Prokuratūra noliedz Auto asociācijas veltīto kritiku par prokuratūras auto iepirkumu, kuras izvēli un tehniskos kritērijus asociācija dēvē par “kolorītiem” un “oriģināliem”, turklāt tie ierobežojot pretendentu loku.
Prokuratūrā aģentūru LETA informēja, ka iepirkumu komisija kritērijus saimnieciski visizdevīgākā piedāvājuma noteikšanai izvēlējās atbilstoši Publisko iepirkumu likuma un Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) skaidrojumiem, kas nosaka, ka, rīkojot autotransporta līdzekļu iepirkumu, pasūtītājs ņem vērā to ekspluatācijas ietekmi uz enerģētiku un vidi un šai nolūkā izvērtē vismaz enerģijas patēriņu un oglekļa dioksīda (CO2), slāpekļa oksīdu (NOx) un cieto daļiņu (PM) emisiju apjomu. Atbilstoši IUB skaidrojumiem pasūtītājs ir tiesīgs tehniskajā specifikācijā papildus noteikt maksimāli pieļaujamo emisiju apjomu.
Punktu piešķiršanai par enerģijas patēriņa, CO2, NOx un PM emisiju apjomu iepirkuma komisija piemēroja elementāru formulu, ko izmanto lielākā daļa pasūtītāju, jo šāda matemātiska formula visobjektīvāk ļauj noteikt piešķiramo punktu skaitu.
Nosakot enerģijas patēriņu, pasūtītājs ir ņēmis vērā Eiropas Savienības direktīvas mērķi sekmēt un stimulēt videi draudzīgu un energoefektīvu transportlīdzekļu tirgu. Ņemot vērā globālo sasilšanu, visbūtiskāk ietekmē tieši CO2, tad pasūtītājs tā emisiju apmēra novērtēšanai piešķīris vislielāko punktu skaitu.
Tehniskajās specifikācijās noteiktie maksimāli pieļaujamie emisiju apjomi nav vērsti uz konkrētu marku automobiļu izvēli, jo iepirkuma komisija ir veikusi rūpīgu tirgus izpēti un tehniskajās specifikācijās noteiktajiem minētajiem rādītājiem atbilst ne mazāk kā trīs līdz pieci pretendenti.
Iepirkuma komisija nav izvēlējusies iekļaut vērtēšanas kritērijos apkopju izmaksas, piegādes termiņus, garantijas termiņus vairāku apsvērumu dēļ. Piemēram, piezīme, ka dažādi tehniskie rādītāji “vispār nekādi nav saistīti ne ar saimniekošanu, ne izdevīgumu”, liek secināt, ka Auto asociācija neatbalsta nedz ekonomiska automobiļa izmantošanu, nedz videi draudzīgu un energoefektīvu autotransporta izmantošanu.
Par atsevišķām tehniskām prasībām komisija iekļāva kritēriju par interjera apgaismojuma palēninātu izdzišanu. Biksenona lukturu un LED gaismas iekļaušana obligāto prasību sarakstā pamato ar to, ka, ņemot vērā ceļu stāvokli Latvijā, minētais aprīkojums rada papildu drošību, īpaši diennakts tumšajā laikā.
Prokuratūrai būtu nepieciešams iegādāties deviņvietīgu automobili, taču tirgus izpētes rezultātā komisija noskaidroja, ka nav daudz auto tirgotāju, kuri šādu auto varētu piedāvāt, tāpēc komisija noteica astoņas vietas kā minimālo prasību.
Jau ziņots, ka auto asociācijas redzeslokā nonācis prokuratūras auto iepirkums, kurā piedāvājuma izvēles un tehniskos kritērijus asociācija dēvē par “kolorītiem” un “oriģināliem”, turklāt tie ierobežojot pretendentu loku.
Šā gada 22.augustā Prokuratūra izsludinājusi iepirkumu par sešu automašīnu iegādi. Iepirkuma pirmā daļa paredz iegādāties vienu daudzfunkciju klases automašīnu par paredzamo līgumcenu 25 500 latu, otrā daļa paredz trīs vidējās klases vieglo pasažieru automobiļu iegādi par paredzamo līgumcenu 49 500 latu, bet trešā daļa paredz divu vidējās klases vieglo pasažieru automobiļu iegādi par paredzamo līgumcenu 33 000 latu.
Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs biznesa portālam “Nozare.lv” norādīja uz vairākiem kolorītiem un oriģināliem iepirkuma kritērijiem.
“Izvēloties tehniskos kritērijus ietekmei uz vidi, tiem ir jāatbilst ne tikai Eiropas Savienības (ES) normām, bet arī tie nekādā gadījumā nedrīkst ierobežot konkurenci, kā arī pēc būtības tiem ir jāatbilst līguma priekšmetam. Normāla prakse ir, kad pasūtītājs tehniskajā specifikācijā norāda prasību attiecībā uz vidi ietekmējošiem rādītājiem. Savukārt šoreiz pasūtītājs ir izvēlējies nesaprotamu un grūti argumentējamu izvēli, kas rada aizdomas par slēptu interesi aiz sarežģītām formulām – minēto rādītāju prasības ietvertas ir ne tikai tehniskajā specifikācijā, bet arī tiek paredzēts, ka papildu punkti tiks piešķirti, vērtējot slāpekļa oksīda (NOx) un cieto daļiņu (PM) emisijas, pat ja augstākais no minētajiem rādītājiem tomēr atbildīs “EURO 5″ normatīviem,” atzina Kulbergs.
Tāpat, pēc viņa teiktā, tehniskā specifikācija pieļauj, ka CO2 izmeši automobilim var būt pat līdz 220 gramiem uz kilometru. “Šādu praksi bieži nenākas redzēt, jo rīcība ir diezgan viltīga – vides rādītāji “it kā” netiek ierobežoti, bet tomēr tiek. Tā arī nav skaidrs, kāpēc prokuratūrai, iegādājoties sešus auto, ir svarīgi atsevišķi vērtēt slāpekļa oksīda (NOx) un cieto daļiņu (PM) emisijas,” piebilda eksperts.
Tikpat nejēdzīgs, pēc Kulberga domām, ir arī cits vērtēšanas kritērijs, kas arī it kā tiek noteikts tehniskajā specifikācijā, bet tajā pašā laikā tiek atkārtoti vērtēts, piešķirot papildu punktus. Tehniskajā specifikācijā ir noteikts, ka tiek iepirkts viens vieglais pasažieru daudzfunkciju automobilis ar virsbūves tipu – vienapjoma, “ne mazāk kā 8 (7+1) vietas”. Savukārt, kā vērtēšanas kritērijs šai automašīnai ir noteikts divas pasažieru sēdvietas vadītāja nodalījumā (kopā 9 (8+1) sēdvietas), piešķirot divus papildu punktus.
“Rodas loģisks jautājums – ko tad pasūtītājs īsti vēlas – astoņas vai deviņas sēdvietas? Arī šeit var teikt, ka tehniskie rādītāji “it kā” netiek ierobežoti, bet tomēr tiek,” uzsver Kulbergs.
Kā interesantu prokuratūras darba vajadzībām svarīgu funkciju Kulbergs izceļ tehniskajā specifikācijā norādīto prasību par “interjera apgaismojuma palēninātu izdzišanu”, jo par šo prasību pasūtītājs arī piešķir papildu punktus. Tāpat automašīnām jābūt aprīkotām ar biksenona lukturiem un LED gaismām.
Foto: iAuto.lv