Plānotās izmaiņas, ieviešot automašīnu reģistrācijas nodokli, veicinās vēl vairāk vecu un videi kaitīgu transportlīdzekļu iegādi, nesasniedzot vides aizsardzības uzlabojumu, aģentūrai LETA sacīja Latvijas Transportlīdzekļu tirgotāju asociācijas (LATTA) direktors Jānis Ozoliņš.
LATTA ieskatā plānotais automašīnu reģistrācijas nodoklis no 2021.gada ir absurds. Asociācijā skaidroja, ka auto pirkumam pieejamie līdzekļi tā jau ne turīgajam vidējam Latvijas pircējam jaunā nodokļa dēļ samazināsies, liekot izraudzīties vēl vecākus transportlīdzekļus.
LATTA valdes loceklis Aldis Čīma norādīja, ka videi draudzīgu transportlīdzekļu iegādi citur pasaulē panāk, valstij atbalstot to iegādi, nevis “sodot nāciju ar mazāk turīgo iedzīvotāju mobilitātes nodokli”.
Asociācijā skaidroja, ka Saeimas uzdevums ir lemt pret vai par Ministru kabinetā 29.septembrī izskatītajiem grozījumiem likumā par transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokli, kas paredz ieviest jaunu transportlīdzekļu reģistrācijas nodokli. Piemēram, par vidēja izmēra lietotu ģimenes auto, kas aprīkots ar dīzeļdzinēju iecerēts papildus iekasēt 240 līdz 680 eiro.
“Vienlaicīgi, aizbildinoties ar vides aizsardzību un aprēķinu metodikas maiņu iecerēts palielināt transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa maksājumus. Piemēram, pat par vienass piekabi vai puspiekabi līdz 750 kilogramiem, kas izmešus nerada, turpmāk plāno prasīt 60 eiro gadā, kaut gan patlaban nodokli nepiemēro. Latvijā jau šobrīd ir augstākie auto nodokļi Baltijas valstīs,” pauda Ozoliņš.
LATTA arī uzvsver, ka atbilstoši “Eurostat” 2018.gada datiem Latvijā ir ceturtais augstākais nabadzības riskam pakļauto personu īpatsvars Eiropas Savienībā (ES) (28,4%), iedzīvotāju ienākumu sadalījums ir ceturtais nevienlīdzīgākais ES. Asociācijas ieskatā, Latvijas iedzīvotājiem pārvietošanās ir pamatvajadzība, kuru lielākoties nabadzības dēļ risina ar lietotu transportlīdzekli. Īpaši tas attiecas uz nabadzības un sociālās atstumtības riskiem vairāk pakļautajiem lauku iedzīvotājiem.
Asociācijā uzsvēra, ka pirmoreiz reģistrētie auto kļūst vecāki, kas neliecina par Latvijas iedzīvotāju turīguma pieaugumu.
“Arī mazturīgajiem iedzīvotājiem pārvietošanās ir pamatvajadzība, tādēļ tie arī turpmāk, aplikti ar apjomīgiem nodokļu maksājumiem, ierobežotās rocības dēļ būs spiesti iegādāties pat vēl vecāka izlaiduma gada automobiļus. Šajos apstākļos ar augstu varbūtību transportlīdzekļa reģistrācijas nodoklis kļūs par regresīvu, videi kaitējošu nodokli, kura galvenie maksātāji būs mazturīgie iedzīvotāji,” pauda Ozoliņš, norādot, ka sagaidāms, ka vēl vairāk tiks pirkti veci un videi kaitīgi transportlīdzekļi, nesasniedzot vides aizsardzības uzlabojumu. Viņš uzsvēra, ka šobrīd tas izskatās pēc budžeta lāpīšanas plāna uz Latvijas mazāk nodrošināto rēķina.
Kā ziņots, no nākamā gada ar mērķi novērst vecu un videi nedraudzīgu vieglo automašīnu reģistrēšanu Latvijā plānots ieviest vieglo automobiļu reģistrācijas nodokli, paredz 31.septembrī Ministru kabinetā (MK) atbalstītie grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā.
Satiksmes ministrija skaidroja, ka grozījumu mērķis ir līdzsvarot vieglo automobiļu un kravas automobiļu ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes un to aprēķināšanas kārtību, kā arī noteikt autobusu un kravas automobiļu transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa aprēķināšanas kārtību atbilstoši to dzinēja izmešu līmenim. Tāpat likumprojekts paredz ieviest jaunu vieglo automobiļu reģistrācijas nodokli, ar mērķi novērst vecu un ekoloģiski kaitīgu vieglo automobiļu reģistrēšanu Latvijā.
Vieglo automobiļu reģistrācijas nodokļa likmes ir noteiktas atkarībā no vieglā transportlīdzekļa degvielas tipa. Mērķis ir veicināt “tīro” un energoefektīvo transportlīdzekļu tirgu, ņemt vērā to darbmūža ietekmi uz enerģētiku un vidi, tostarp enerģijas patēriņu un oglekļa dioksīda un noteiktu piesārņotāju – slāpekļa oksīdu, metānu nesaturošo ogļūdeņražu un cieto daļiņu – emisiju apmēru.
Rosinātais transportlīdzekļa reģistrācijas nodoklis par pieciem gadiem vecākām automašīnām attieksies tikai uz no ārvalstīm jaunievestām automašīnām. Turklāt nodokļa apmēru ietekmēs, vai tā ir ar benzīna, dīzeļa vai dabasgāzes piedziņu.
Par likumu grozījumiem vēl jālemj Saeimai.
Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps