PTAC piemērojis 92 000 eiro soda naudu nebanku kreditētājam “Mogo”

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) piemērojis kopumā 92 000 eiro soda naudu AS “Mogo” par nepietiekamu patērētāju maksātspējas vērtēšanu un bezatbildīgu aizņemšanos veicinošu īsziņu izsūtīšanu, aģentūrai LETA pavēstīja PTAC Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas pārstāve Santa Zarāne.

Viņa informēja, ka tostarp “Mogo” piemērota soda nauda 80 000 eiro apmērā par pieļautiem sistemātiskiem patērētāju spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanas pārkāpumiem. Kompānijai uzlikts pienākums izbeigt negodīgu komercpraksi, izstrādājot un apstiprinot detalizētu un izsekojamu patērētāju spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanas kārtību, kā arī sākot izvērtēt patērētāju spēju atmaksāt kredītu atbilstoši Patērētāju tiesību aizsardzības likumam.

Tāpat PTAC piemērojis “Mogo” 12 000 eiro soda naudu par īstenotu profesionālai rūpībai neatbilstošu un maldinošu komercpraksi, kas veicina bezatbildīgu aizņemšanos, izsūtot īsziņas: “APSVEICAM! Jums ir piešķirts naudas aizdevums bez ķīlas 425 eiro apmērā ar termiņu 36 mēneši! Jums mēneša maksājums būs tikai 25,58 eiro! Lai apstiprinātu aizdevumu, zvaniet: +371…”.

PTAC lietas izskatīšanas gaitā konstatējis, ka “Mogo” ir īstenojis profesionālajai rūpībai neatbilstošu komercpraksi, nenodrošinot Patērētāju tiesību aizsardzības likumā noteikto atbilstošo patērētāju spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanu, tostarp, pieļaujot sistemātiskus konkrētu patērētāju spējas atmaksāt kredītu izvērtēšanas pārkāpumus, piemēram, piešķirot aizdevumus patērētājiem, ņemot vērā neoficiālus vai nepārbaudāmus ienākumus, tādējādi pārsniedzot maksimāli pieļaujamo kredīta maksājumu apmēru, kā arī, piešķirot aizdevumu patērētājam, vispār neizvērtējot tā spēju atmaksāt kredītu, bet pamatojoties tikai uz galvinieka bankas konta apgrozījuma pārskatu. Tāpat “Mogo” īstenojis profesionālajai rūpībai neatbilstošu komercpraksi neizstrādājot tādu kārtību, kādā izvērtē patērētāja spēju atmaksāt kredītu, kas nodrošinātu detalizētu, izsekojamu un normatīvajiem aktiem atbilstošu patērētāju spēju atmaksāt kredītu izvērtēšanas sistēmu, balstoties uz patiesu un pietiekamu informāciju par patērētāja ienākumiem un izdevumiem.

“Ir būtiski, lai patērētāja maksātspējas vērtēšanā par pamatu tiek ņemti patērētāja patiesie ienākumi, neradot pārmērīgu risku, ka patērētājam var nākties ieķīlāt vai pārdot savu īpašumu, lai atmaksātu kredītu, vai var nākties būtiski ierobežot savus ikdienas tēriņus pamatvajadzībām. Kopumā patērētāju kreditēšana ir būtisks un patērētājiem vajadzīgs pakalpojums, tomēr maksātspējas vērtēšanas procedūrām jābūt pietiekamām, lai pēc iespējas novērstu kredītu piešķiršanu patērētājiem, kuru finansiālā situācija pēc kredīta saņemšanas visticamāk pasliktinātos,” uzsvēra PTAC pārstāvji.

Tāpat PTAC norādīja – ņemot vērā, ka kompānija neatzina pārkāpuma esamību, neizrādīja nekādu iniciatīvu esošās kārtības uzlabošanā un pārkāpumu novēršanā, gluži pretēji, “Mogo” skaidri norādīja, ka ieteikto pasākumu veikšana var radīt kompānijas kredītņēmēju skaita sarukumu, kā arī traucēs patērētājiem, kuru faktiskie ienākumi pārsniedz dokumentāri pierādāmos ienākumus, saņemt kredītus, PTAC pieņēma lēmumu, lai pārkāpums nākotnē tiktu pārtraukts un neatkārtotos.

PTAC arī minēja, ka “Mogo” izsūtīto īsziņu un elektronisko vēstuļu teksts: “APSVEICAM! Jums ir piešķirts naudas aizdevums (..)” nepārprotami liecina par to, ka klientam ir piešķirts aizdevums, kuram tas nebija iepriekš pieteicies. Attiecīgas īsziņas un elektroniskā pasta vēstules no 2017.gada 31.oktobra līdz 2017.gada 3.novembrim izsūtītas vairāk nekā 28 000 klientu vai potenciālo klientu.

“PTAC secināja, ka, saņemot šādu reklāmas piedāvājumu, tas varēja ietekmēt klienta ekonomisko rīcību, jo rada iespaidu, ka bez klienta piekrišanas, pieteikuma un maksātspējas izvērtēšanas, viņam ir piešķirts naudas aizdevums. Lai noskaidrotu informāciju par saistību rašanās iemesliem, noskaidrotu saņemtās informācijas iemeslus un pamatotību, klients varēja pieņemt lēmumu apmeklēt sabiedrības mājaslapu, veikt telefona zvanu uz sabiedrības norādīto tālruni vai veikt citas darbības, kas viņu pamudinātu pieņemt lēmumu par aizdevuma saņemšanu. PTAC, ievērojot reklāmas pasniegšanas veidu un izvērtējot reklāmas saturu, secināja, ka reklāmas saturs tieši maldina patērētāju par piešķirtu aizdevumu, līdz ar to tas var negatīvi ietekmēt personas ekonomisko rīcību,” skaidroja PTAC.

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka “Mogo” apgrozījums šogad pirmajā ceturksnī bija 4,1 miljons eiro, kas ir par 41% vairāk nekā pērn pirmajā ceturksnī, savukārt kompānijas peļņa samazinājās par 20,8% – līdz 791 958 eiro.

“Mogo” līzinga un nodrošināto aizdevumu portfeļa, kredītu un izsniegto avansu neto vērtība 2018.gada marta beigās bija 34,8 miljoni eiro, kas ir pieaugums par 9%, salīdzinot ar 2017.gada 31.decembri.

“Mogo” izveidota 2012.gadā. “Mogo” sniedz aizdevuma ar izpirkumu un finanšu līzinga pakalpojumus. Kompānijas obligācijas iekļautas “Nasdaq Riga” parāda vērtspapīru sarakstā.

Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.