Volkswagen izstrādājis jaunās paaudzes SCR (selective catalytic reduction) sistēmu ar dubulto izsmidzināšanu, kas dīzeļdzinēju automašīnās garantē īpaši zemu slāpekļa oksīda (NOx) izmešu līmeni.
Pārbaudes reālos braukšanas apstākļos apstiprina, ka jaunā SCR tehnoloģija NOx izmešu līmeni samazina par 80%. Jaunās paaudzes SCRizplūdes gāzu attīrīšanas sistēma pirmo reizi ir uzstādīta jaunajā Passat 2.0.1 TDI Evo modelī, kas līdz ar to jau atbilst nākotnes Euro 6d izmešu standarta tehniskajām prasībām.
Kopš 2018. gada visas jaunās Volkswagen automašīnas ar dīzeļdzinējiem ir aprīkotas ar SCR AdBlue izplūdes gāzu attīrīšanas sistēmām. Savukārt jaunās paaudzes SCR tehnoloģija balstīta uz dubultās izsmidzināšanas principu, AdBluereaģentu izsmidzinot uzreiz aiz diviem SCR katalizatoriem, kas sarindoti virknē.
Jau līdz šim izmantotā AdBlue sistēma kompensēja vēsturiskus dīzeļdzinēju trūkumus, bet ar inovatīvo dubultās izsmidzināšanas procesu ir sasniegts nākamais attīstības posms. Mūsdienu dīzeļdzinēji rada mazāku CO2 izmešu apjomu nekā benzīna dzinēji, jo dīzeļdegvielai ir augstāks enerģijas blīvums un sadegšanas process – krietni efektīvāks.
Dubultās izsmidzināšanas procesam nepieciešams otrs SCR katalizators, kas uzstādīts automašīnas apakšā. Tā kā attālums līdz dzinējam ir lielāks, izplūdes gāzu temperatūra aiz otrā katalizatora var būt pat par 100°C grādiem zemāka. Tādējādi tiek paplašinātas iespējas izplūdes gāzu pēcapstrādei – pat ar dzinēja tuvumā esošo izplūdes gāzu temperatūru +500°C sistēma joprojām spēj sasniegt ļoti augstu attīrīšanas pakāpi. Turklāt bloķējošais katalizators pirms SCR sistēmas novērš pārmērīgu amonjaka zudumu.
Amonjaks ir nepieciešams, lai samazinātu dīzeļdzinējos radītos slāpekļa oksīdus. Tas tiek ievadīts kā ūdeni saturošs reaģents (AdBlue), izmantojot izsmidzināšanas moduli izplūdes sistēmā aiz SCR katalizatora. Šeit šis šķidrums iztvaiko, sadalot reaģentu, kam, savienojoties ar tvaiku, rodas amonjaks. SCR katalizatorā amonjakam (NH3) reaģējot ar slāpekļa oksīdiem (NOx), izveidojas ūdens un nekaitīgs slāpeklis (N2), kas ir galvenā sastāvdaļa gaisam, ko elpojam.
SCR slānis tiek pielietots dīzeļdegvielas daļiņu filtra šūnveida struktūrai, tādējādi nodrošinot iespēju vienai komponentei veikt vairākas funkcijas. Cieši saistītais izvietojums nozīmē, ka izplūdes gāzu temperatūras, kas nepieciešamas augstai attīrīšanas pakāpei, pēc auksta dzinēja iedarbināšanas, iespējams panākt ātrāk – lai sasniegtu vairāk nekā 90% attīrīšanas pakāpi, nepieciešamais temperatūras diapazons ir no +220°C līdz +350°C. Šie apstākļi tiek sasniegti vairākās darbības situācijās. Attīrīšanas efektivitāte virs +350°C nesamazinās, pateicoties dubultās izsmidzināšanas sistēmai.
Volkswagen pakāpeniski jauno tehnoloģiju ieviesīs visos modeļos ar 2.0 TDI Evo dzinējiem. Arī jaunajā Golf modelī, kas drīzumā piedzīvos pasaules pirmizrādi, 2.0 TDI Evo dzinējam ar 110 kW (150 ZS), kas jau šobrīd ir uzstādīts jaunajā Passat, plānota dubultā izsmidzināšana visās TDI versijās.
1) Passat Variant 2.0 TDI Evo 110 kW / 150 ZS (NEFZ) degvielas patēriņš l/100 km izteiksmē: pilsētā 4,5 litri / ārpus pilsētas 3,6 litri / kombinētajā režīmā 4 litri. C02 izmeši kombinētajā režīmā ir 104 g/km, efektivitātes klase A+.
Passat Limousine 2.0 TDI Evo 110 kW / 150 PS (NEFZ) degvielas patēriņš l/100 km izteiksmē: pilsētā 4,5 litri / ārpus pilsētas 3,5 litri / kombinētajā režīmā 3,9 litri. C02 izmeši ir 101 g/km, efektivitātes klase A+.
Foto: Publicitātes attēls