“Hyundai” jaunais modelis “Kona” ir nosaukts par godu Havaju salu rietumu reģionam. Šis atraktīvais dienvidkorejiešu auto gatavs konkurēt ne tikai ar mazo krosoveru segmentā populārajiem “Nissan Juke”, “Renault Captur” un “Peugeot 2008”, bet arī ar stilīgo “Toyota C-HR”, kas jau piederīga nākamajai – kompakto krosoveru klasei. Atšķirībā no radniecīgā “Kia Stonic”, “Hyundai Kona” izgatavots uz pavisam jaunas platformas, kam pieejama arī pilnpiedziņa un nākotnē būs pat īpaša elektriskā versija. Jaunā platforma paredzēta speciāli mazajiem un kompaktajiem “pilsētas apvidniekiem”. Tāpēc arī “Kona” ārējais izskats un virsbūves proporcijas ir atšķirīgas no visiem līdzšinējiem “Hyundai” modeļiem. “Kona” ārējie izmēri – garums 4165 mm, platums 1800 mm, augstums 1565 mm, bāze 2600 mm, klīrenss 17 cm, bagāžnieka tilpums 361 litrs. Ar šiem izmēriem “Kona” iekļaujas mazo pilsētas krosoveru, jeb tā sauktajā “Juke” klasē. Kona ir lielāka par “Nissan Juke”, “Renault Captur”, “Seat Arona” un “Kia Stonic”, mazāka par “Opel Mokka X”, “Jeep Renagade” un “Toyota CHR”.
Šajā populārajā tirgus segmentā stilam ir liela nozīme, varbūt pat galvenā. Krosoveru pircēji, mūsdienīgi pilsētnieki, vēlas izcelties ar stilu un tāpēc bieži izvēlas savu jauno auto tieši pēc izskata. Un viņiem nemaz neinteresē, ka lielākā daļa “Kona” klasesbiedru patiesībā ir tikai paaugstināti priekšpiedziņas supermini, kas grib izskatīties pieaugušāki, līdzīgi kā jauni hipsteri ar bārdām vai uz platformenēm uzkāpušas tīnītes. Tātad, galvenais arguments, lai no plašā autotirgus piedāvājuma izvēlētos tieši šo korejieti, būs mašīnas izskats. Tiešām, “Kona” dizains ir veidots, lai uz to atskatītos un tas liktu sirdīm pukstēt straujāk. Drosmīgais eksterjers piesaista skatienu ar savām spēcīgajām liektajām formām, dzidro LED apgaismojumu un vienreizējām detaļām. Dubultie priekšējie lukturi, kuri vispirms parādījās “Jeep Cherokee” un “Citroen C4 Cactus” krosoveros, tagad ir kļuvuši par vispārēju modes tendenci un lieliski izskatās arī šā atraktīvā korejieša sejā. “Kona”ir stilīgākais “Hyundai” modelis, kāds jebkad redzēts, spilgta atkāpe no “Hyundai” pierastās mērenības. Arī piedāvātā 30 krāsu kombināciju palete ir košāka, nekā “Hyundai” pierasts. Taču, jāņem vērā, ka šāds auto izskats būs ne katram pieņemams, droši vien atradīsies arī konservatīvi cilvēki, kuri to uzskatīs par “pārāk samudrītu”.
“Kona” interjers veidots klasiskās līnijās, tajā nav ne vēsts no eksterjera ekstravagances. Panelī dominē melna plastmasa, taču kopskatu atsvaidzina spilgti virsbūves krāsas elementi. Papildus zaļajiem elementiem interjerā, interesantu akcentu piešķir arī spilgtās drošības jostas. Priekšā komfortabla, augsta sēdpozīcija, daudz vietas un parocīgs vadības sviru izvietojums, kas nodrošina teicamu vadītāja darbavietas ergonomiku. Paneļa centrā 8 collu ekrāns ar Android auto vai Apple carplay atbalstu. Sēdekļi sildās un ventilējās, vadītājam ir pieejams Head-up displejs parocīgākai informācijas nolasīšanai. Aizmugurē sēdošajiem varētu vēlēties vairāk vietas kājām, savukārt bagāžnieka tilpums variējas no 334 līdz 361 litram, kas ir viduvējs klases ietvaros. Konkurentiem “Citroen C3Aircross”, “Suzuki Vitara”, “Seat Arona” un “Renault Captur” tomēr ir nedaudz lielāki bagāžnieki.
Testējām spilgti zaļu pilnpiedziņas “Kona” ar 1.6 litru 177 ZS turbodzinēju un 7 DCT automātu. Testa brauciena pirmajā pitstopā, baudot kafiju ar saldējumu un apspriežot auto parādītās dinamiskās kvalitātes, radās vēlēšanās atsvaidzināt zināšanas par “Hyundai” automašīnu panākumiem sportā. Ielūkojoties interneta dzīlēs, redzam, ka korejiešu autobūvētāji līdz šim nav varējuši lepoties ar tādu panākumiem bagātu vēsturi kā viņu japāņu kolēģi. Taču, nupat viss var mainīties! Pēc šāgada septiņiem WRC posmiem pasaules rallija čempionāta līderis ar trim uzvarām ir beļģis Tjerī Noivils ar “Hyundai i20 Coupe WRC”, bet komanda “HYUNDAI SHELL MOBIS WRT” ir līderi autoražotāju konkurencē, apsteidzot tādas rallija leģendas kā “Toyota”, “Ford” un “Citroen” rūpnīcu komandas.
Nākamo “Hyundai” WRC klases sporta auto droši vien vajadzētu būvēt tieši uz “Kona” bāzes. Jo šī 177 zirgspēku “Kona” ar pilnpiedziņu un neatkarīgo aizmugures piekari ir savā klasē neparasti stabila un atsaucīga, gandrīz perfekta vadāmībā. Patīkams bezierunu klausīgums. Stūres rata milimetrs pa labi vai kreisi, un auto momentā izpilda iecerēto manevru. Turklāt, par dinamiku sūdzēties nevar – 7.9 sekundes līdz 100 km/h. 1,6 litru motors ar 177 ZS jaudu un 172 ņūtonmetru griezi ir gana dinamisks gan pilsētā, gan un uz šosejas. Pieejami trīs braukšanas režīmi – comfort, eco un sport. Izvēloties attiecīgo režīmu, mainās tikai pārnesumkārbas darbība, bet stūre un piekare paliek nemainīgas. Divsajūgu automātiskā pārnesumkārba sporta režīmā zemākajos pārnesumos motoru griež visai neganti, uzkurinot mazā auto temperamentu. Degvielas patēriņš sport režīmā mums testa braucienā sasniedza pat 10 l/100km, bet eco režīmā – 7-8 l/100km. Ražotāja norādītais vidējais patēriņš mazāks – 6.7 l/100 km.
Piekare komfortabla, bet diezgan spēcīgi tricinās, ātri braucot pa galīgi nolāpīto Vidzemes šosejas asfaltu, toties uz grants seguma, kad pieslēdzas 4×4, auto brauc pat negaidīti stabili. Pilnpiedziņā noteicošie ir priekšējās ass riteņi, aizmugurējie nāk talkā tikai nepieciešamības gadījumā, taču iespējams manuāli sabloķēt transmisiju attiecībā 50:50. Šāda pilnpiedziņas sistēma paredzēta galvenokārt pilsētas apstākļiem, nevis reāliem pārbaudījumiem bezceļos. Par to atgādina arī savai klasei atbilstošs klīrenss 177.5 mm. Taču, pilnpiedziņas opcija ir ievērojama priekšrocība, salīdzinot ar daudziem citiem konkurentiem, kam tāda vispār nav pieejama.
“Kona” pieejama arī ar 1.0 litra turbo dzinēju, kura jauda 120 ZS nodrošina paātrinājumu 12 sekundes līdz 100 km/h un vidējo patēriņu 5.2 l/100 km. Šis 1 litra 3 cilindru (120 ZS un 172 Nm) turbo ar manuālo 6 pakāpju kārbu pieejams tikai priekšpiedziņas versijā, savukārt, pilnpiedziņu iespējams dabūt tikai ar jaudīgo 1.6 litru (177 ZS un 265 Nm) turbo un 7 pakāpju divsajūgu automātu. Priekšpiedziņas un pilnpiedziņas mašīnām ir atšķirīga aizmugurējā piekare – torsions un multilinks (neatkarīgā piekare). Protams, litrīgā 120 zs versija ar priekšpiedziņu ir pavisam cits auto, kam pat klīrenss ir atšķirīgs – 171 mm. Diemžēl, priekšpiedziņa nav pieejama ar automātu, savukārt, pilnpiedziņas versija, kas tiek piedāvāta tikai bagātīgākajā komplektācijā, ir salīdzinoši dārga. Faktiski, priekšpiedziņas un pilnpiedziņas “Kona” – tās ir divas dažādas mašīnas, kam kopīga ir tikai virsbūve un nosaukums, bet tehniskais pildījums – dzinējs, transmisija, piekare – atšķirīgs. Lai saprastu, kā brauc priekšpiedziņas “Kona”, būs nepieciešams vēl viens testa brauciens.
Secinājumi
Šis ir stilīgākais “Hyundai” modelis, kāds jebkad redzēts, spilgta atkāpe no “Hyundai” pierastās mērenības. “Hyundai Kona” piesaista skatienus. Stilīgs un dzīvespriecīgs vāģis. No ārpuses efektīgs, bet salons diezgan klasisks. Testētā pilnpiedziņas “Kona” ar 1.6 litru 177 ZS turbodzinēju un 7 DCT automātu ir dinamiska stila un veiktspējas kombinācija.
Mazo krosoveru segmentā stilam ir būtiska loma cīņā par pircēju sirdīm un maciņiem. Tomēr, šajā autotirgus segmentā bez kompromisiem neiztikt. “Hyundai Kona” ir gudrs kompromiss starp stilu, praktiskumu un braukšanas prieku. Protams, par 22 tūkstošiem eiro var nopirkt arī praktiskākus ģimenes vāģus. Jaunais korejiešu krosovers nav tik ietilpīgs kā “Citroen C3 Aircross”, nav tik dinamisks kā “Audi Q2”, nav tik efektīgs kā “Toyota CHR” vai tik mīlīgs pēc skata kā “Renault Captur” un bezceļos arī nebūs tik spēcīgs kā “Suzuki Vitara” vai “Jeep Renegade”. Taču, “Kona” ir iekārojama un daudzpusīga, konkurētspējīga itin visos jebkuram krosoveram būtiskajos parametros! Īpaši piestrādāts pie stila un vadāmības. Patiesībā, “Kona” brauc pat labāk, nekā šādas klases auto būtu nepieciešams! Viens no retajiem mazo krosoveru modeļiem, kas brauc azartiskāk, nekā tā radinieks supermini segmentā – “Hyundai i20”. Taču, vai mazais pilsētas krosovers būtu īstais auto, uz kuru lūkoties patiesajiem sportiskas braukšanas entuziastiem? Vismaz Eiropas autopresē valda viedoklis, ka šī segmenta klientiem sportiska vadāmība neesot prioritāte…
“Hyundai Kona” plusi: atraktīvs dizains un krāsa, gaitā dinamisks, viegls un paklausīgs; mīnusi: bagāžnieks pārāk mazs kārtīgam ģimenes auto, 1.6 litru turbo dzinējs varētu būt nedaudz ekonomiskāks.
“Hyundai Kona” 1.0 T-GDI Classic 6MT sākumcena ir 16 990 EUR. “Hyundai Kona” 1.6 T-GDI Comfort 4WD 7DCT sākumcena ir 21 990 EUR, bet “Style” aprīkojumā cena pieaug līdz gandrīz 24 000 EUR.