Auto pārdošanas sludinājumi ir pārpildīti ar automašīnām, kas savulaik ir izmantotas kā taksometri. Pircēji parasti no tādām izvairās, baidoties par paaugstinātu nolietojumu biežas braukšanas un bremzēšanas dēļ. Taču vai tiešām izbijuša taksometra pirkums ir peļams? Un kā noteikt, vai auto iepriekš ir pildījis taksometra funkciju?
Automašīnu vēstures izpētes uzņēmums “carVertical” dalās ar virkni auto modeļu, kurus visbiežāk izvēlas taksometru uzņēmumi, un kā noteikt, vai lietotu auto placī ir ieripojis taksometrs.
Kāpēc labāk nepirkt izbijušu taksometru?
Taksometriem visbiežāk odometrā nolasāmi vairāki tūkstoši nobrauktu kilometru. Attiecīgi dažādas vitāli svarīgas detaļas var būt nodilušas. Pat ja auto ir uzturēts labā tehniskā kārtībā, augsts nobraukums ir pamats uztraukumam, kad plānojat iegādāties lietotu automašīnu.
“Vai pircējiem vajadzētu izvairīties no izbijušu taksometru pirkšanas? Kopumā lēmums par šo faktu ir jāpieņem pircējam. Savukārt auto cenai ir jāataino tā patiesais tehniskais stāvoklis, kas ir atkarīgs no tā izmantošanas. Bijušie taksometri var kļūt par “mūžīgajiem projektiem”, jo bieži vien tie ir sliktā tehniskā stāvoklī,” atklāj Mats Buzelis (Matas Buzelis), autobūves eksperts un “carVertical” komunikācijas vadītājs.
Visbiežāk taksometri tiek izmantoti pilsētā. Attiecīgi lielāka noslodze gulstas uz motoru, bremzēm un transmisiju. Automašīna ar līdzīgu nobraukumu, kas pārsvarā izmantota uz šosejas, būs daudz labākā tehniskajā stāvoklī.
Visai bēdīgā stāvoklī var būt arī taksometra salons – it īpaši aizmugurējie sēdekļi. Lai arī vairums cilvēku cenšas saudzēt savus auto, taksometru pasažieri bieži iekāpj ar sniegainiem zābakiem vai slapjām jakām, kas ilgtermiņā bojā auto salonu.
Taksometru autoparkos pārsvarā atrodami uzticami automobiļi, ar kuriem iespējams nobraukt daudzus jo daudzus kilometrus. Taču tieši šī iemesla dēļ lietotu auto tirgū ieteicams izvēlēties no izbijušiem taksometriem.
Kā noteikt, ka auto ir izmantots kā taksometrs?
Automašīnas vēstures pārbaude ir labs veids, kā uzzināt, vai spēkrats iepriekš ir izmantots taksometru vajadzībām. Citādāk to uzzināt ir visai pagrūti, jo negodīgi pārdevēji bieži slēpj neglaimojošu informāciju par auto. Taksometriem var būt augstāks nobraukums, kā dēļ tie būs sliktākā tehniskajā stāvoklī un mazāk vērtīgi. Taču jāņem vērā, ka šādiem auto var būt attīts nobraukums.
Mercedes-Benz (29 % no visiem taksometriem, kas pārbaudīti “carVertical” platformā), Volkswagen (14,4 %), Škoda (12,3 %), Volvo (10,9 %) un BMW (5,8 %) ir populārākie taksometru auto zīmoli, kas tiek pārdoti lietotu auto tirgū. Ņemot vērā, ka pircēji šo ražotāju automašīnas tur lielā vērtē, krāpnieki mēdz izmantot pieprasījumu, lai iegūtu papildu peļņu.
Visbiežāk kā taksometri tiek izmantoti vācu auto. Mercedes-Benz E-klase ir saraksta augšgalā (17,9 %), tālāk seko Škoda Superb (7,7 %) Volkswagen Passat (6,1 %), BMW 5. sērija (5 %) un Volvo V70 (4,7 %).
Automašīnas krāsa lielā mērā var kalpot par tās pagātnes vēstnesi. Daudzās pilsētās taksometri ir vienā krāsā, lai uz ielas būtu pamanāmāki. Daži modeļi, piemēram, E-klase, ir ražoti specifiski taksometru vajadzībām un pat ir nokrāsoti īpašā krāsā.
Pērkot lietotu automašīnu, ir nozīmīgi izpētīt tās virsbūvi, uz kuras var būt redzamas arī uzlīmju pēdas. Dekoratīvas uzlīmes pasargā palielu automašīnas daļu no saules gaismas. Un tādēļ šīs zonas var būt nedaudz citādākā tonī ar acīmredzamām uzlīmju aprisēm, norādot uz auto iespējo pagātni taksometra lomā.
Populārākās taksometru markas:
1) Mercedes Benz – 28,99%
2) Volkswagen – 14,41%
3) Škoda – 12,32%
4) Volvo – 10,87%
5) BMW – 5,81%
Populārākie taksometru modeļi:
1) Mercedes-Benz E-Class – 17,9%
2) Škoda Superb – 7,7%
3) Volkswagen Passat – 6,1%
4) BMW 5-series – 5%
5) Volvo V70 – 4,7%
6) Škoda Octavia – 4,1%
7) Mercedes-Benz V-Class – 3,5%
8) Mercedes-Benz C-Class – 2,8%
9) Audi A6 – 2,1%
10) Volvo V90 – 2,1%