Zvērināts advokāts Dr. iur. Rolands Neilands sniedz padomus, kā piedzīt zaudējumus par bedrē pārsistu auto riepu + atlaide juridisko jautājumu kārtošanai ar paroli #iAuto
Ceļu satiksmes likuma 6. pantā ir noteikts ceļu pārvaldītāju pienākums nodrošināt, lai:
- ceļš pastāvīgi tiktu uzturēts satiksmei drošā stāvoklī atbilstoši normatīvajiem aktiem un standartiem ceļu satiksmes drošības jomā;
- nekavējoties tiktu novērsti šķēršļi, kas traucē satiksmi un apdraud tās drošību, bet, ja tas nav iespējams, nodrošināt bīstamo vietu aprīkošanu ar atbilstošiem satiksmes organizācijas tehniskajiem līdzekļiem līdz šo šķēršļu likvidēšanai.
Gadījumos, kad šie pienākumi nav izpildīti un to rezultātā ir radušies zaudējumi, piemēram, automašīnai ir pārsista riepa bedrē, kas nav norobežota, ceļu pārvaldītājam auto īpašniekam ir jāatlīdzina radušies zaudējumi. Pienākums atlīdzināt zaudējumus izriet arī no Civillikuma normām.
Normāla situācija būtu, ka pēc zaudējumus pamatojošu dokumentu saņemšanas no auto īpašnieka ceļu pārvaldītājs labprātīgi segtu auto īpašniekam radušos zaudējumus. Taču dzīvē parasti tā nenotiek. Līdz ar to auto īpašniekam ir trīs iespējas atkarībā no tā, vai ir KASKO apdrošināšana vai nav.
Ja ir KASKO apdrošināšana, tad jārīkojas precīzi, kā ir norādīts līgumā ar apdrošinātāju, piesakot apdrošināšanas gadījumu. Veiksmīgi saņemot apdrošināšanas atlīdzību, auto īpašniekam problēma būs atrisināta, ja vien nebūs jāsedz pašrisks.
Gadījumos, kad nav KASKO apdrošināšana, auto īpašniekam ir divas iespējas – samierināties ar ciestajiem zaudējumiem un neko nedarīt vai piedzīt zaudējumus no ceļa pārvaldītāja.
Ja automašīnas īpašnieks nolemj piedzīt zaudējumus, tad vēlams veikt šādas darbības:
- nepamest notikuma vietu;
- izsaukt policiju ceļu satiksmes negadījuma protokola sastādīšanai;
- nofotografēt bedri un pārsisto auto riepu/disku;
- nomainīt riteni vai izsaukt auto evakuatoru;
- saglabāt visus izdevumus apliecinošos čekus par remonta izdevumiem.
Nākamais solis ir iesnieguma rakstīšana ceļa pārvaldītājam, lūdzot segt radušos zaudējumus. Iesniegumam jāpievieno policijas sastādītais protokols, fotogrāfijas un izdevumus pamatojošos čekus. Ja ceļu pārvaldītājs atsaka segt zaudējumus, tad jāceļ prasība tiesā.
Tā kā šādas prasības summa visticamāk nepārsniegtu 2500 EUR, tā būtu vienkāršotas procedūras lieta, kuru ir iespējams izskatīt bez tiesas sēdes, kas nozīmē mazākus juridiskās palīdzības izdevumus. Lai celtu šādu prasību, ieteicams saņemt kvalificētu juridisko palīdzību. Protams, var arī pats sagatavot prasības pieteikumu, bet tad vēlams zināt, kā to pareizi darīt, lai nepieļautu kļūdas, kas var ietekmēt tiesvedības ilgumu un rezultātu.
CIK TAS MAKSĀ?
Valsts nodeva prasībās līdz 2134 EUR ir 15% no prasības summas, bet ne mazāk par 70 EUR. Ar lietas izskatīšanu saistītie izdevumi ir 3,20 EUR, ja ir viens prasītājs un viens atbildētājs. Pozitīva tiesas sprieduma gadījumā šie izdevumi, kā arī izdevumi par zvērināta advokāta sniegto juridisko palīdzību tiks piespriesti no ceļu pārvaldītāja. Prasībās līdz 8500 EUR tiek atlīdzināta advokāta atlīdzība līdz 1275 EUR, ja lieta ir izskatīta tikai pirmās instances tiesā. Ja lieta ir izskatīta arī apelācijas instances tiesā, tad tiek atlīdzināta advokāta atlīdzība līdz 2550 EUR.
Katrā ziņā autovadītājam pašam ir brīva izvēle – vai samierināties ar ciestajiem zaudējumiem vai celt prasību tiesā par zaudējumu piedziņu. Par labu otram variantam runā tiesu prakse.
Īpašais piedāvājums iAuto lasītājiem!
- Ar paroli #iAuto saņem 20% atlaidi juridiskai palīdzībai
- Ar paroli #iAuto saņem 60% atlaidi tieši “bedrīšu lietās”
Zvērināts advokāts Dr. iur. Rolands Neilands, tālr. 27779955, e-pasts: [email protected]
Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv