Jaudīgas automašīnas, Baltijas ātrākie braucēji un skaistas meitenes — tas viss jau astoto gadu augusta beigās priecēja skatītājus “Riga Summer Race” autošosejas festivālā. Taču “Riga Summer Race 2019” bija kas īpašs! Varam droši apgalvot, ka šīs bija Latvijas sportistiem veiksmīgākās autošosejas sacīkstes pēdējo 25 gadu laikā.
“Flash Racing” komanda beidzot izcīnīja latviešu vēsturisko pirmo uzvaru sešu stundu izturības sacīkstēs. Artūrs Batraks uzstādīja jaunu Biķernieku trases rekordu salonautomašīnām – 1:18,939. Latviešiem dubultuzvara “Baltic GT” klases abos braucienos– pirmais Artūrs Batraks, otrais – Roberts Rode. Nudien, tā vien gribas citēt bijušās valsts prezidentes Vairas Vīķes-Freibergas leģendāro frāzi: “Mēs esam stipri, mēs esam vareni!”
“Riga Summer Race” autošosejas sacīkstes Biķernieku trasē norisinās kopš 2011. gada, to ietvaros tiek aizvadīti Latvijas, Lietuvas, Igaunijas un Baltijas autošosejas čempionāti, kā arī vēsturisko automašīnu “Dzintara aplis”. Šīs ir lielākās autošosejas sacīkstes Baltijā, kas ik gadu kā spogulī parāda šā sporta veida faktisko stāvoli katrā no valstīm. Ilgu laiku trim Baltijas valstīm katrai bija savi trumpji atšķirīgās mašīnu klasēs, bet tā pa īstam kopīgā cīņā satikties nesanāca.
Lietuvā uzsvars tika likts uz garo distanču izturības sacīkstēm un ātrajām, eksotiskajām “Baltic GT” klases mašīnām, kuras tik ļoti saistīja publikas interesi arī Rīgā, pat bez vietējo sportistu līdzdalības. Igaunijā spēcīgākā bija “BMW 325” nacionālā klase, kurā ar vienādām mašīnām sīvi spēkojās līdz pat 70 dalībnieku. Mums, latviešiem, bija “Nacionālā klase” un bija vēsturisko automašīnu sacīkstes “Dzintara aplis”, kurās savukārt nekad nopietni neiesaistījās kaimiņi.
2014.gadā “Riga Summer Race” ietvaros pirmo reizi norisinājās arī “555 km” izturības sacensības, kurās uz starta stājās 20 ekipāžas, tajā skaitā četras no Latvijas. Visu pirmo desmitnieku finišā aizņēma lietuviešu ekipāžas, bet labākā no latviešu komandām finišēja 11. vietā, 21 apli atpaliekot no uzvarētājiem. Pēc gada četru stundu Baltijas izturības sacensībās Rīgā startēja 18 ekipāžas. Starp leišu komandām bija tikai viena latviešu ekipāža — “Flash Racing” ar “BMW 330D”, kura kvalifikācijā uzrādīja ceturto labāko rezultātu, taču sacīkstēs izstājās jau pēc 39 apļiem…
Pagājuši pieci gadi, un “Riga Summer Race 2019” latviešu sportisti triumfē visās prestižākajās Baltijas klasēs, arī Ziemeļeiropas 6 stundu izturības sacīkstēs! Kas tad šajā laikā ir mainījies? Pirmkārt, Latvijas autošosejā ienākusi jauna, augstāka līmeņa tehnika. Pateicoties “Flash Racing Latvia” komandai, Baltijā ātrākais sacīkšu auto tagad pieder latviešiem!
Kā “iAuto” korespondentam pastāstīja Vilnis Batraks, “Lamborghini Huracan” izmaksas nemaz neesot tik fantastiskas, kā varētu likties, jo šādas sporta mašīnas tiek gatavotas pasaulē populārajam monomarkas seriālam “Lamborghini Super Tropheo”. Auto aptuvenā cena esot 100 tūkstoši eiro (tikpat, cik jāmaksā par TCR klases auto), bet pēc tam uzturēšanas izmaksas esot pat lētākas, nekā TCR klasē.
Bet ar labiem “dzelžiem” vien uzvarai nepietiek, pats galvenais ir cilvēki ar profesionālu attieksmi pret sacensībām. Tēvs un dēls – Vilnis un Artūrs Batraki ar savu “Lamborghini Huracan” satriec visus ar fantastisku ātrumu Biķernieku trasē. Un pat pēc latviešu pirmās uzvaras 6 stundu izturības sacīkstēs viņi sestdienas vakarā nesteidz atzīmēt šo tik ilgi gaidīto panākumu, bet uzreiz sāk gatavoties nākamās dienas sacensībām “Baltic GT” un VAZ klasēs. Un jau svētdien no rīta Artūrs Batraks ar “Lamborghini Huracan” kvalifikācijā uzstāda jaunu Biķernieku trases absolūto rekordu salonautomašīnām, uzrādot apļa laiku 1:18,939! Lūk, vislabākais veids, kā nosvinēt uzvaru!
Tikpat profesionāli auto sacensībām pieiet arī bijušais olimpisko spēļu dalībnieks kalnu slēpošanā Roberts Rode. Tieši viņš pirms gada “Riga Summer Race 2018” sacensībās guva latviešu pirmo uzvaru prestižākajā “Baltic GT” klasē, pieveicot nākamo čempionu somu Marko Rantanenu (Lamborghini Gallardo). Šogad Roberta “Nissan 200 SX” dzinēja jauda ir ierobežota, lai varētu startēt jaunizveidotajā “BGT AM” klasē, taču pat ar mazāk jaudīgu mašīnu viņš ņem un uzstāda savu personīgo trases rekordu – 1.22.507. Tik ātri viņš nebrauca pat toreiz, kad pieveica Rantanenu! Sezonas kopvērtējumā pēc 4 posmiem Roberts jau ieguvis 75 punktu pārsvaru pār tuvāko sekotāju un tikpat kā nodrošinājis sev Baltijas čempiona titulu “BGT AM” klasē.
Noteikti jāatzīmē arī mūsu “nākotnes čempions” – 18 gadus jaunais supertalants Valters Zviedris, kurš pierādīja, ka var būt ātrs ne tikai kartinga trasē un “Legend cars” sacensībās, bet arī pie pasaules līmeņa TCR klases spēkrata (340 Zs jaudīga “Cupra TCR-DSG”) stūres. Brīvajos treniņos viņam izdevās uzrādīt apļa laiku – 1.25.67, kas tobrīd bija trešais labākais rezultāts aiz “Lambo” un “Porsche”. Kvalifikācijā pieredzējušais “DHL Racing Team” komandas biedrs Ramūnas Čapkauskas sasniedza tikai nedaudz ātrāku apli – 1.24.81.
Arī pašās 6 stundu sacīkstēs Valters abas savas stundu garās maiņas pie stūres aizvadīja ļoti pārliecinoši, uzrādot stabilus apļa laikus, kuri bija tādā pašā līmenī kā komandas līderim, un neiekļuva nekādās sadursmēs ar konkurentiem un lēnākiem citu klašu auto, kuri bija vairākkārt jāapdzen par apli. Tieši šī stabilitāte palīdzēja Latvijas/Lietuvas komandai kāpt uz goda pjedestāla gan kopējā ieskaitē, gan TCR klasē.
“Riga Summer Race 2019” Ziemeļeiropas zonas sešu stundu izturības sacīkstēs (NEZ6H) startam bija pieteiktas 25 ekipāžas. Skaitliskais pārsvars joprojām leišiem – 20 ekipāžas no Lietuvas, pa divām no Latvijas un Somijas, viena no Igaunijas. Taču, pirmo reizi latviešu līdzjutējiem bija iespēja “fanot” uzreiz par trim mašīnām. “Flash Racing” komandas jaudīgais “Lamborghini Huracan” solīja cīnīties par uzvaru 6 stundu brauciena absolūtajā ieskaitē, “Bruno Racing Team” ar “BMW E46” – A3000 klasē, bet TCR klasē “DHL Racing Team” komandas sastāvā pie “Cupra TCR-DSG” stūres debitēja Valters Zviedris.
Pole position ieguva “Flash Racing Latvia”, kvalifikācijā uzrādot iespaidīgu apļa laiku 1.20.105, par apmēram divām sekundēm pārspējot visus konkurentus. Jāatzīmē, ka šoreiz “Flash Racing” komandā brauca tikai divatā Vilnis un Artūrs Batraki, lai gan uz “Lamborghini Huracan” sāna vēl no iepriekšējām sacensībām bija saglabājušās uzlīmes ar divu igauņu sportistu uzvārdiem. Mūsējiem diezgan pārliecinoši izdevās atrauties no konkurentiem jau pašā sacīkšu sākumā, Vilnim Batrakam 4.aplī uzrādot fantastiski ātru laiku 01.19.876.
Tomēr neviens no šīs sezonas posmiem nav noritējis bez interesantiem pavērsieniem, “Riga Summer Race” nebija izņēmums. Čempionāta līderi lietuviešu “Circle K MilesPlus” komanda ar “Porsche 911 GT3 Cup” pārsita radiatoru un remontdarbi prasīja pārāk ilgu laiku, lai varētu cīnīties par uzvaru. Sacensību laikā trasē vairākas reizes notika avārijas un parādījās dzeltenie karogi, kas neļāva “Flash Racing” vēl tālāk atrauties no konkurentiem.
Pēc sešām stundām pirmo reizi izturības sacīkšu vēsturē uzvarēja latvieši, – salūta pavadībā pirmie finiša līniju šķērsoja “Flash Racing Latvia” komanda! Otro vietu sīvā cīņā ieguva lietuviešu “Skuba Racing Team”, trešajā vietā “DHL Racing Team” komanda, kuras sastāvā startēja arī Valters Zviedris. Latviešu “Bruno Racing Team” ar “BMW E46” izstājās tehnisku problēmu dēļ.
NEZ6H izturības čempionāta kopvērtējumā pēc 3 posmiem joprojām līderi ir “Circle K MilesPlus” – 134 p., bet viņiem bīstami pietuvojušies “Flash Racing Latvia” un “Skuba Racing Team” – abām komandām pa 110 punktiem, nākamie seko “DHL Racing” ar 98 punktiem.
Svētdien autosporta gardēžiem visgaidītākās bija “Baltic GT” klases spēkratu sacīkstes, kurās startē visjaudīgākie spēkrati un Baltijas ātrākie autošosejas piloti. Šogad startam bija pieteikti 18 dalībnieki no Latvijas, Lietuvas, Polijas, Somijas un Krievijas. Kvalifikācijā Artūrs Batraks ar “Lamborghini Huracan” uzstādīja jaunu Biķernieku trases rekordu salonautomašīnām ar apļa laiku 1:18,939, otrais ātrākais bija Roberts Rode, sasniedzot personīgo trases rekordu 1.22.507. Sezonas līdera Egidijus Gutaravičius automašīna “Lamborghini Huracan ST” treniņu laikā piedzīvoja tehniskas problēmas un uz starta nemaz neizbrauca.
Baltijas čempionāta “Baltic GT” klasē pārliecinošu uzvaru abos sacensību braucienos izcīnīja Artūrs Batraks, drošā attālumā aiz sevis atstājot visus konkurentus, no kuriem ātrākais bija Roberts Rode, uzvarētājs BGT AM klasē. Pirmo reizi Baltijas čempionāta vēsturē latvieši sasnieguši dubultuzvaru “Baltic GT” klasē! Šāds sezonas pavērsiens ļauj Artūram Batrakam pacīnīties par uzvaru arī čempionāta kopvērtējumā.
BGT PRO klasē pēc aizvadītiem 4 posmiem līderis joprojām ir Gutaravičius ar 98 punktiem, bet Batraks un igaunis Raivo Tamms ar “Porsche GT3 Cup” katrs savākuši pa 93 punktiem. BGT AM klases kopvērtējumā līderis ir Rode ar 143 punktiem, tuvākais sekotājs Marius Dijokas ar “BMW 316” savācis tikai 68 punktus. Šajā klasē “Riga Summer Race” otro vietu ieguva Jānis Hāns ar “Subaru Impreza”, kurš “Baltic GT” pirmajā braucienā finišēja 8.vietā, bet otrajā bija ievērojami ātrāks, iesaistoties cīņās ar Polijas, Lietuvas un Somijas braucējiem, finišu sasniedza piektais.
Baltijas autošosejas čempionāta izšķirošās noslēguma sacensības notiks 21. – 22. septembrī “auto24ring” trasē Pērnavā, Igaunijā. Ar pavisam nelielu devu veiksmes latvieši – “Flash Racing” un Artūrs Batraks – var šogad pirmo reizi iegūt abas prestižākās trofejas – NEZ6H un BGT PRO čempiontitulus. Objektīvi vērtējot, mūsējo zaļais “Lamborghini” ir ātrāks gan par leišu “Circle K MilesPlus” komandas sarkano “Porsche”, gan par Egidijus Gutaravičius oranžo “Lambo”. Savā trasē nopietns spēlētājs būs arī igaunis Raivo Tamms ar “Porsche”, bet visas kārtis var sajaukt ātrie somi, kuri gan uz Baltijas tituliem nepretendē, bet Pērnavā allaž jūtas kā mājās.
Bet par nākamā gada sezonu gan viens ir skaidrs, – lietuviešiem, ja tie vēlas cīnīties par Baltijas čempiona tituliem prestižākajās klasēs, tagad ir steidzami jādomā – kā dabūt “Lamborghini Huracan” līdzvērtīgus sporta auto, jo ar savu esošo tehniku viņiem pret “Flash Racing Latvia” vairs nav nekādu izredžu!
“Riga Summer Race 2019” dažādu klašu kvalifikācijā uzrādītie ātrākie apļa laiki Biķernieku trasē (trases garums 3662 metri):
BGT PRO (A.Batraks, Lamborghini Huracan) – 01.18.939, BGT AM (R.Rode, Nissan 200sx) – 01.22.507, Formula Mondial (A.Griķis, Estonia 21-10) – 01.23.218, TCR klase (D. Tovilavičus, VW Golf GTI) – 01.24.215, Polijas čempionāts (B. Madziara, BMW E30 320D) – 01.26.995, Lietuvas čempionāts (M. Matukaitis, BMW E46) – 01.28.325, Polijas BMW 318 klase (A.Lempert BMW E36 318 IS) – 01.35.810, Polijas Super Mini klase (J.Cichopek, Mini Cooper S R53) – 01.36.858, VAZ klase (H.Ulpe, VAZ 2101) – 01.42.766, “Volga” – 01.42.815.