Pēc šveicieša Heinca Mačči nāves atklājies, ka viņam piederošajā teritorijā atrodas aptuveni 240 70., 80. un 90.gadu japāņu automobiļu. Vairāk nekā 100 automašīnas bija pilnīgi jaunas.
Savu uzņēmumu – Auto Macchi – Heincs Mačči nodibināja jau 60.gados un uzsāka sadarbību ar tādiem ražotājiem kā British Leyland, Mazda, Saab un Nissan. Bizness attīstījās veiksmīgi un drīz vien Mačči kļuva par vienu no lielākajiem automobiļu importētājiem Šveicē.
1972.gadā viņš Šveices kantonā Lucernā uzbūvēja 13 000 kvadrātmetru lielu daudzstāvu dīlercentru, bet pagrabstāvos ierīkoja kartingu halli un boulinga zāli.
Tālāk seko stāsta skumjā puse. Stāsta, ka pēc pārdzīvojumiem, kas saistīti ar sievas un dēla nāvi, Mačči prāts sašķobījies un tā paša iemesla dēļ arī uzņēmums vēlāk piedzīvojis bankrotu. Tie paši avoti ziņo, ka līdz pat savai nāvei 2014.gadā Mačči apdzīvojis pamesto dīlercentru, gulējis mašīnās un dedzinājis dokumentus un aktu vākus, lai sasildītos.
2015.gadā aptuveni 240 automašīnas izsolīja, bet 89 no tām, tostarp 86 pilnīgi jaunas Mazda, iegādājās poļu uzņēmus Klasyka Gatunku. Rezultātā uz Poliju aizceļoja 1975.-1995.gadā ražoti japāņu auto, kā arī daži vērtīgi citu marku eksemplāri, piemēram, Saab 90 ar tikai 500 km nobraukumu, kas tika pārdots uz Holandi. Klasyka Gatunku īpašnieks Mihaels Rozčiha apgalvo, ka pēc nelielas apkopes itin visi automobiļi iedarbināti, kas liecina par japāņu kvalitāti. Toreiz dīleris par katru auto maksājis 1000-2000 Šveices franku (aptuveni 950-1900 eiro).
Dažas no šīm automašīnām pieejamas arī tagad. Piemēram, 1986.gada ražota Mazda 626 2.0i GT ar 1500 km nobraukumu un 120 Zs spēcīgu dzinēju vai Mazda 626 2.0 GLX ar 95 Zs jaudu. Pārdevējs par tiem prasa attiecīgi 12 000 – 14 000 eiro.
Ir arī lētāki piedāvājumi: piemēram, par 1986.gada Mazda 323 1,6 GLX ar 18 km nobraukumu prasa 6950 eiro, bet tajā pašā gadā ražotu Mazda 626 2.0 GLX ar 12 km var iegādāties par 8500 eiro.
Foto: Ekrānbilde no Klasyka Gatunku