Elektrisko automobiļu tirdzniecība pasaulē pērn strauji palielinājusies, bet tādu svarīgu izejmateriālu kā litija pieejamības problēmas rada risku palēnināt šo izaugsmi, teikts Starptautiskās Enerģētikas aģentūras (IEA) ziņojumā.
Pērn pasaulē pārdoti 6,6 miljoni elektrisko automobiļu, pārdošanas apjomam vairāk nekā dubultojoties, norāda IEA. Tādējādi katrs desmitais pagājušajā gadā pasaulē pārdotais automobilis bijis ar elektrisko piedziņu.
Ķīna vien nodrošinājusi pusi no šī tirdzniecības apjoma.
Arī šī gada sākumā elektrisko automašīnu pārdošana pasaulē turpinājusi strauju kāpumu, pirmajā ceturksnī gada salīdzinājumā pieaugot par 75%.
Valstu piešķirtās subsīdijas, lai patērētājiem samazinātu izdevumus, bijis nozīmīgs atbalsts elektrisko automobiļu ieviešanā, un to apjoms pērn dubultojies līdz gandrīz 30 miljardiem eiro.
Taču piegāžu problēmas un cenu kāpums rada riskus palēnināt elektrisko automašīnu pārdošanas kāpuma tempu.
IEA skaidro, ka atsevišķu nozarei svarīgu materiālu ražošana un apstrāde tiek veikta vien dažās valstīs. Ķīna šobrīd ražo trīs ceturdaļas no pasaulē pieejamajiem litija jona akumulatoriem, un valsts nodrošina pusi no globālās litija, kā arī citu svarīgu elementu, tai skaitā kobalta un grafīta, pārstrādes jaudas.
Litija piegādes ir nepietiekamas, lai elektriskajiem automobiļiem aizstātu ar iekšdedzes dzinējiem aprīkotās automašīnas. IEA lēš, ka ražošanas apjomam līdz 2030.gadam būtu jāpalielinās seškārtīgi.
Foto: iAuto.lv