Lai samazinātu ražošanas izmaksas, mašīnbūve plaši ieviesusi platformu, tehnoloģiju un komponentu koplietošanu. Tomēr dārgie premium zīmoli nelabprāt dalās ar saviem risinājumiem, pat ja runa ir par viena koncerna uzņēmumiem.
Jā, Mercedes-Benz, BMW un Audi dzinēji, transmisija un tehnoloģijas var parādīties pat konkurentu mašīnās, taču izredzes tos ieraudzīt vidējā vai ekonomiskajā klasē ir ļoti mazas. Tiesa, gadās pa izņēmumam – piemēram, Audi RS sportiskumu var izbaudīt arī par kabatai draudzīgu cenu.
Ekskluzīvs dzinējs ekskluzīvam modelim
Visticamāk, tikai nedaudzi zina, ka jaunie Opel Astra un Peugeot 308 daudzējādā ziņā ir vienādi. Atšķiras virsbūve, salons un regulējuma aspekti. Teju visiem Opel, Peugeot un pat Citroen modeļiem ir vieni un tie paši dzinēji un pārnesumkārbas. Tādā pašā veidā inženiertehniskie risinājumi tiek izmantoti Volkswagen grupā, kā arī Hyundai un Kia.
Tomēr koplietošana parasti notiek vienā līmenī, respektīvi – starp vidējā vai ekonomiskā segmenta mašīnām. Savukārt augstākās klases zīmoli mēdz aizsargāt savu ekskluzivitāti un tehnoloģisko progresu, jo tajā tiek ieguldītas milzīgas naudas summas. Tāpēc, neskaitot retus izņēmumus, Mercedes-Benz un Porsche dzinējus citu ražotāju mašīnās neatradīsiet, un kur nu vēl vidējā un ekonomiskajā klasē. Tiesa, Audi RS ekskluzīvās īpašības var baudīt par zemāku cenu, jo ražotājs daļu risinājumu ir nodevis sportiskajiem CUPRA modeļiem.
Pašlaik jauno auto tirgū ir tikai viens 5 cilindru dzinējs. Tas ir Audi supermotors, ko var uzskatīt par leģendārās B grupas rallija monstru mantinieku. Šodien tas tiek uzstādīts Audi RS3, tāpēc 2,5 litru 400 ZS turbo agregātam ir īpaša balss un zvērīgs raksturs.
Pirms pāris gadiem šis motors parādījās arī jaudīgākajā CUPRA Formentor versijā VZ5. Spāņu ražotājs to izlaida ierobežotā 7000 eksemplāru sērijā. Savukārt “parastajam” Formentor VZ ir tāds pats 2 litru 310 ZS dzinējs kā Audi S3. Tas nozīmē, ka spāņu krosovers ar visu riteņu piedziņu dinamikas ziņā neatpaliek no sava premium klases donora un 100 km/h spēj sasniegt mazāk nekā 5 sekundēs.
“Jā, dažas lietas šai modelī ir aizgūtas no Audi, bet daudzus potenciālos pircējus tas tikai iepriecinās. Galu galā vācu marka ir tipisks premium zīmols, bet ar tādu pašu jaudu ir daudz dārgāka,” salīdzina TV Auto ziņu vadītājs Normunds Avotiņš.
310 ZS par 150 ZS cenu
CUPRA Formentor VZ versijai ar 310 ZS motoru un pilnpiedziņu cena Latvijā sākas no 40 400 eiro. Par šo summu iespējams iegādāties priekšpiedziņas Audi A3 ar 1,5 litru TFSI 150 ZS dzinēju un S-line pakotni. Audi RS3 cena sākas no 63 500 eiro, bet, ja izvēlas keramikas bremzes, sporta sēdekļus un citus īpašus elementus, cena var viegli pakāpties līdz 75 tūkstošiem. S3 modeli Latvijā gan vairs nevar iegādāties, taču tam raksturīgo dinamiku piedāvā arī karstais krosovers no Spānijas.
“Tirgū netrūkst ātru mašīnu, taču tādu, kas būtu interesantas aktīvas braukšanas cienītājiem, nav nemaz tik daudz. Uz konkrētās Volkswagen grupas platformas ir tapuši vairāki plaši atzīti modeļi, un CUPRA Formentor šo tradīciju turpina, tikai tas iepakots tagad pieprasītajā krosovera formātā. Mašīna izceļas ar salīdzinoši mazu svaru un labu vadāmību, un tādi tiešie konkurenti tam šobrīd saskaitāmi varbūt uz vienas rokas pirkstiem,” saka Normunds.
Der arī sportam
To, ka spāņu krosovers ir piemērots ne tikai dinamiskai ikdienas braukšanai, bet arī nopietniem pārbaudījumiem trasē, pierāda Sergejs Fiņenko, kurš ar 5 cilindru Formentor VZ5 Lietuvā sacīkstēs startē slaloma, Street Race un pat Time Attack kategorijā. Iepriekš Sergejs sacentās ar VZ versiju, taču, tiklīdz tika izziņots ierobežotas sērijas modelis, viņš pasūtīja VZ5.
“Ļoti iespējams, esmu vienīgais Baltijā, kurš mačos izmanto šo modeli un brauc uz iespēju robežas. Man ir bijuši divi Formentor, tāpēc varu salīdzināt. VZ līdzsvars ir patiešām labs, trasē jūties, it kā brauktu ar augstāku karsto hečbeku. Vadīšanas precizitāte ir pārsteidzoša. VZ5 ir nedaudz ekstrēms, tāpēc ikdienai es izvēlētos versiju ar maigāku un komfortablāku šasiju un 2 litru motoru. Plus – 2 litru motors tiek komplektēts ar modernāku pārnesumkārbu, un tas ātrāk reaģē uz akseleratora pedāļa komandām. Ikdienā arī nav daudz iespēju izmantot VZ5 ekstra dinamiku,” stāsta Sergejs.
Pēc ekspertu domām, VZ5 ir ekskluzīva un brutālāka Formentor versija agresīvas braukšanas cienītājiem, kuras uzdevums ir pievērst uzmanību sportiskajam CUPRA zīmolam. Tai ir stingrāka balstiekārta, bet pārnesumkārba izceļas ar spēju izturēt lielāku griezes momentu un strādā robustāk.
Praktiskāka pakotne
Tomēr Formentor 2 litru 310 ZS versijai piemīt lieliska dinamika, un – kas nav mazsvarīgi – tā ir ļoti praktiska. Šajā ziņā spānis pārspēj vācieti. Audi S3 hečbekam bagāžnieka tilpums ir 325 litri, savukārt Formentor – 420 litri. Tāpat Formentor ir gandrīz par 50 kg lielāka kravnesība, savukārt augstāks klīrenss un pilnpiedziņa nodrošina papildu komfortu un drošību, manevrējot pilsētā un braucot pa ceļu bez asfalta seguma.
Turklāt CUPRA Formentor var aprīkot ne tikai ar Audi S un RS līnijas dzinēju. Versijas ar 1,5 litru 150 ZS vai 2 litru 190 ZS izceļas ar racionālu dinamiku un mazāku degvielas patēriņu, taču saglabā sportisku vadāmību un savu īpašo stilu.
Foto: Cupra