Braucam ar “Škoda Scala” (+ foto)

Čehijā bāzēts autobūves uzņēmums “Škoda” kopš 2000. gada ietilpst “Volkswagen” grupā (VAG). “Škoda” tiek pozicionēta kā grupas sākuma līmeņa zīmols. Kopš 1996.gada tā piedāvājumā ir vidējās klases modelis “Octavia”, bet kopš 1999.gada – mazās klases modelis “Fabia”, kurš nomainīja vēl “pirms folksvāgena ērā” radīto “Felicia”. 2012.gada rudenī tika prezentēts kompaktais modelis “Rapid”, kas zināmā mērā bija mēģinājums iespraukties visdemokrātiskākajā tirgus segmentā, kur saimnieko “Dacia”, un tika piedāvāts ar trim virsbūves variantiem – sedans, hečbeks un liftbeks.

Šogad “Rapid” ir nomainījis jauns modelis – “Škoda Scala”, kas tika prezentēts 2018.gada nogalē. Nosaukums “Scala” ir atvasināts no latīņu valodas vārda “kāpnes” un izvēlēts, lai pasvītrotu, ka šis ir liels solis uz augšu kompaktauto segmentā.

“Scala” pagaidām ir pieejama tikai ar vienu – hečbeka virsbūvi. Tiesa, auto no sāniem vairāk līdzinās liftbekam, kas ir vidusceļš starp hečbeku un vagonu. Izmēros “Scala” ir 4362 mm gara, 1471 mm augsta un 1793 mm plata, tātad krietni lielāka par “Rapid Spaceback” – par 5,8 cm garumā,  par 1,2 cm augstumā un par 8,7 cm platumā. Šis modelis aizpilda tirgus nišu starp mazo “Fabia” un jau pavisam solīdo “Octavia”.

 “Scala” ir būvēts uz vienas modulārās platformas ar jauno “VW Polo” un “Seat Ibiza”, taču izmēros tos krietni pārsniedz, tāpat kā salona un bagāžnieka ietilpībā. Vēl vairāk, “Scala” ir par 104 mm garāka, par 19 mm augstāka un par 3 mm platāka par kompaktauto etalonu – “VW Golf”. Bagāžnieka ietilpības ziņā “Golf” pat zaudē veselus 87 litrus. Uzreiz jāsaka, ka “Scala” bagāžnieka 467 litriem neko daudz pretī nevar likt arī “Ford Focus” (375 l), “Renault Megane” (384 l) un “Kia Ceed” (395 l). Tātad, čehu auto tagad ir kļuvis par vienu no pašiem ietilpīgākajiem kompaktklases modeļiem.

“Škoda Scala” jau paspējusi iegūt 2019.gada “Red Dot” Dizaina balvu. Automobilis ir veidots jaunajā “kraukšķīgajā” čehu dizaina valodā. Virsbūves profils ir proporcionāls un lakonisks, tas “Scala” tēlu padara atturīgi vēsu. Taču dzirkstelīti piešķir izteiksmīgā radiatora reste un it kā piemiegtie priekšējie starmeši, kuros izmantotas jaunākās LED tehnoloģijas. Savukārt, aizmugures lukturos pagriezienus rāda skrienošās līnijas, kas izskatās ne sliktāk kā jaunajā “Audi Q8”.

Salons izskatās tikpat vēss un funkcionāls kā eksterjers, taču it visur, ikvienā detaļā jūtama kvalitāte. Instrumentu paneļa izkārtojums izceļas ar loģiskām, tīrām un vienkāršām līnijām. Perfekta ergonomika un nekādas liekas greznības! “Scala” ir pirmais “Škoda” modelis ar planšetveida centrālo displeju, kas izskatās nudien mūsdienīgi. Jāpiebilst, ka šāds risinājums nav ne “Octavia”, ne “Kodiaq”, tikai mazajam “Kamiq”. Tāpat “Scala” ir pirmais “Škoda” auto, kas aprīkots ar pastāvīgu interneta pieslēguma nodrošinājumu. Laikam tāpēc mašīnā nav klasisko USB pieslēguma ligzdu (ir tikai divas mini USB atveres), jo savu braucamo mūziku katrs pats var atrast internetā. Patīkami, ka “Scala” multimediju sistēma māk latviešu valodu!

Jau vienkāršajā SE komplektācijā ir pieejams samērā bagātīgs aprīkojums – kruīzkontrole, kondicionieris, elektriski regulējami un apsildāmi spoguļi, automātiskās gaismas un logu tīrītāji, LED gaismas, aizmugures parkingsensori un infosistēma ar 8 collu ekrānu. Mūsu izmēģinātajā Ambition komplektācijā, kas ir vidējā no trim, bija gan divzonu klimata kontrole, gan virtuālā mērinstrumentu sekcija, gan automātiskā bremzēšanas sistēma, gan automātiskā parkošanās.

Šis auto pēc sajūtām salonā nemaz nelīdzinājās budžeta klases “Dacia” vai kam tamlīdzīgam, tas bija lieliski aprīkots, un tikai viena it kā neiederīga lieta atgādināja par pagājušo gadsimtu – parasta, atlokāma aizdedzes atslēga. Kā vēlāk paskaidroja “Škoda” pārstāvis, arī bezkontakta atslēga ir pieejama “Scala” aprīkojuma sarakstā, bet klienti to parasti neizvēlas, jo tādējādi pieaug auto cena un tāpat arī apdrošināšanas izmaksas.

Plašajā “Scala” salonā var brīvi un ērti justies ne tikai priekšējos sēdekļos, bet arī divi pieaugušie aizmugurē. Sēdekļi gana plaši un ērti, taču spēj pietiekami balstīt ķermeni arī visai straujās virāžās. 467 litru bagāžnieks ir liels pat pēc kompaktklases standartiem, apjomīgā telpa papildināta ar nodalījumiem sīklietām un pārvietojamiem bortiņiem kravas organizēšanai. Priekšējā pasažiera atzveltni iespējams noliekt, ja nepieciešama īpaši garu priekšmetu pārvadāšana. Bagāžnieka vāks par papildu samaksu var tikt aprīkots ar automātisko atvēršanu-aizvēršanu. “Škoda” azotē paslēpts vesels “Simply Clever” arsenāls, kas iepriecina ar patīkamiem sīkumiem – vadītāja durvīs iebūvētā nišā paslēpts lietussargs, bet pie degvielas uzpildes atveres vāciņa iekšpusē novietots ledus skrāpis.

“Scala” motoru gammā ir trīs dzinēji: viens 1,6 litru TDI dīzeļmotors ar 115 Zs un divi benzīna motori – trīscilindru 1,0 litra TSI (divas jaudas versijas – 95 Zs un 115 Zs), kā arī 1,5 litru TSI ar 150 Zs. Bāzītei ar 95 Zs benzīnmotoru paredzēta tikai piecpakāpju manuālā pārnesumkārba, bet pārējām versijām ir pieejama gan sešpakāpju mehāniskā kārba, gan septiņu pārnesumu divsajūgu DSG automāts.

Testa braucienā dodos ar “Škoda Scala 1,5 TSI DSG Ambition”. Jaunais 1,5 litru motors ar DSG pārnesumkārbu raduši teicamu saskaņu. Dzinējs ir gana elastīgs jau pie zemiem un vidējiem apgriezieniem. Derēs arī tiem, kas bieži pārvietojas ar pasažieriem un bagāžu. Starts no vietas līdz simtam – 8,2 sekundēs. Vairāk nekā pietiekama dinamika apvienota ar degvielas ekonomiju. Taupības pamatā ir automātiska divu cilindru atslēgšanās, ja nav nepieciešamās slodzes. Līdz ar to, taupīgi braucēji var viegli sasniegt ražotāja norādīto vidējo patēriņu – 5,0 l/100 km. Testa braucienā, necenšoties speciāli turēties taupības režīmā, iznāca tērēt vidēji ap sešiem litriem benzīna uz 100 kilometriem, kas ir ļoti labs rādītājs.

Latvijas ceļa tipiskos apstākļos (gan uz nolāpīta asfalta, gan grants ceļos, gan pilsētā)  “Scala” pārsteidza ar kvalitāti, ar negaidītu klusumu salonā, ar pārliecinošu sniegumu. Braucot, pēc sajūtām, tas vairs nav nekāds “Rapid”, drīzāk jau – kārtīgs “golfa klases” auto. Lai gan balstiekārta ir salīdzinoši vienkārša (priekšā klasiskās McPherson statnes, aizmugurē daļēji atkarīga sija), auto ne brīdi neliek apšaubīt savu kompetenci ne ar pārlieku sasvēršanos virāžās, nedz ar kratīšanos uz ielāpaina asfalta. Mašīna paātrinās, bremzē un vadās tieši tā, kā vajag, kā no tās tiek gaidīts ikvienā situācijā. Braukšana ir pavisam viegla un relaksēta. Taču, ja vēlies gūt dinamiskas braukšanas prieciņus, arī tos “Scala” var sniegt ar adekvātu stūrēšanas precizitāti.

“Scala” iespējams pasūtīt pat adaptīvo piekari ar automātiski regulējamiem amortizatoriem un par 15 mm pazeminātu klīrensu. Taču, vēl interesantāk būtu noprovēt lētāko bāzes versiju ar mazo 1.0 TSI trīscilindru dzinēju un manuālo kārbu. Eiropas autožurnālisti raksta, ka pat šādā versijā un pieticīgā bāzes aprīkojumā “Scala” nerada lētuma iespaidu.

Secinājumi

Pēc testa brauciena varu droši apgalvot, ka demokrātiskā “Škoda Scala” būs arī nopietns pretendents uz galveno “Latvijas Gada auto 2020” titulu.

“Škoda Scala” piedāvā pēc kompaktklases standartiem lielu ietilpību un teicamu kvalitāti par salīdzinoši mazu cenu. Tātad, – saprātīgs pirkums! Tas varbūt nav auto, ar ko zīmēties piektdienas vakarā Vecrīgā, bet pavisam noteikti tas ir auto, kas spēs padarīt tavu ikdienu patīkamāku.

Un, nevajadzētu kautrēties izvēlēties “Scala” tikai tāpēc, ka daži šo auto pieskaita kompaktajai budžeta klasei, kurā dzīvojas “Dacia” un “Lada”. Patiesībā “Scala” ikvienā aspektā ir nopietns konkurents pat tādiem kompaktklases etaloniem kā “VW Golf” un “Ford Focus”, jo izceļas ar līganu gaitu, atzīstamu vadāmību, modernu infosistēmu, pārsteidzošu plašumu salonā un arī bagāžniekā. Salīdzinot ar minētajiem konkurentiem, “Scala” piedāvā vairāk vietas un plašāku aprīkojumu par mazāku naudu. Jā, “Focus” sniedz vairāk braukšanas prieka, bet “Golf” – vairāk Premium sajūtas, taču neviens no tiem nebūs tik praktisks pirkums kā “Scala”.

“Škoda” tiek pozicionēta kā “Volkswagen” grupas sākuma līmeņa zīmols, tāpēc cenas ir visnotaļ pievilcīgas, salīdzinot ar citu koncerna zīmolu produktiem. “Scala” bāzīte ar 1.0 TSI dzinēju maksā no 14 900 eiro. “Scala” ar 1,5 TSI un DSG cena sākas pie 20 400 eiro, bet testētais auto ar visu papildaprīkojumu maksā nedaudz pāri 24 tūkstošiem.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.