Zinātnieki no britu Emissions Analytics noskaidrojuši, ka automašīnu riepas savas dzīves laikā rada tūkstoš reizes lielāku kaitējumu nekā izplūdes sistēma.
Pētījumam tika izmantots kāds visnotaļ populārs ģimenes hečbeks, kura marku zinātnieki nemin, vien norāda, ka tā dzinējs atbilst jaunākajiem Euro-6 izmešu normatīviem.
Zinātnieki izbrauca ar automašīnu noteiktu distanci un pēc tam izmērīja kaitīgo izmešu līmeni. Izrādījās, ka uz vienu kilometru distances automobiļa riepas rada 5,8 gramus kaitīgu elementu – tas ir 1289 reizes vairāk nekā emisijas no parastā modernā dzinēja, kas izmet aptuveni 4,5 miligramus CO2 uz kilometru.
Britu pētnieki uzsver, ka testiem tika izmantotas pilnīgi jaunas riepas ar normām atbilstošu spiedienu. Noskaidrots, ka braucot ar riepām, kur spiediens sadalīts nevienmērīgi, tās rada vēl vairāk kaitīgo vielu.
Zināms, ka kaitēju videi nodara arī citas automašīnu detaļas, piemēram, bremzes, tādēļ eksperimenta autori ierosinājuši ieviest jēdzienu non-exhaust emissions (NEEs)- (“neizplūdes gāzu izmeši”), kas attieksies arī uz elektromobiļiem, kurus pieņemts uzskatīt par transportlīdzekļiem ar nulles izmešiem.
Zinātnieki uzsver, ka pēdējos gados ražotājiem izdevies ievērojams progress attiecībā uz izplūdes gāzu emisiju samazināšanu, kamēr (NEEs) izmešu ietekme nekādi netiek kontrolēta.
Ilustratīvs attēls Foto: Ekrānbilde