Iespēja strādāt vai izklaidēties, kamēr automašīna brauc pilnīgi patstāvīgi un bez kaut mazākās vadītāja iesaistes nogādā pasažierus galamērķī, vēl nav mūsu ikdiena. Tomēr jau šobrīd ir daži automobiļi, kuri kaut daļēji dod iespēju sajust, kā darbojas automatizētā braukšana.
Runa ir par sistēmām, kas automašīnas automātiski novieto stāvvietā un nav tikai viedas rotaļlietas no zinātniskās fantastikas grāmatām. Tas ir labi nostrādāts auto aprīkojums ar funkcijām, kas vadītājam sniedz jūtamu atbalstu sarežģītās situācijās.
Viens pieskāriens pogai
Aktivizējot automātisko auto novietošanas funkciju, automašīnas vadītājs ļoti labi saprot, ko nozīmē sēdēt pie stūres un vienlaikus būt arī pasažierim. Modernos automobiļos, kā, piemēram, 7. sērijas BMW, Peugeot 508 vai Tesla Model 3, atliek vien aktivizēt automātisko auto novietošanas sistēmu un ieslēgt virzienrādītāju, lai auto sāktu skenēt apkārtni un atrastu piemērota izmēra stāvvietu. Kad tā atrasta, auto patstāvīgi un precīzi iekārtojas tajā bez vadītāja papildu iejaukšanās.
Parasti šāda tipa auto aprīkojums no vadītāja prasa izvēlēties starp paralēlo un perpendikulāro automašīnas novietošanu. Kad atbilstoša stāvvieta atrasta, atliek vien nospiest pogu, kas parasti atrodas līdzās ātrumpārslēgam. Tādos auto, kā iepriekš minētie BMW un Tesla, ar vienu pieskārienu attiecīgajam slēdzim pietiek, lai auto iebrauktu stāvvietā. Peugeot automatizētās auto novietošanas sistēma darbojas mazliet citādi – poga ir jātur nospiesta līdz brīdim, kad stāvvietas ieņemšanas manevrs ir pabeigts. Franču ražotāja ieskatā šis ir drošāks risinājums, jo mašīnas vadītājs ir spiests sekot līdzi automobiļa darbībām un nevar novērst uzmanību citām nodarbēm. Tas tomēr ir svarīgi, lai gan minētajos auto uzstādītās modernās sistēmas spēj patstāvīgi vadīt stūres iekārtu, akseleratoru un bremžu sistēmu, kā arī manipulēt ar pārnesumiem, jo automobilim ir jābrauc kā uz priekšu, tā atpakaļ.
Modernākās tehnoloģijas ne pārāk dārgā automašīnā
Ikvienam autovadītājam, kurš kaut reizi ir saskāries ar automatizētās auto novietošanas sistēmu, ir svarīgs tās lietošanas ērtums. Interesanti gan, ka ne vienmēr augsta automašīnas cena garantē vienkāršu un parocīgu auto novietošanu. Tieši pretēji – tādi luksusa klases zīmoli, kā Bentley un Maserati, automātiskās parkošanās jomā atpaliek no tādiem automobiļiem, kā BMW, Peugeot un Tesla.
Autobūve nav izņēmums, un izdevumu samazināšana ir viens no tās mērķiem. Tādēļ visai izplatīta ir viena un tā paša aprīkojuma izmantošana dažādos vienas grupas uzņēmumos un, piemēram, Bentley Bentayga, kas viens no greznākajiem mūsdienu apvidus automobiļiem, automatizētā stāvvietā iebraukšanas sistēma būtībā ir tāda pati kā Volkswagen Touareg. Tādējādi, kad piemērota stāvvieta ir atrasta, sistēma pārņem stūres iekārtas vadību, taču pārnesumkārba un pedāļi aizvien ir vadītāja pārziņā. Perpendikulārās parkošanās situācijās šī sistēma parasti izvairās izvēlēties stāvvietu aiz pirmās mašīnas un arī tad, kad atbilstoša stāvvieta ir atrasta, vadītājam visbiežāk nākas vairākkārt pārslēgt pārnesumkārbu no R uz D un pēc tam atkal uz R pozīciju. Šī iemesla dēļ vairums autobraucēju tomēr atturas izmantot elektroniskos asistentus un automašīnu cenšas novietot paša spēkiem.
Nākamais solis stāvvietas asistentu attīstībā
Autobūves inženieri šobrīd ir atrisinājuši vēl vienu problēmu, ar ko saskārušies daudzi autovadītāji – izbraukšanu no stāvvietas, kad bloķēta piekļuve mašīnas durvīm. Jā, mūsdienās arī izkļūt no stāvvietas aizvien vairāk automobiļu prot patstāvīgi.
Daži automobiļi no BMW, Tesla un citu ražotāju klāsta spēj nobraukt vairākus metrus uz priekšu vai atpakaļgaitā bez vadītāja pie stūres. Jo īpaši noderīga šī funkcija ir, izbraucot no garāžas vai šauras stāvvietas.
Tesla inženieri ir spēruši soli tālāk un patlaban eksperimentē ar vēl modernāku sistēmu, kas dod iespēju mašīnai vairākus desmitus metru pabraukt pretī autovadītājam, kad viņš ierodas stāvlaukumā. Šis gan ir tikai eksperiments, nevis pilnībā funkcionāla sistēma, jo pirmajos praktiskas lietošanas mēnešos tika saņemti neskaitāmi ziņojumi par šādiem auto, kas ne tikai ieradās nepareizajā vietā, bet pat izraisīja sadursmes un radīja materiālus zaudējumus.
Novērtējot dažādu autoražotāju piedāvātās sistēmas, jāpiebilst, ka vietas uzlabojumiem vēl ir daudz. Viena no izplatītākajām sūdzībām ir par automatizētās mašīnas novietošanas sistēmām nepieciešamās stāvvietas izmēru. Tas bieži vien ir lielāks nekā nepieciešams un noslogotajās pilsētās var radīt sarežģījumus. Tomēr, tā kā viens no svarīgākajiem kritērijiem vairumam autoražotāju ir drošība, tie saviem auto dod un tuvākajā laikā dos rezerves telpu automatizēto manevru veikšanai.
Ja paraugāmies uz šobrīd piedāvātajām automatizētās auto novietošanas sistēmām, tad tādi automobiļi kā 7. sērijas BMW, Lincoln Aviator, Peugeot 508 vai Tesla atbilst šobrīd augstākajam sērijveida mašīnās sastopamajam autonomās braukšanas līmenim. Tas ir – otrajam no kopā pieciem. Trešajam līmenim, kas dod autovadītājam iespēju uz brīdi pilnībā distancēties no mašīnas vadības, lai, piemēram, izlasītu īsziņu, vistuvāk šobrīd ir Tesla. Tomēr pagaidām vēl nevar droši prognozēt, kurš ražotājs uzvarēs autonomijas sacensībās un kā ieviesīs ne tikai trešā, bet arī ceturtā un piektā līmeņa autonomo braukšanu. Jo ne vien autoražotāji, bet arī tādas tehnoloģiju kompānijas kā Google ar savu Waymo projektu ir iesaistījušās autonomās braukšanas sacensībā.
Foto: Publicitātes attēls