Gaisa temperatūra aiz loga atgādina, ka tuvojas ziemas riepu sezona. Speciālisti iesaka tās montēt ātrāk, nekā to paredz tiesību akti, taču par pamatu iesaka ņemt skaitli 7. Ja gaisa temperatūra ir augstāka, tad labāka saķere ar ceļu ir vasaras riepām, ja zemāka – ziemas riepām.
Parasti ziemas riepas tiek lietotas 3-5 sezonas, tāpēc liela daļa patērētāju oktobrī dosies uz veikaliem un izvēlēsies jaunus apavus savai automašīnai. Kam vajadzētu pievērst uzmanību?
„Ja neesat no tiem, kas veic rūpīgu testu rezultātu izpēti un spēj nosaukt pusi no „premium” ziemas riepu modeļiem, iesaku neriskēt un paļauties uz speciālistiem. Apmeklējiet vairākus veikalus un salīdziniet vairāku speciālistu rekomendācijas. Uzticamā riepu veikalā darbinieki palīdzēs izvēlēties jūsu automašīnai un braukšanas stilam vispiemērotākās riepas. Riepas atšķiras ne tikai pēc izmēra, bet arī kravnesības indeksa, protektora maisījuma un citiem faktoriem, kas ir ļoti individuāli – nav tā, ka visas ziemas riepas ir vienādas,” apgalvo „Goodyear” riepu tirdzniecības vadītājs Baltijas valstīs Mārtiņš Grīnbergs.
Vecums nav problēma
Riepu veikalos cilvēki bieži ir pārsteigti, saņemot nelietotas riepas, uz kuru sāna spīd pagājušā vai vēl senāka gada ražošanas datums. M. Grīnbergs apgalvo, ka tas neko nenozīmē – tas ir normāli, ka veikalos ir divus līdz trīs gadus vecas riepas.
„Vairums ražotāju rekomendē formulu 5+5: riepu var 5 gadus uzglabāt noliktavā un pēc tam vēl 5 gadus lietot, līdz tā tiek pilnībā nolietota. Ja riepa tiek uzglabāta pareizā pozīcijā, nav pakļauta tiešai saules staru iedarbībai un temperatūra un mitruma līmenis noliktavā ir atbilstošs, tā saglabās visas vislabākās īpašības arī pēc pieciem gadiem,” saka speciālists.
Tāpēc labi zināmos un uzticamos veikalos ir visdrošāk iegādāties pirms vairākiem gadiem ražotas riepas.
Tā pati formula attiecināma arī uz rezerves riepām – sasniedzot 10 gadu vecumu, tās vajadzētu nomainīt. Lai gan tās nav pakļautas tiešai saules staru iedarbībai, mainīgā temperatūra un mitruma līmenis bagāžas nodalījumā riepai nav labvēlīgi – riepa, kas vizuāli izskatās pat labi, drošības dēļ būtu jānomaina.
Riepas vecums norādīts uz tās sānu sienas, blakus burtiem DOT ir četri cipari. Trešais un ceturtais apzīmē ražošanas gadu, bet pirmie divi – tā gada nedēļu, kad riepa izripoja no rūpnīcas. Piemēram, riepa ar kodu DOT0216 ir ražota 2016. gada janvāra pirmajā pusē.
Atšķirības – nevis ražošanas gadu, bet modeļu atšķirību dēļ
Pareizi uzglabāta riepa noveco minimāli, bet atšķirības starp viena ražotāja produktiem var rasties tikai tad, ja tiek salīdzināti atšķirīgi riepu modeļi. Tehnoloģiskā attīstība riepu nozarē ir patiešām liela.
„2013. un 2014. g. ražotas „Goodyear UltraGrip Ice Plus” riepas pēc savām īpašībām neatšķiras, taču jaunāka modeļa 2017. g. no konveijera noripojusī „UltraGrip Ice 2” jau ir pārāka par savu priekšgājēju. Iemesls – nevis ražošanas gads, bet pats modelis. Riepas attīstās tāpat kā automašīnas, jaunas tehnoloģijas ar mērķi nodrošināt pēc iespējas labāku saķeri, komfortu un ekonomisko efektivitāti tiek ieviestas katru gadu,” saka M. Grīnbergs.
Kā piemēru viņš parāda „Auto Bild” katru gadu veiktos ziemas riepu testus – dažādos gados veiktu testu rezultātu salīdzinājums labāk nekā jebkas cits atklāj lielu soli kvalitātes skalā.
2012. g. „Auto Bild” veiktajā ziemas riepu bremzēšanas no 80 km/h līdz 0 km/h testā uz slapja ceļa seguma vislabākais rezultāts bija 40,1 m, bet bremzējot uz sniega no 50 km/h līdz 0 km/h – 31 m.
2017. g. veiktā analoģiskā testā ziemas riepu rezultāti bija ļoti atšķirīgi: vislabākais rezultāts, bremzējot uz slapja ceļa seguma no 80 km/h līdz 0 km/h ir 32,2 m, bet uz sniega no 50 km/h līdz 0 km/h – 25,9 m.
Piecu gadu laikā ļoti reti testi tiek veikti identiskos apstākļos, skaitļu precizitāti ietekmē konkrētie ceļa segumi, laika temperatūra un citi apkārtējās vides apstākļi. Taču galvenais fakts nav apšaubāms – riepu tehnoloģijas patiešām attīstās ļoti ātri.
Lietotas – nav tas pats
3-4 gadus glabātas, bet nelietotas riepas nevar salīdzināt ar tikpat ilgu laiku lietotām riepām.
Riepu efektivitāti var novērtēt, izmērot protektora dziļumu, taču tas nav vienīgais kritērijs. Lietotas riepas var būt nepareizi uzglabātas, piemēram, uz daudzdzīvokļu mājas balkona, tad to gumija būs zaudējusi galvenās īpašības, kas ziemā nodrošina saķeri ar ceļa segumu. Turklāt tām var būt tādi defekti, kas ārēji nav redzami, piemēram, bojāts karkass, kā dēļ riepa var negaidīti uzsprāgt.
„Nav šaubu, ka „premium” ražotāja riepas ir vislabākās, tās pirkdami, cilvēki vienmēr saņems visaugstākās kvalitātes produktu. Daļai cilvēku ir ļoti ierobežots budžets, bet es viņiem nekādā gadījumā neieteiktu meklēt lietotas riepas sludinājumu portālos vai tirgū. Nav svarīgi, kāds ir ražotājs, lietotu riepu montāža ir bīstama. Labāk iegādāties jaunas budžeta vai ekonomiskās klases riepas, piemēram, „Dębica” vai „Sava”. Tie ir „premium” ražotāju meitasuzņēmumi, kuri tirgū piedāvā uzticamas un kvalitatīvas riepas,” iesaka „Goodyear” pārstāvis.
Foto: iAuto.lv/Ilustratīvs attēls