Bija laiki, kad “Volkswagen” (Volkswagen AG) grupas ietvaros glītas automašīnas drīkstēja būvēt tikai “Audi” zīmols, turpretī folksvāgenam bija jāizskatās bezpersoniskam, škodai – absolūti pragmatiskai, bet “Seat” – hmm… nedaudz dīvainam. Par laimi, šie laiki ir pagātnē, un tagad vācu koncerna zīmoli ir tikuši katrs pie savas sejas, unikālas un jau pa gabalu atpazīstamas. Tagad pieminēto zīmolu automašīnas dod iemeslu atsākt vecos, labos strīdus par gaumi, jo vairs nebūs tā, ka jebkurš “Audi” modelis izskatīsies iekārojamāks par jebkuru “Škoda” vai “Seat”.
“SEAT, S.A.” ir Spānijas autoražotājs, kas dibināts tālajā 1950.gadā kā valsts uzņēmums. Tikai 1986.gadā Spānijas valdība šo uzņēmumu pārdeva vācu koncernam “Volkswagen Group”. Mūsdienās Eiropā lielākā interese par “Seat” esot gados jauniem pircējiem, jo spāņu zīmola auto pēc rakstura ir nedaudz temperamentīgāks, kā jau dienvidniekam pieklājas. Diezgan pārsteidzoši, ka pie mums Latvijā līdz šim “Seat” allaž bija palicis tādā kā pabērna lomā, salīdzinot ar “VW” un “Škoda” zīmoliem. Tikai nupat “Seat” dīleri sākuši nopietni piestrādāt, lai nostiprinātu markas imidžu Latvijas pircēju apziņā.
“Seat Tarraco” debitēja 2018.gada oktobrī Parīzes autošovā. Šis ir jau trešais krosovers “Seat” modeļu gammā, sekojot kompaktajam “Ateca” un mazajam “Arona”. Jaunais modelis nosaukts par godu Vidusjūras ostas pilsētai Taragonai, kuras senais nosaukums ir Tarraco. Lielākais auto “Seat” modeļu gammā ir vidēja izmēra krosovers, tātad – “Škoda Kodiaq” un “VW Tiguan Allspace” tiešais konkurents. Pie tam, “Tarraco” tiek ražots Volfsburgā – turpat kur abi pārējie radinieki.
Pirms testa brauciena iegrimu interneta dzīlēs un papētīju – kā par jauno spāņu krosoveru izteikušies kolēģi – Eiropas autožurnālisti. Galvenie secinājumi – ietilpīgs auto ar plašu salonu, izskatīgs un elegants. Jauneklīgāks imidžs, salīdzinot ar konkurentiem. Kāds auto apskatnieks šo “Seat” modeli novērtējis kā “Audi Q7 par puscenu”, tātad – liela Premium klases auto ilūzija par mazāku cenu. Tas vēl vairāk uzkurināja manu interesi nobaudīt šo jauno krosoveru ikdienišķos Latvijas apstākļos…
“Tarraco” izskatās visai iespaidīgi un eleganti, tā dizains ir tapis “Seat” galvenajā mītnē Martorellā, Spānijā. Taisnās virsbūves līnijas auto padara monumentālu un lakonisku, varētu pat teikt, respektablu. Siluets ļoti jau nu līdzīgs “Kodiaq”, taču “Tarraco” izskatās nedaudz garāks, zemāks un ar agresīvāku priekšdaļas noformējumu, kas uzsver tā dienvidniecisko izcelsmi. Lai gan sānskatā šis “Seat” nepārprotami demonstrē uzkrītošu līdzību ar radniecīgajiem “Škoda” un “Volkswagen” modeļiem, no priekšas un aizmugures “Tarraco” ir savas spilgtas dizaina iezīmes, kas liek šim auto izskatīties emocionālāk un interesantāk par saviem brālēniem – stūraino “Kodiaq” un nedaudz apaļīgo “Tiguan”. Salīdzinot izmērus, redzam, ka “Tarraco” ir tieši tāda pati riteņu bāze kā abiem radiniekiem – 2,79 metri, taču garumā – 4735 mm – radniecīgie konkurenti tiek nedaudz pārspēti. Faktiski jau 4,7 metru garums ir tā robežšķirtne, kas atšķir vidēja izmēra un lielā izmēra krosoverus, tātad iznāk, ka “Tarraco” ir iekārtojies tieši starp šīm abām kategorijām. “Seat” krosovers ir 1839 mm plats un 1658 mm augsts, tā klirenss ir iespaidīgi 20 cm. Pēc ārējiem izmēriem, salīdzinot ar pārējiem konkurentiem, redzam, ka “Seat Tarraco” ir lielāks par “Toyota RAV4”, “Nissan X-Trail”, “Renault Koleos” un “Jeep Cherokee”, bet nedaudz mazāks par “Hyundai Santa Fe”, “Kia Sorento” un “Jeep Grand Cherokee”.
“Tarraco” salona noformējumu raksturo tīras, klasiskas līnijas. Vadītāja sēdpozīcija ir augsta, kā jau tas piedienas īstā krosoverā. Digitālais instrumentu panelis iekļauts jau standartaprīkojumā, tāpat kā paneļa centrā iespraustā planšete ar skārienfunkciju, tās izvēlne ir latviski. Ērta centrālā konsole ar klimata regulāciju, lai nebūtu jāmeklē 6,5 collu ekrānā, kam abās pusēs mediju sistēmas pamatfunkcijas arī pieejamas ar sataustāmām pogām. No 180 grādu kamerām varam apskatīt auto dažādos rakursos – no augšas, ieliektas panorāmas vai sānu skata. Trokšņu izolācija ir laba, sēdekļi ir visai plakani un pacieti, bet ērti, salona apdare – vienkārša, bet gaumīga. Izvēloties dārgākās “Tarraco” modifikācijas, šis auto jau kļūst gana reprezentabls, ņemot vērā pilno ādas apdari un citus akcentus, kas, pateicoties nevainojamai montāžas kvalitātei, izskatās ne par kapeiku lētāk par “Audi” standartiem. Pārsteidz iespaidīgais plašums, kas tiek piedāvāts aizmugures sēdeklī braucošajiem pasažieriem. Ļoti viegli un ērti ievietot bērnu sēdeklīti. Aizmugurējie atsevišķie sēdekļi ir bīdāmi 18 cm diapazonā ar maināmu atzveltnes leņķi. Tos nolokot, auto aizmugurē var iekārtot guļvietu pat 1,88 m garam sagurušam līgotājam.
Jau standartā šis auto skaitās septiņvietīgs, bet mēs taču labi zinām, ka patiesībā šādi auto ir piecvietīgi ar divām papildvietām bagāžniekā, kuras var izmantot nepieciešamības gadījumos. Septiņiem pieaugušajiem neiesakām doties garākos izbraucienos, bet pamatskolas vecuma bērneļiem sēdēt bagāžnieka krēslos gan ļoti patīk. “Tarraco” bagāžnieka tilpums piecvietīgā versijā ir 760 litri (septiņvietīgajā – 215 litri), kas par 15 litriem pārspēj “Tiguan Allspace”un par 40 litriem – “Kodiaq”.
“Seat Tarraco” ir pieejams gan ar pilnpiedziņu, gan priekšpiedziņu. 1.5 TSI benzīnnieks ar 150 ZS un manuālo kārbu ir tikai priekšpiedziņas versijā, bet 190 ZS jaudīgais 2.0 TSI – ar GSG automātu un pilnpiedziņu. 2.0 TDI dīzelis pieejams divās versijās – ar 150 ZS un 190 ZS jaudu, pie tam niknākajā versijā – tikai ar DSG un pilnpiedziņu. Nākamgad “Tarraco” būšot pieejama arī 210 ZS jaudīga hibrīdversija.
Šoreiz testējām spēcīgāko 2.0 dīzeli ar 140 kW (190 ZS) jaudu un pilnpiedziņu. Iespaidīgs maksimālais griezes moments 400 Nm, taču paša auto svars arī iespaidīgs – apmēram 1.8 tonnas. Šajā testa braucienā pilnpiedziņas “Tarraco” ar automātisko transmisiju nevienā brīdī nelika just jaudas trūkumu, demonstrējot labu dinamiku neatkarīgi no ceļa apstākļiem. Arī “Tarraco” spēja manevrēt pilsētas satiksmē, par spīti gabarītiem, pelna uzslavu. Stūres reakcijas ir precīzas un informatīvas, bet gaitas komforts – līdzsvarots. Lai gan “Seat” šo modeli cenšas pasniegt kā vissportiskāko auto savā segmentā, no šī auto nav jāgaida ne izcila pielipšana asfaltam, ne sportiska manevrēšana. “Sport” režīms darbojas atbilstoši auto formātam, bet ne vairāk. Jā, uz asfalta tas ir sportiskāks par “Nissan X-Trail”, bet tie, kas braukuši ar “Kodiaq”, diez vai jutīs atšķirības. Ja nu vienīgi “sport” režīmā jaušamas nedaudz asākas atbildes reakcijas uz gāzes pedāli un tāpat – nedaudz asāka stūre. Kolēģi esot izpētījuši, ka “Tarraco” smaguma centrs atrodoties par 20 mm zemāk, nekā “Kodiaq”. Un, manevrējot dinamiskā režīmā, šiem milimetriem tomēr ir nozīme.
“4Drive” pilnpiedziņas sistēma ietver sevī dažādus elektroniskus asistentus, kas atvieglo braukšanu smagākos apstākļos un nepieciešamības gadījumā spēj nosūtīt 50% jaudas uz aizmugurējo riteņu asi. Braukšanas režīmu poga atrodas pie dubultā sajūga septiņpakāpju DSG selektora salona viduskonsolē. Ar šo ripuli var ieslēgt kādu no sešiem braukšanas režīmiem, kuros iekļauti arī mūsu platuma grādos tik noderīgie Snow un Offroad režīmi. Bezceļu režīms darbojas ātrumā līdz 30 km/h. Šādam auto piestāvētu arī piekabe svarā līdz 2,3 tonnām. “Tarraco” klirenss ir iespaidīgi 20 cm, tikpat cik “Tiguan”, un par 1 cm pārspējot “Kodiaq”. Lai gan “Tarraco” prioritāte nebūs purvi un smilšu kalni, nevaram apgalvot, ka “X-Trail” ar tiem pašiem 20 cm izbridīs dziļākas dubļu takas.
Secinājumi
“Seat” vēlējies savienot vienā auto dizainu un funkcionalitāti, sportiskumu un komfortu, pieejamību un kvalitāti, tehnoloģijas un emocijas, lai šis auto spētu apmierināt pēc iespējas plašāku klientu loku. Vienkāršākiem vārdiem – “Tarraco” ir liels un praktisks auto, kas pie tam vēl arī labi izskatās un labi brauc. Bet par sportiskumu – tas varbūt nedaudz pārspīlēts, jo šāda izmēra krosoveri jau pēc definīcijas nemēdz būt sportiski auto (ar piebildi – ja to cena nesākas pie 100 tūkstošu robežas). Ja vēlaties patiesi sportisku auto, jālūkojas “Cupra Leon” virzienā.
Tātad, “Seat Tarraco” ir “Škoda Kodiaq” tiešais konkurents par sākumcenu 26 990 eiro. “Kodiaq” sākumcena ir nedaudz zemāka, bet par to pienākas nabadzīgāks standarta aprīkojums. Par 26 990 eiro iegūstam “Tarraco” ar 1,5 TSI benzīnnieku ar 150 ZS un priekšpiedziņu, bet no dārgā gala varam izcelt “Tarraco” par 35 990 eiro ar 190 ZS 2,0 TDI dīzeli un pilnpiedziņu.
Prasmīgi izmantojot “VW” koncerna tehnoloģijas un unificēto platformu, “Seat” ir radījis tehniski gandrīz nevainojamu automobili, piešķirot tam spilgtu individualitāti, raksturu un temperamentu, kas nojaušams uzreiz no pirmā skata. “Tarraco” noteikti ir jāiekļauj testa braucienu sarakstā, ja vēlaties pēc iespējas dinamiskāku auto, bet ir nepieciešamība pēc septiņvietīga ģimenes krosovera.
“Seat Tarraco” plusi: stilīgs dizains, plašums salonā, labs standarta aprīkojums, patīkama braukšana.
Mīnusi: dārgāks par dažiem līdzvērtīgiem konkurentiem, solītais sportiskums varbūt ir nedaudz pārspīlēts.