Kadjārs, Kadžārs, Kažārs, bet varbūt Gaujarts no “Limuzīna jāņu nakts krāsā”… Lai arī kā mēs šo auto katrs dēvētu, patiesībā “Renault Kadjar” ir tas pats populārais Kaškajs, tikai ar simpātiskāku franču seju un tādu pašu 1.3 litru turbodzinēju kā jaunajai “Mercedes” A klasei.
Krosoveru nosaukumi „Kadjar” un „Captur” latviešu ausij izklausās svešādi un pavisam atšķirīgi no pierastajiem elegantajiem franču vārdiem „Laguna”, „Megane”, „Espace”. Vārds „Kadjar” esot tapis kā abreviatūra, kas sastiķēta no trim franču vārdiem: dzīvīgs, izveicīgs un aktīvs, kas kopā izsakot jaunā krosovera raksturu. „Renault” modeļu rindā kompaktais „Kadjar” nostājas starp sievišķīgi koķeto „Captur” un vīrišķīgo flagmani „Koleos”.
„Renault Kadjar” piedzīvoja pirmizrādi 2015. gada Ženēvas autoizstādē. Toreiz kompakto krosoveru segmentā tam pretī stājās 25 sāncenši, bet tagad jau to ir saradies jau vairāk par 40. Šobrīd jau katram sevi cienošam autoražotājam piedāvājumā ir pa kompaktajam krosoveram. Kas tad ir Kažāra jaunie trumpji? – ir jauns 1.3 litru turbo dzinējs ar 157 ZS un priekšpiedziņu, jauni bamperi priekšā un aizmugurē, jauna infosistēma ar 7 collu ekrānu, jaunas klimata regulācijas pogas… tas arī viss.
Kažāra tuvākais radinieks protams ir Kaškajs! Jau pirmais „Renault” krossovers „Koleos” 2007. gadā tapa uz „Nissan” „C platformas” bāzes. Tieši ap to laiku „Nissan Qashqai” veiksmes stāsts uzņēma apgriezienus, un Eiropā tika pārdoti pirmie 100 tūkstoši kompaktā krosovera eksemplāru. Taču japāņi vēl septiņus gadus nesteidza dalīties ar saviem franču partneriem. Tikai kopš 2014. gada jaunās paaudzes modeļiem „Qashqai” un „Kadjar” tiek izmantota kopējā „Renault Nissan” modulārā platforma, tāpēc abām automašīnām ir līdzīgi gabarīti un identiska riteņu bāze (2647 mm). Taču visas citas dimensijas atšķiras — francūzis ir padevies augumā nedaudz raženāks: garumā +72 mm, bet platumā +30 mm. Savukārt klīrenss tam ir par 10 mm zemāks nekā „Qashqai”. Franči no japāņu partneriem ir pārņēmuši tehnisko pusi, taču ārējo dizainu un salonu veidojuši savu. „Nissan Qashqai” ražo Lielbritānijā, turpretī „Renault Kadjar” top Spānijā.
Nav šaubu, ka kompaktais krosovers ar „Renault” seju izskatās elegantāks un pievilcīgāks. Pēc ārējiem izmēriem (garums 4489 mm, platums 1836 mm, augstums 1613 mm) „Kadjar” ir nedaudz lielāks ne tikai par brālēnu „Qashqai”, bet arī par “Peugeot 3008”, “Hyundai Tucson”, “Kia Sportage” un „VW Tiguan”, taču tas ir nedaudz mazāks par “Ford Kuga”, „Toyota RAV4” un „Honda CR-V”. Bet, ja palūkojamies uz cenas ziņā daudz augstākiem plauktiem, tad redzam, ka „Kadjar” izmēru ziņā pārspēj gan „BMW X1” un „Audi Q3” gan „Volvo XC40”. Šarmantais francūzis ir gana cienīgs noparkoties blakus šiem iepriekš minētajiem „Premium” klases spēkratiem kaut vai stāvvietā pie Nacionālās operas. Ekspresīvās formas un izteiksmīgā optika padara „Kadjar” pamanāmu un izskatīgu dažādās vidēs, kas franču automašīnām vispār ir raksturīgi. Ar franču dizaineru pūliņiem „Kadjar” apveltīts ar nekļūdīgi atpazīstamu identitāti un stilistiski lieliski iederas „Renault” modeļu saimē, ko īpaši izceļ raksturīgie C-veida dienas gaitas gaismu loki.
„Renault” interjera dizaineriem izdevies likvidēt japāņu funkcionālismu un padarīt auto salonu eiropeiski pievilcīgu un solīdu. „Kadjar” ir glīta stūre, digitāls mērinstrumentu panelis, kurš ļauj pārvērst tahometru par spidometru, bezkontakta atslēga, septiņu collu skārienekrāns un lieliska „BOSE” audiosistēma. Salīdzinot ar “Citroen” izsmalcinātību un “Peugeot” futūrismu, Kažāra salons neizskatās pēc tipiska franču auto interjera, jo šeit viss ir pārāk kārtīgs, iepriekš paredzams un organizēts ar gandrīz vai vācisku precizitāti, izņemot tikai kruīzkontroles ieslēgšanas pogu, kas joprojām palikusi viduskonsolē.
Paneļa centrā parādījies krietni platāks (7 collas) skārienjūtīgs uzlabotās multimēdiju sistēmas R-Link 2 ekrāns. Viduskonsolē atstāts tikai taustiņu minimums, jo audiosistēmas vadība ir noslēpta aiz stūres, bet multimediju kompleksa darbība notiek, izmantojot skārienjutīgo ekrānu. Vienīgais, kas pirms feislifta vēl atgādināja par „Qashqai”, bija klimata iekārta. Tagad klimatu regulē ar jaunām, stilīgām grozāmpogām, kuru vidū ar LED diodēm izgaismojas rādījumi. Šis risinājums šķiet nesen jau kut kur redzēts… Ak, jā – jaunajā dasterītī!
Šoferim pie „Kadjar” stūres sēdēšana ir ērta un stabila, turklāt patīkama mugurai arī garā braucienā. Šis auto salonā ir kluss, jo uz izolācijas materiālu rēķina netiek taupīts. Aizmugurē ērti jutīsies divi pieaugušie – trešais tur arī var iesēsties, taču tad būs mīlīgi jāsaspiežas visiem kopā. Bagāžnieka ietilpība ir lielāka, nekā Qashqai, sasniedzot respektablus 472 litrus, un te ir divdaļīga bagāžas telpas starpgrīda. Ja noloka otrās rindas sēdekļu atzveltnes, telpas apjoms palielinās līdz 1478 litriem, bet, nolaižot vēl priekšējā sēdekļa atzveltni, „Kadjar” salonā iespējams ievietot pat 2,5 m garu lielgabarīta priekšmetu. Kadjar jau bāzes komplektācijā tiek piedāvāts 7 collu skārienekrāns, automātiskā klimatkontrole, aizmugurējie parkingsensori un 17 collu riteņi.
Arī Kažārs ticis pie jaunā, kopā ar „Mercedes-Benz” izstrādātā 1,3 litru benzīna turbomotora, kas tiek komplektēts vai nu ar sešpakāpju manuālo, vai sešpakāpju divsajūgu EDC automātisko pārnesumkārbu. Jaunais 1.3 litru dzinējs tapis „Renault – Nissan” aliansei sadarbojoties ar vācu “Daimler”, un tieši šāds pats dzinējs atrodas jaunajā “Mercedes” A klases automobilī.
Testa braucienā dodamies ar “Renault Kadjar Intens TCE 140 EDC FAP”. Tātad, šis ir priekšpiedziņas “Kadjar” ar 1,3 litru TCe motora 157 ZS versiju un automātisko septiņu pakāpju dubultā sajūga pārnesumkārbu. No 0 līdz 100 km / h auto paātrinās 9,6 sekundēs. Degvielas patēriņš „uz papīra” vidēji ir 6,5 – 6,8 litri uz 100 km, braucienā izdevās iekļauties šajās robežās. Benzīna motors ir klusāks un izsmalcinātāks, nekā iepriekš noprovētais 1,6 litru tilpuma dīzeļdzinējs.
Braucot ikdienišķā režīmā, automobilis priecē ar sabalansētu un līdzenu gaitu. Komfortablā piekare rūpīgi apstrādā arī ielāpiem klātu „nacionālās kvalitātes” asfaltu, labi slāpē nelielas vibrācijas un pacietīgi iztur arī spēcīgākus triecienus. Kažāram vadāmība ir neitrāla, stūres reakcijas — saprotamas un pietiekami precīzas; elektriskais pastiprinātājs, kustības ātrumam pieaugot, stūri piepilda ar patīkamu smagumu, taču vadītāju uz sportisku braukšanu neprovocē. Tā vietā „Kadjar” piemīt zināma izsmalcinātība — uz laba asfalta tas ir kluss un laiski slīd pretī galamērķim. Braucot, rodas sajūta, ka tu stūrē kādu lielāku un solīdāku auto.
Skatoties uz eleganto zilās krāsas automašīnu, šķiet, ka tā nepārprotami radīta, lai spoguļotos skatlogos, nevis noberztu sānus pret zariem meža takās. Taču „Kadjar” 200 mm klīrenss ļauj bez bailēm nobraukt no asfalta, lai meklētu piedzīvojumus pie dabas krūts, jo nav jābaidās uz katra zemes kukuržņa kaut ko apakšā nolauzt. „Renault” krosovers pilnpiedziņas versijā ir saņēmis „Nissan” praksē jau sevi pierādījušo „All Mode 4×4-i” transmisiju, taču pilnpiedziņa paredzēta vien jaudīgākajai dīzeļa modifikācijai – Blue dCi 150, un tikai ar manuālo pārnesumkārbu.
Secinājumi
„Renault – Nissan” alianses modelis „Nissan Qashqai” ir Eiropā ir sava segmenta pārdotākais krosovers. Arī „Renault Kadjar” pirms feislifta atradis gandrīz pusmiljonu pircēju. Kažārs faktiski ir Kaškaja alternatīva franču šarma cienītājiem, kā arī tiem, kas vēlas izcelties pelēkajā satiksmes plūsmā. „Kadjar” modelī veiksmīgi apvienotas „Qashqai” labākās īpašības ar „Renault” zīmolam raksturīgo eleganci un novatorismu. Radīts viens no simpātiskākajiem kompaktajiem krosoveriem, turklāt komplektā ar jauno 1.3 litru turbodzinēju — arī ekonomisks un gana dinamisks. „Renault Kadjar” nav tik sportiski ciets kā “Seat Ateca”, bet nav arī tik līgani komfortabls kā “Citroen C5 Aircross”. Tātad – zelta vidusceļš! Katrā ziņā, Kažārs nepretendē uz “driver’s car” lomu, drīzāk – tas ir praktisks, daudzpusīgs un ērts auto nelielai ģimenei.
“Renault Kadjar Intens 4×2 TCe 140” ar manuālo pārnesumkārbu maksā 25 420 eiro, ar EDC automātu cena pieaug līdz 27 350 eiro, bet tirgotāja mājaslapā redzams šābrīža “īpašais piedāvājums” – 22 700 eiro. Atjaunotais „Kadjar” joprojām ir spēcīgs konkurents piesātinātajā kompakto krosoveru tirgus segmentā.