Rīgas Aviācijas muzejam līdz 31.martam jāatbrīvo tā pašreiz izmantotā teritorija, kas atrodas blakus starptautiskās lidostas “Rīga” ēkai, aģentūru LETA informēja lidostas pārstāve Laura Kulakova.
Viņa norādīja, ka teritorijas atbrīvošana nepieciešama saistībā ar “airBaltic”tehniskā angāra būves celtniecību, kā arī noteiktā teritorija ietilpst dzelzceļa projekta “Rail Baltica” un “Latvijas gaisa satiksmes” (LGS) jaunā torņa būvniecības plānos.
Saskaņā ar līguma nosacījumiem muzeja īpašnieks Viktors Talpa pirms diviem gadiem oficiāli tika brīdināts, ka viņam šī teritorija būs jāatbrīvo, termiņš vairākkārt ticis pagarināts, bet pašlaik ir noteikts galīgais datums – 31.marts. “To, ka šī teritorija būs jāatstāj, īpašnieks zināja vēl pirms oficiālā brīdinājuma – sarunas par iespējamajiem risinājumiem dažādos formātos ilgst jau vismaz piecus līdz sešus gadus,” sacīja Kulakova.
Viņa pauda, ka sarunas ar īpašnieku par visiem pieņemamu risinājumu, lai muzejs varētu turpināt darbību lidostas apkārtnē, turpinās, taču paralēli tiek meklēti arī citi risinājumi, ja tomēr tas neizdotos, tostarp iespējamu piespiedu pārvietošanu.
Lidostas pārstāve skaidroja, ka līgums lidostai paredz šādu iespēju – ja būs tiešām nepieciešama šāda piespiedu pārvietošana, eksponātus pārvietos uz lidostai piederošo zemesgabalu, uz kurieni lidosta muzejam ir piedāvājusi pārcelties, un eksponātu īpašnieks tam nav piekritis.
Talpa aģentūrai LETA pastāstīja, ka pagaidām nekāds kompromisa risinājums ar lidostu nav atrasts. Viņš prognozēja, ka, visticamāk, muzeja kolekcija pēc 31.marta tiks arestēta, jo lidosta to pārvietos par saviem līdzekļiem un muzejam tiks piestādīts rēķins, kuru tas nespēs apmaksāt.
“Tāpat skaidrs, ka pārvietojot daudz kas no kolekcijas tiks salauzts un neatgriezeniski sabojāts, ko pēc tam vajadzēs utilizēt,” sacīja Talpa.
Viņš piebilda, ka ar lidostu “Rīga” un Mārupes novada domi ir bijušas sarunas par muzeja tālāko likteni. Iespējamais scenārijs paredzēja, ka Mārupes dome sniedz finansējumu, lidosta piešķir zemi, bet muzejs tur izvieto eksponātus. Tomēr šīs sarunas beigušās bez rezultāta, jo Mārupes dome neatrada finansējumu.
Jautāts, kā veicas ar pūļa finansējuma piesaisti ar sociālā tīkla “Facebook” starpniecību, Talpa sacīja, ka astoņās dienās izdevies savākt 800 eiro. “Tas ir pārāk maz, jo zemes iegādei nepieciešami aptuveni 200 000 eiro,” sacīja Talpa.
Viņš arī pauda viedokli, ka aviācijas muzeju Latvijai būtu nepieciešams saglabāt, jo kaimiņvalstīs tādi ir, turklāt Latvija bija viens no aviācijas pionieriem bijušās Krievijas impērijas teritorijā.
Talpa piebilda, ka viņam nav nekādu pretenziju pret lidostu, jo viņš saprot, ka tai ir jāattīstās, turklāt muzejs patlaban atrodas tā dēvētajā pirmajā līnijā, kur ir visdārgākā zeme un kura ir vispiemērotākā lidostas attīstības plāniem.
Kā norādīts muzeja mājaslapā, tas veidojies 40 gadu laikā, bet oficiāli pastāv kopš 1997.gada un tiekot uzturēts pilnībā pastāvīgi, bez jebkāda valsts atbalsta. To var aplūkot pēc pasūtījuma.
Foto: Ekrānbilde no Google.com/maps