienīgi izņemot mazo “ASX”. Un kompakto krosoveru segmentā “Eclipse Cross” noteikti ir vīrišķīgāks par “Nissan Qashqai”, “Renault Kadjar”, “Peugeot 3008”, “Opel Grandland X”, “Seat Ateca”… Būdams šo auto tiešais konkurents, “Eclipse Cross” apvieno augstu sēdpozīciju un pilnpiedziņu ar ietilpīgu salonu un atraktīvu virsbūves dizainu. Lētāks par “BMW X3” un “Land Rover Evoque”, praktiskāks par “Nissan Juke” un “Toyota CHR”, stilīgāks un atraktīvāks par visiem pārējiem. Tikai nevajag pieprasīt no šī krosovera “Lancer Evo” dinamiku, bet savas klases kontekstā “Eclipse Cross” brauc pat ļoti labi. Starp citu, “Eclipse Cross” ir viens no “Gada auto 2019” pretendentiem.
“Eclipse Cross” sākumcena – nepilni 25 000 eiro (par auto bez pilnpiedziņas un ar manuālo pārnesumkārbu) ir gana pievilcīga, ņemot vērā plašo aprīkojumu, kas pieejams jau bāzes versijai, ieskaitot visas mūsdienu drošības tehnoloģijas un citas ekstras. Par automātisko kārbu jāpiemaksā vien tūkstotis. Vislabāk nokomplektētajam auto ar pilnpiedziņu cena sasniegs 36 000 eiro.
“Eclipse Cross” plusi: atraktīvs dizains, pievilcīga sākumcena par labi aprīkotu auto, teicama 1.5 litru turbo dzinēja un CVT variatora sadarbība, savas klases ietvaros ietilpīgs salons. Mīnusi: dzinējs varētu būt ekonomiskāks, salona dizains – mūsdienīgāks, gaitas komforts uz tipiski nolāpīta Latvijas ceļa asfalta nav tik perfekts kā dažiem konkurentiem