Jauns dizains, jauns komforts, jauna identitāte! Tagad “Citroen” pozicionē “C4 Cactus” kā kompaktklases auto, kas aizstās tradicionālo “golfa klases” hečbeku “C4”. Tāpēc arī visās oficiālās bildēs kaktuss redzams bez jumta reliņiem, kas vairāk piestāv “Aircross” krosoveru modeļu līnijai, no kuras tas cenšas distancēties. Tomēr, ja abi kaktusiņi nestāv līdzās, paviršāks vērotājs jauno var pat neatšķirt no vecā. Uzmanīgāk ielūkojoties, redzam, ka lielākās izmaiņas ir skārušas auto priekšpusi, tāpat no sāniem pazuduši lielie “Airbump” paneļi, atstājot tikai šauru joslu durvju apakšā. Tātad “Cactus” īpašniekiem turpmāk būs jāuzmanās no nevērīgu blakusstāvētāju durvīm šaurajās lielveikalu stāvvietās. Taču kaktusiņa dizains kopumā kļuvis pieaugušāks, konservatīvāks un plašākam klientu lokam pieņemams, nekā iepriekšējais – 2014.gada avangards. Taču dizainā pazudusi ir daļa no vieglprātīgā franču šarma, arī virsbūves krāsu palete vairs nav tik koša kā agrāk. Nezinātājs varētu pat padomāt, ka vispirms tika radīta tagadējā “Cactus” versija, kas feislifta rezultātā vēlāk tikusi radikalizēta vecā modeļa izskatā.
Autopasaulē tā bija mazā franču revolūcija, kad 2014.gada Ženēvas autosalonā “Citroen” prezentēja pirmo “C4 Cactus” krosoveru, veidotu uz PSA PF1 platformas, kas kopīga ar mazās klases hečbekiem “Citroën C3” un “DS3”. Kāpēc tieši kaktuss? Jo kaktuss ir ļoti zaļš un pārtiek no ierobežotiem resursiem. Jaunais auto bija veidots ar domu, ka tam ir jābūt iespējami vieglam, vienkāršam un lētam, pieejamam plašam cilvēku lokam. Unikālo un avangardisko „Citroën C4 Cactus” stilu nevarēja neievērot! Jau toreiz Eiropas autoprese rakstīja, ka „Cactus” ir nenosakāmas klases auto, kuru paši francūži pasniedz kā kompaktklases alternatīvu. Apvidnieks tas nav, jo iztrūkst pilnpiedziņas. Pēc tradicionāla krosovera šis braucamrīks arī neizskatās. Hečbeks? Bet klīrenss ir par apmēram 1 cm augstāks kā parastam kompaktajam hečbekam, lai gan ir tādi paši R16 riteņi kā „C4”. Kamēr žurnālisti strīdējās par kaktusa identitāti, eksperti dalīja balvas! “Top Gear magazine” kaktusu nosauca par 2014.gada labāko hečbeku; Ņujorkas autošovā tas tika atzīts par 2015.gada labāko dizainu, bet izdevums “Auto Express” kaktusam piešķīra gada labākā mazā SUV balvu. “Cactus” tiek pārdots ne tikai Eiropā, bet arī Dienvidamerikā, Austrālijā, Jaunzēlandē, Ķīnā un Dienvidāfrikā. Sadarbībā ar pasaulē pazīstamo sērfošanas piederumu ražotāju “Rip Curl” ir radīta īpaša “Cactus” piedzīvojumu auto versija.
2018.gadā “C4 Cactus” automobilim piešķirts jauns stils un būtiski tehnoloģiski uzlabojumi visaptveroša braukšanas komforta sasniegšanai. Jaunā, Eiropā pirmo reizi ieviestā piekare ar progresīviem hidrauliskiem amortizatoriem kompensē ceļa nepilnības un, kopā ar paaugstināta komforta sēdekļiem liek pasažieriem justies tā, it kā viņi ceļotu ar burvju paklāju. “Citroen” apgalvo, ka komforts ir jaunais stils – “Comfort is the new cool!” Reklāmas rāda, ka kaktusa pasažieri jebkuros ceļa apstākļos var braukt, turot rokā kafijas krūzīti bez vāciņa. Starp “C4 Cactus” jaunumiem vēl jāpiemin uzlabota skaņas izolācija un tādas iepriekš nepieejamas drošības funkcijas kā avārijas bremzēšanas sistēma, joslas ievērošanas asistents, ceļa zīmju atpazīšana, vadītāja noguruma monitorings un vēl dažas palīgsistēmas, tostarp multimediju sistēma papildināta ar Apple CarPlay, Android Auto un MirrorLink.
“C4 Cactus” eksterjerā esot 90% jaunu detaļu, tomēr jaunais kaktusiņš pēc virsbūves formas ir sasodīti līdzīgs vecajam kaktusam. Un tas sasodīti atšķiras no jebkura parasta kompaktklases hečbeka! Taču, „ Cactus” virsbūves gabarīti (4170 mm garums, 1710 mm platums, 1480 mm augstums, 358 litru bagāžnieks) tam liek atšķirties arī no jebkura mūsdienu krossovera… Lai gan 15 cm klīrenss kaktusam ir augstāks, nekā ierindas hečbekiem, kopīgais virsbūves augstums gandrīz tāds pats, jo ir zemi salona griesti. Kompaktklases kontekstā kaktuss ir viens no īsākajiem un mazākajiem auto, taču augstāks par jebkuru, izņemot vienīgi “Opel Astra” un “Nissan Pulsar”. Salona ietilpība kaktusiņam kompaktklases ietvaros vēl būtu diezgan konkurētspējīga, taču bagāžnieks nav no lielākajiem šajā klasē, par 2 litriem atpaliekot no “Toyota Auris”. Jebkurš klasesbiedrs (arī “Citroen C4” hečbeks) ir pavisam citas koncepcijas un filozofijas auto, domāts pavisam citam klientu lokam. Kaktusam daudz tuvāks radinieks ir mazais krosovers “C3 Aircross”. Tāpēc atļāvāmies salīdzināt kaktusu arī ar mazajiem “Juke klases” pilsētas krosoveriem. “Cactus” ir par 5 mm garāks par “Hyundai Kona” un par 5 mm īsāks par “Suzuki Vitara”, bet zemāks par jebkuru šīs klases pārstāvi. Klīrenss kaktusam ir tāds pats kā “Audi Q2” un par 1 mm mazāks par “Peugeot 2008”. Pārējiem klasesbiedriem klīrensi ir lielāki. Bagāžnieks kaktusam ir 4 litrus lielāks par “Nissan Juke” un 6 litrus lielāks par “Kia Stonic”, bet par 2 litriem mazāks par “Peugeot 2008” un par 3 litriem tas piekāpjas “Hyundai Kona” bagāžnieka tilpumam.
Tieši zemie salona griesti ir vienīgais, kas rada šaubas par „Citroën C4 Cactus” kā krosoveru. Panorāmas stikla lūka gan nedaudz paaugstina salona lietderīgi izmantojamo platību. Lūka nav aizverama ar aizkaru, bet saule braucēju pakaušus nekarsē – tas tika pārbaudīts šīs vasaras svelmē, ar ko ļoti labi tika galā salona klimatkontroles iekārta, nodrošinot visu laiku vienmērīgu temperatūru un nepārvēršot salonu par ledusskapi. Salonā uzlabota ne tikai apdares kvalitāte, bet arī skaņas izolācija. Priekšējais panelis ar divām iespraustām planšetēm – šis 21.gadsimta risinājums pazīstams jau no iepriekšēja modeļa kaktusa. Tāpat kā savdabīgais „bardačoka” noformējums un īpatnējie durvju rokturi. Pazudis ir dīvānveida priekšējais sēdeklis, kas iepriekšējā kaktusa testa brauciena laikā man ļoti iepatikās – kāpēc gan ģimenes auto sēdēt tālu vienam no otra, labāk paceļam augšā roku balstu un sēžam tuvāk, lai var samīļoties! Taču, jaunā kaktusa atsevišķie priekšējie sēdekļi, kuru polsterējums ir par 15 mm biezāks, nekā iepriekš, ir ārkārtīgi ērti un relaksējoši, bez tam – tie bīdās ļoti plašā diapazonā. Tik tiešām – “Comfort is the new cool!”
Centrālais 7 collu displejs tagad pieejams visos aprīkojuma līmeņos. Klimata kontrole regulējama tikai caur šo displeju. Vienīgā grozāmā poga ir audiosistēmas skaļuma regulētājs. Salona klimatu var regulēt tikai ar skārienjutīgā ekrāna palīdzību, pie kā nav nemaz tik viegli pierast. Otrs, mazāks digitālais ekrāns atrodas mērinstrumentu paneļa vietā. Braukšanas ātrumu un degvielas patēriņu tajā var viegli nolasīt, bet tahometra nav, tāpēc vadītājam laikus pārslēgt pārnesumus palīdz bultiņas, kas iedegas, kad sasniegts nepieciešamais apgriezienu līmenis. Labās puses pasažiera “airbegs” iestrādāts jumtā, nevis panelī virs cimdu nodalījuma. Rezultātā spogulītis ir tikai šoferīša saulsargam, toties pasažierim priekšā ir antīka čemodāna stilā noformēta ļoti liela un ērti atverama mantu kaste un milzum daudz vietas kājām. Priekšējo durvju rokturi no ādas, kas līdzinās antīka čemodāna rokturiem, – izskatās dīvaini, bet praksē lietojot tie ir izcili ērti un viegli satverami. Aizmugures sānu logi atverami, stiklu izbīdot uz āru, nevis nolaižot uz leju. Durvju ailēs paliek daudz vietas pudelēm un citām mantām. Bagāžnieka tilpums 358 litri, ko iespējams palielināt līdz 1170 litriem, ja nolaiž aizmugures sēdekļu atzveltni, kas tagad ir dalāma proporcijās 60:40. Braukšanas komfortam kalpo arī vienkārša un atjautīga inovācija — „Magic Wash”, kas novērš vējstikla mazgāšanas rezultātā radītu vizuālo diskomfortu, jo stikla apskalotāja difuzori ir integrēti logu slotiņās.
Lai gan piekare pilnīgi jauna, piedāvāto spēka agregātu un transmisiju ziņā atšķirību no vecā modeļa gandrīz nav – 1.2 litru benzīna trīscilindrinieks (82 Zs atmosfēriskajā versijā un 110 Zs turboversijā) un 1.6 BlueHDI dīzelis (99 vai 120 Zs). Tagad benzīnnieks pieejams arī jaudīgākā 130 Zs turboversijā, kas kaktusiņam agrāk nebija pieejama. Automātiskā sešpakāpju transmisija pieejama 110 Zs benzīnmotoram un būs arī 120 Zs dīzelim. Taču spēcīgākais 130 Zs benzīnnieks tiek komplektēts tikai ar sešu pārnesumu manuālo transmisiju.
Braucām ar PureTech 130 zs benzīnu un 6 MT augstākajā Shine komplektācijā, kam sākumcena ir 19400 EUR. Kārba un dzinējs ir salāgoti tik labi, ka nemaz neprasās pēc “automāta”, kas auto cenu krietni sadārdzinātu. Ar pirmo izkusties, ieliec otrajā – un viss pilsētas atļauto ātrumu diapazons kļūst pieejams. Trešo pārnesumu vajadzēs virs 50 km/h, bet pārējie trīs paliks šosejām. Prasmīgi izmantojot manuālo kārbu, brauciens iznāk ekonomisks (vid.patēriņš 4.8 l/100km) pat ar šo jaudīgāko kaktusiņa dzinēju (100km/h sasniedz 9.1 sekundē). Izskatās, ka arī 110 ZS “Cactus” būs ļoti dinamisks, bet lētākais 82 ZS – pietiekams. Jo kaktusiņam nav lieka svara (pašmasa ne vairāk par 1100 kg), līdz ar ko palēninājumi un paātrinājumi nebūs izšķērdīgi. Vai gan šis nav galvenais pilsētas auto taupīgas izvēles kritērijs?
Tātad, svarīgākais jaunums – “Cactus” tagad ir jauna balstiekārta ar progresīvajiem hidrauliskajiem amortizatoriem. Parasto amortizācijas sistēmu papildinājuši hidrauliskie spilveni, kuru uzdevums ir absorbēt ceļa nelīdzenumus, nesašūpojot virsbūvi. Tas gan nav tik revolucionārs jaunievedums kā oriģinālā Citroen DS hidropneimatiskā piekare 1955.gadā, tomēr nevienam no Cactus tiešajiem konkurentiem šobrīd šādas balstiekārtas nav. Nākamajam to paredzēts ieviest arī C5 Aircross krosoveram. Vai tiešām “C4 Cactus” tagad spēj garantēt gludu un mierpilnu braucienu pat uz visbedrainākajiem ceļiem, kā tas tiek apgalvots reklāmās? Speciāli pašus bedrainākos ceļus nemeklējām, taču Rīgā bedru un kanalizācijas vāku pietiek arī jebkurā ikdienas maršrutā. Tomēr, kaktusiņa reklāmās pat it kā rekomendētajai nevērībai pret mūsu Latvijas ceļa nacionālajām īpatnībām ir ēnas puses, jo neuzmanīgi ātrs brauciens pa bedrainu ceļu liek auto piekarei veikt milzīgu darba apjomu, kas agrāk vai vēlāk var kādu detaļu sabojāt, pat ja šis brauciens šķiet komfortabls… Lai gan mūsu testētajam kaktusiņam uzlikti R17 riteņi, nevis standarta R16, nelielais auto brauc cienīgi, mīksti un klusi, gandrīz kā vidējas klases sedans. Pussabrukušu bruģi kā līgot izlīgo. Nebaidās no Rīgas kanalizācijas vākiem. Vienalga, vai uzskatām kaktusu piederīgu kompaktklasei vai mazo pilsētas krosoveru klasei, tam ir pati komfortablākā piekare svara kategorijā līdz 1200 kg un cenā līdz 20 tūkstošiem eiro!
Taču, visvairāk pārsteidza kaktusiņa gaitas īpašības. Tas brauc stabilāk par lielāko daļu kompakto krossoveru, jo tam ir zemāks virsbūves augstums un mazāks svars nekā vairumam šo konkurentu. Turklāt šķietami rotaļīgais automobilis lieliski uzvedas pagriezienos. Virāžās pat nav sajūtas, ka tas gribētu sasvērties vai izslīdēt. Jā, līkumos jūtamas nelielas virsbūves sasveres, taču tās nekad nekļūst satraucošas. Ventspils tuvumā kaktusiņš stabili turas visos šosejas serpentīnos arī tādos ātruma režīmos, kas nedaudz virs atļautā. Protams, šis auto nebūs piemērots agresīvam slalomam vai kartinga trasei. Jaunā kaktusa lētākajām versijām gan esot tā pati vecā kaktusa piekare bez progresīvajiem amortizatoriem.
Secinājumi
“Citroen” rīkojas pretēji autotirgus modes tendencēm. Ja vairums ražotāju paaugstina savus hečbekus un pozicionē tos kā pilsētas apvidniekus, jeb krosoverus, tad “Citroen” dara gluži pretēji – krosoveru “C4 Cactus” cenšas iebīdīt kompakto hečbeku tirgus nišā. Vismaz uz pāris gadiem, kamēr būs gatavs nākamais “golfa killeris” – C4 hečbeks. Taču, jebkurš klasesbiedrs ir pavisam citas koncepcijas un filozofijas auto, domāts pavisam citam klientu lokam. Kaktusiņš apzināti veidots mazāk sportisks un ne tik agresīvs kā parasti “golfa klases” hečbeki. Tam daudz tuvāks radinieks ir mazais krosovers “C3 Aircross”. Ja jau “Cactus” ir iekāpis kompaktklasē, tad jau “Renault Captur” un “Peugeot 2008” arī vajadzētu būt turpat…
2014.gada dumpinieks tagad ir pieaudzis un kļuvis par komformistu, kas tiecas atrast sev ērtu vietiņu kompaktklasē. Agrāk šis auto galvenokārt piesaistīja ar kičīgo stilu. Tagad tā atslēgas vārds ir – komforts. “Citroen” apgalvo, ka komforts ir jaunais stils!
2018.gadā kaktusiņam ir jauna piekare ar progresīviem hidrauliskiem amortizatoriem. Subjektīvi vērtējot, man vecā kaktusiņa kičīgais dizains patika labāk, toties jaunajam ir ievērojami komfortablāka gaita. Vienalga, vai uzskatām kaktusu piederīgu kompaktklasei vai mazo pilsētas krosoveru klasei, tam ir pati komfortablākā piekare svara kategorijā līdz 1200 kg un cenā līdz 20 tūkstošiem eiro!
Kādas ir ideāla pilsētas automobiļa galvenās īpašības? Pamanāms dizains, kompakti izmēri, salona ērtības, laba pārredzamība un manevrētspēja, augstāks klīrenss un komfortabla gaita? – Kaktusiņam piemīt tās visas! Kā pietrūkst? – dabiskās agresivitātes! Varbūt es kļūdos, bet man šķiet, ka motociklisti, “bembisti” un citi testosterona pārpilni alfa tēviņi šo auto nepirktu pat savai sievasmātei…
“Citroen C4 Cactus” plusi: komfortabla gaita, kluss, ērts un praktisks salons; mīnusi: jaunais dizains nav tik stilīgs kā vecais.
Sākumcena “C4 Cactus” ar 82 zs benzīnnieku ir 14900 EUR, ar jaudīgāku 110 zs benzīnnieku – 16900 EUR, kam pievienojot AT, cena pakāpjas līdz 18400 EUR, bet 130 zs benzīnnieku ar MT var dabūt par 19400 EUR, 110 zs dīzeļauto sākumcena ir 17900 EUR.