AvtoVAZ tikko laidis klajā savu jaunāko modeli, biznesa kases sedanu Aura, bet analītiķi ir izskaitļojuši, cik mēnešus krieviem jāstrādā, lai varētu to iegādāties.
Lada Aura ir viens no retajiem jaunumiem, kas patiešām ražots pašu spēkiem nevis samontēts no ķīniešu detaļām, kā, piemēram, Moskvič, tādēļ daudziem bijis interesants jautājums, cik ilgi jākrāj, lai tiktu pie pagarinātā, uzlabotā komforta sedana.
Saskaņā ar Auto.ru informāciju, kas gūta atsaucoties uz SberAnalytics datiem un ņemot par pamatu vidējo algu 80 tūkstoši rubļu (750 eiro), krievi varēs iegādāties jauno AvtoVAZ modeli pēc divarpus gadiem. Precīzāk, lai atļautos automašīnu 2,6 miljonu rubļu (24 500 eiro) vērtībā – tieši tik daudz maksās Lada Aura biznesa sedans uz Vesta bāzes – krieviem ar vidējiem ienākumiem būs nepieciešami gandrīz 32 mēneši, raksta minētais izdevums.
Tiesa gan, lai tā notiktu, būtu jāatdod visa nopelnītā alga, tādēļ tāpēc reālāks periods ir aptuveni 60 mēneši jeb pieci gadi.
Atšķirības starp reģioniem ir būtiskas, piemēram, Čukotkas iedzīvotāji, kur reģistrēti augstākie vidējie ienākumi – 179 300 rubļu (aptuveni 1700 eiro), jaunākajai Lada sakrātu visātrāk, bet Maskavā ar 144 100 rubļu (1360 eiro) būtu vajadzīgs ilgāks laiks – attiecīgi 14,5 un 18 mēneši.
Nesen CarVertical veica pētījumu, lai noskaidrotu, cik mēnešus Eiropas valstīs – tajā skaitā Latvijā – ir jāstrādā, lai ar vidējo algu varētu iegādāties lietotu auto. Pētījumā atklāts, ka spēja atļauties automašīnu katrā valstī būtiski atšķiras.
Izpētot lietoto auto tirgu 23 Eiropas valstīs, atklāts, ka kopumā, lai atļautos lietotu auto par vidējo cenu, nepieciešams strādāt teju 10 mēnešus. Daudziem autovadītājiem šāda auto pirkums var būt izaicinošs.
No pētījumā iekļautajām 23 valstīm Latvija ierindojas 16. vietā. Respektīvi, Latvijā spēja atļauties iegādāties automašīnu ir labāka nekā vairumā Eiropas valstu. Latviešiem ir jāstrādā 6,9 mēnešus, lai nopirktu lietotu auto, līdzīgi kā kaimiņiem – lietuviešiem. Taču tas var prasīt arī ilgāku laiku, jo ne visiem ir iespējams ik mēnesi iekrāt visu algu – pat mājsaimniecībās ar vairākiem pelnītājiem.
Finanšu eksperti parasti iesaka netērēt automašīnai vairāk par sešu mēnešu algu. Taču vairumā izpētīto valstu automašīnu pircēji šo ieteikumu ignorē un tiecas pēc dārgākiem spēkratu modeļiem.
Portugāļu autobraucējiem no izpētītajām Eiropas valstīm ir jāstrādā ilgāk, lai spētu atļauties lietotu auto par vidējo cenu – līdz pat 22,4 mēnešiem. Tālāk seko rumāņi – 15,4 mēneši un serbi – 14,7. Somiem ir jāstrādā vismazāk, lai iegādātos automašīnu – tikai 2,7 mēnešus. Viņiem līdzās ir arī vācieši – 6 mēnešus, un šveicieši – 6,1.
Spēja atļauties auto katrā valstī būtiski atšķiras
Pēc Latvijas Finanšu nozares asociācijas datiem, vidējā aizdevuma summa lietota auto iegādei Latvijā ir 7500 eiro, savukārt vidējā alga – 1100 eiro. Ņemot vērā, ka bieži šoferi līzingā ņem dārgākus spēkratus, lētākas alternatīvas pētījumā varētu nebūt iekļautas. Tādēļ vidējā transportlīdzekļa cena valstī varētu būt pat nedaudz zemāka.
Piemēram, BMW 3. sērija un “Volvo XC60” ir vieni no populārākajiem auto modeļiem Latvijā. 2016.gada vai jaunāka ražojuma 3. sērijas spēkratu aptuvenā zemākā cena ir 19 000 eiro, tādēļ, lai to varētu atļauties, jāstrādā vismaz 17,5 mēnešus. Savukārt līdzīga gada “XC60” izmaksā teju 20 000 eiro. Lai to iegādātos ar vidējo algu, jāstrādā vismaz 18,4 mēnešus.
Augstākā vidējā lietota auto cena ir Šveicē – 39 000 eiro. Taču arī vidējā alga Šveicē ir viena no pētījumā aplūkotajām valstīm augstākā – 6377 eiro. Tālāk seko Austrija, kur vidēji auto izmaksā 28 500 eiro, bet Portugālē – 24 200 eiro. Lai arī automašīnai tiek novirzīts līdzīgs naudas daudzums kā Austrijā, tā arī Portugālē, vidējā alga abām valstīm ir krasi atšķirīga. Austrijā tā ir 2600 eiro, savukārt Portugālē – nepilni 1100 eiro.
Līdzīgās pozīcijās kā Latvija ir arī Ukraina ar lietota auto vidējo ceno 5000 eiro un Somija – 8000 eiro. Minētajās valstīs gan krasi atšķiras pirktspēja. Vidējā alga Ukrainā ir 394 eiro, savukārt Somijā – vairāk nekā 2900 eiro.
Daļai autobraucēju varētu šķist, ka vairāku mēnešu algas novirzīšana lietota auto iegādei ir par dārgu, taču jāņem vērā, ka lietotiem spēkratiem var būt dažādas slēptās izmaksas. Piemēram, daudziem tirdzniecībā esošajiem auto var būt viltots odometra rādījums vai pat nomaskēti bojājumi.
Lietoto auto tirdzniecībā novērojama stabilitāte
Uzņēmuma “carVertical” auto nozares eksperts Mats Buzelis (Matas Buzelis) norāda, ka lietoto auto tirdzniecība ir atguvusies, tā vairs nestagnē, un situācija tirgū ir uzlabojusies, salīdzinot ar pērn pieredzēto. Uzlabojoties jaunu spēkratu pārdošanas rādītājiem, lietoto auto tirgū parādās mazlietoti spēkrati, kas bijuši viena īpašnieka rokās, palielinot pircējiem izvēles iespējas.
“Ir novērojams, ka lietoto auto tirgus stabilizējas visā Eiropas kontinentā. Lietoto auto cenas pamazām samazinās, piedāvājumam sasniedzot pieprasījuma apjomu. Beidzot tie cilvēki, kas vēlējās pārdot savus auto, lai iegādātos jaunu, to var darīt. Nav jāgaida gadiem ilgi, lai nopirku jaunu transportlīdzekli,” skaidro “carVertical” pārstāvis Mats Buzelis.
Pētījuma metodoloģija
“carVertical” pētījumā aplūkotas un sarindotas 23 valstis dilstošā secībā, atkarībā no nepieciešamā laika, lai varētu atļauties lietotu auto. Šie dati iegūti, balstoties uz vidējo auto cenu un darba algu katrā no valstīm. Vidējā lietota auto cena katrā valstī aprēķināta, balstoties uz publiski pieejamo informāciju plašsaziņas līdzekļos, sludinājumu portālu statistiku, “carVertical” sadarbības partneru sniegtajiem datiem, kā arī valsts iestāžu informāciju par 2023. un 2024.gadu. Vidējā darba alga katrā no valstīm tika iegūta portālā “Numbeo”. Pētījums veikts no 2024.gada jūnija līdz jūlijam.
Foto: Ekrānbilde no Youtube.com