Elektroenerģijas krīzes gadījumā Alpu valsts varētu pamatīgi ierobežot elektriskās piedziņas transportlīdzekļu lietošanu.
Šveices valdība visā nopietnībā gatavojas situācijai, lai valsts varētu funkcionēt arī apstākļos ja tā piedzīvo smagu elektroenerģijas krīzi.
Pateicoties hidroenerģijai, Šveice var lepoties ar vienu no videi draudzīgākajiem energoresursu ieguves avotiem Eiropā, taču ziemā situācija ir cita un Alpu zemei to pietrūkst.
“Ziemā valsts importē lielu daudzumu elektroenerģijas. 2021. gadā tas bija 5,7 miljardi kilovatstundu, kas nāca galvenokārt no Francijas un Vācijas,” raksta vācu izdevums „Focus”, atsaucoties uz tehnoloģiju portāla “Golem” informāciju. Citiem vārdiem sakot, bez Francijas atomelektrostacijām vai Vācijas vēja enerģijas pārpalikuma piegādēm Šveice, iespējams, paliek bez elektrības.
Tas ir ļoti reāls scenārijs, ņemot vērā problēmas ar Francijas kodolspēkstacijām, gāzes deficītu Eiropā, saules un vēja stacijās iegūtās enerģijas daudzuma neprognozējamību un neregulārās piegādes.
Tieši tādēļ Šveice izstrādājusi četru pakāpju plānu, ko varētu pakāpeniski iedarbināt enerģijas trūkuma gadījumā. Piemēram, ir nosacījumi, saskaņā ar kurām veļas mazgājamā mašīna var darboties ne vairāk kā 40 grādu temperatūrā pēc Celsija, bet ledusskapjus nedrīkst atdzesēt zem 6 grādiem. Viss, kas paredzēts tikai komfortam – piemēram, saunas un tvaika pirtis – savās mājās ir izmantojams tikai ierobežotā apjomā.
Ierobežojumi skars arī autotransporta jomu – tā ātruma ierobežojums uz Šveices automaģistrālēm ir jāsamazina no 120 km/h līdz 100 km/h, bet elektrisko automobiļu īpašniekiem nosacījumi būs vēl drastiskāki, proti – jaudas deficīta gadījumā viņiem tiks aizliegts braukt, jo projektā teikts, ka: “Elektromobiļu privāta izmantošana ir atļauta tikai absolūti nepieciešamiem braucieniem (piemēram, profesionālajai praksei, iepirkšanās veikšanai, ārsta apmeklējumam, reliģisku pasākumu vai tiesas sēžu apmeklēšanai). “
Saskaņā ar dažādiem plašsaziņas līdzekļu ziņojumiem, tas ietekmētu vairāk nekā 100 000 autovadītāju Šveicē — un, protams, tas būtu pamatīgs trieciens e-mobilitātes palielināšanai, kas arī tiek politiski veicināta Šveicē, turpina „Focus” – kurš tad vēl pirktu elektrisko automašīnu, zinot, ka jebkurā brīdī un it īpaši ziemā, var saņemt paziņojumu, ka viņš nedrīkst ar to braukt?
Plāns nosaka, ka transportlīdzekļu vadīšanas aizliegumiem vajadzētu notikt tikai trešajā no četriem “eskalācijas līmeņiem”, tomēr sagaidāms, ka projektam būs daudz pretinieku.
Zināms, ka balsošanas procedūra par plānotajiem noteikumiem notiks tuvākajā laikā.
Foto: iAuto.lv