Savulaik iepirktos rokas radarus Valsts policija (VP) praksē vairs negrib izmantot, jo tiesās arvien biežāk tiek apšaubītas lietas, kurās nav pārkāpuma fotoattēla vai videoieraksta, Valsts kontrolei (VK) skaidrojusi VP.
Kā ziņots, VK revīzijā secinājusi, ka liela daļa Iekšlietu ministrijas (IeM) iegādātā tehniskā aprīkojuma ceļu satiksmes drošības uzlabošanai stāv noliktavu plauktos un, ļoti iespējams, šie tehniskie līdzekļi nekad netiks izmantoti.
IeM komentāru par VK revīzijā konstatēto aģentūrai LETA pagaidām nav izdevies iegūt, taču jau VK revīzijas laikā IeM un VP skaidrojusi, kādi ir iemesli šo tehnisko līdzekļu dīkstāvei.
Piemēram, VK konstatējusi, ka par 513 175 eiro iegādāti pieci trīsdimensiju (3D) lāzera skeneri, kas paredzēti satiksmes negadījumu dokumentācijas noformēšanas kvalitātes uzlabošanai. Ikdienā VP tos izmanto reti.
VP vadība revīzijā VK skaidrojusi, ka skeneru izmantošana ir vitāli svarīga smago satiksmes negadījumu konstatēšanai, lai nodrošinātu ātrāku satiksmes negadījuma vietas atbrīvošanu.
Lietās, kurās apstākļu fiksēšanai ir izmantots 3D skeneris, tā konstatētie dati ir uzskatāmi par pierādījumiem. Šo skeneru izmantošana ir ieteicama sarežģītu negadījumu lietās, kad nepieciešams pēc iespējas kvalitatīvāk nostiprināt pierādījumus, lai eksperti šos datus varētu izmantot avārijas rekonstrukcijai savās ekspertīzēs, norādījusi VP.
VK revīzijā konstatēja, ka no 142 kompaktajām pie policista apģērba piestiprināšanai paredzētajām videokamerām ekspluatācijā bija vien 18 videokameras. Turklāt arī tās vēl ne reizi nebija izmantotas VP funkciju izpildē.
VP vadība revīzijā paskaidrojusi, ka daļa policijā iegādāto kompakto videokameru līdz šī gada 10.martam atradās noliktavā, tomēr minēto videokameru tehniskās problēmas nav konstatētas un patlaban visas videokameras ir nodotas policijas struktūrvienībām.
Tāpat VK revīzijā konstatējusi, ka par 5145 eiro iegādāts bezpilota lidaparāts, ar kuru varētu uzlabot autopārvadājumu kontroli un nodrošināt satiksmes negadījumu vietu dokumentēšanu. Tomēr līdz 2020.gada martam lidaparāts izmēģināts tikai testa režīmā.
VP par šo iepirkumu paskaidrojusi, ka, lai veiktu lidaparāta pārvietošanos, saskaņā ar spēkā esošajām normām, policijai ir jāsaņem Civilās aviācijas aģentūras paaugstināta riska bezpilota gaisa kuģa lidojumu atļauja. Tāpat policijā ir sagatavots iekšējā normatīvā akta projekts par bezpilota gaisa kuģu izmantošanas kārtību VP un tiek veikta tā iekšējā saskaņošana.
Savukārt IeM VK paskaidrojusi, ka VP iespēju robežās mēģina ieviest jaunas tehnoloģijas, tomēr to ieviešana praktiskajā darbā nav ātra un prasa zināmu laiku darba metožu pilnveidošanai.
VK revīzijā secinājusi, ka 2018.gadā par 387 560 eiro iegādātajiem 40 rokas videoradariem 2019.gada 13.decembrī beidzies verifikācijas sertifikāta derīguma termiņš. Vienā no VP kārtības struktūrvienībām, ko revīzijas laikā apmeklēja revidenti, atklājās, ka rokas videoradars izmantots tikai testa režīmā, bet VP funkciju izpildē nav lietots ne reizi.
Par rokas radariem VP kontrolieriem atbildējusi, ka tiesās aizvien biežāk tiek apšaubītas lietas, kurās kurās nav fotoattēla vai videoieraksta. Tas tiek pamatots ar pierādījumu trūkumu. Līdz ar to VP konceptuāli pieņēmusi lēmumu turpmāk iegādāties tikai tādus radarus, kuros ir integrēta fotoattēla vai videoieraksta funkcija.
VP gan kontrolieriem minējusi, ka minēto radaru izmantošanas iespējas atšķiras no tiem radariem, kuri uzstādīti policijas automašīnās. Tie nav piesaistīti pie transportlīdzekļa, un to lietošana atsevišķās situācijās var būt efektīvāka, piemēram, motosezonas laikā tos izmanto policisti uz motocikliem.
Revīzijā Iekšlietu ministrija VK arī paskaidroja, ka 2019.gada nogalē tika izveidota dienesta pārbaudes komisija, lai izvērtētu apstākļus, kādos VP vajadzībām kopš 2014.gada iegādāti dažādi tehniskie līdzekļi un to programmnodrošinājums, kas rezultātā netiek izmantots.
Dienesta pārbaudes gaitā vērtēta individuālo kompakto videokameru, 3D lineālu jeb lāzera skeneru komplektu, videoradaru un citu kontroles ierīču, kā arī motociklu iegāde.
Dienesta pārbaudes komisija secināja, ka tai nav pamata apšaubīt iekārtu iegādes lietderību, jo to mērķis ir satiksmes drošības uzlabošana, turklāt lielākajā daļā gadījumu šo iekārtu iegāde izriet no politikas plānošanas dokumentos paredzētajiem pasākumiem, par ko ir lēmušas kompetentās institūcijas.
Dienesta pārbaudes šī gada marta atzinumā ierosināts VP veikt izvērtējumu par policijas rīcībā esošajiem tehniskajiem līdzekļiem satiksmes uzraudzības jomā un nepieciešamības gadījumā pilnveidot to izmantošanas kārtību.
Savukārt IeM minētajā dienesta pārbaudes atzinumā uzdots pilnveidot kārtību, kādā iestādes iesniedz pieprasījumu par satiksmes uzraudzības pasākumu īstenošanai nepieciešamajiem līdzekļiem un atskaitās par izlietojumu.
Foto: iAuto.lv