Šodien sākas parakstu vākšanu pret akcīzes nodokļa palielināšanu autogāzei

Ņemot vērā, ka Eiropas Savienības dalībvalstu kopējā tendence ir pēc iespējas plašāk izmantot videi draudzīgus un atjaunojamus energoresursus, rūpējoties gan par apkārtējo vidi, gan palielinot energoresursu neatkarību, arī Latvijā ir nepieciešams valsts atbalsts autogāzes plašākai izmantošanai, uzskata Latvijas Gāzes asociācijas vadītājs Valdis Bergs.

“Lai gan autogāzi šobrīd izmanto jau vairāk nekā četrdesmit tūkstoši autobraucēju Latvijā, joprojām tie ir tikai 6,2% no transportlīdzekļiem, kas piedalās kopējā satiksmē. Viens no galvenajiem iemesliem salīdzinoši lēnai nozares attīstībai ir investīcijas, kas nepieciešamas, lai aprīkotu automašīnas ar autogāzes iekārtām. Vidēji tas maksā ap 500 latiem, līdz ar to patērētāji ir ļoti jūtīgi un uzmanīgi pret jebkurām politiķu runām par akcīzes nodokļa likmes palielināšanu, kas var ietekmēt kopējās izmaksas,” norāda asociācijas vadītājs Valdis Bergs.

Latvijas Gāzes asociācijas biedri uzskata, ka palielinot akcīzes nodokli vai ceļot to līdz dīzeļdegvielas līmenim, pilnībā tiks iznīcināta autogāzes nozare, jo pakalpojums saistīto izmaksu dēļ nebūs konkurētspējīgs. “Ja skatāmies datus par pēdējo pusotru pusgadu, tad autogāzes iekārtas ir uzstādījuši gandrīz deviņpadsmit tūkstoši autobraucēju, veicot ieguldījumu 10 miljonu latu apmērā. Tās ir ļoti lielas investīcijas,” uzskata Valdis Bergs.

Autogāze ir videi draudzīga degviela, kuru izmantojot būtiski samazinās metālu koncentrācija izplūdes gāzēs.

Virzot priekšlikumu par akcīzes nodokļa likmes paaugstinājumu autogāzei, Ekonomikas ministrija nav veikusi nopietnu analīzi par priekšlikuma ietekmi uz autogāzes nozares attīstību. “Uz kopējā fona ieņēmumi valsts budžetā no šī priekšlikuma būs relatīvi niecīgi, tomēr nozarei tas nozīmē tālākas attīstības iesaldēšanu. Ja mēs gribam dzīvot zaļākā Latvijā un elpot tīrāku gaisu, tad tā ir valsts izšķiršanās par savu nostāju šajā jautājumā,” skaidro Valdis Bergs.

Lai nodrošinātu nozares tālāku attīstību, kā arī domājot par autobraucējiem, kurus vistiešāk ietekmēs Ekonomikas ministrijas piedāvātais priekšlikums, ar pirmdienu, 2. septembri, Latvijas Gāzes asociācija uzsāks parakstu vākšanu pret akcīzes nodokļa likmes palielinājumu. Savāktie paraksti tiks nogādāti Saeimas deputātiem, prasot apturēt priekšlikuma tālāku virzību.

Ja 2011. gada sākumā Latvijā bija reģistrētas 26 234 automašīnas, kas darbināmas ar autogāzi, tad šā gada jūlijā šis skaits bija palielinājies par 68%, sasniedzot jau 44 241 transportlīdzekli. Tomēr joprojām ar autogāzi darbināmu transportlīdzekļu skaits kopējā satiksmē ir ļoti zems – 6,2% no kopējā transportlīdzekļu skaita.

Analizējot datus par autogāzes patēriņu, situācija līdzīga. Pērn autogāzes patēriņš veidoja 5,6% no kopēja degvielas mazumtirdzniecības apjoma, sasniedzot 38 miljonus tonnu.

Arī biznesa vide pamazām pāriet uz autogāzi kā dabai draudzīgu un ekonomisku degvielas patēriņa veidu. Autogāzi izvēlējušies tādi uzņēmumi kā Preiļu siers, Hanzas maiznīca, NP Foods, Latvijas Finieris, Smile Taxi, Rīgas Taksometru parks, Latvijas Balzams un citi.

Jau iepriekš ziņots, ka iebildumus pret Ekonomikas ministrijas priekšlikumu palielināt akcīzes nodokli autogāzei ir paudusi ne tikai Latvijas Gāzes asociācija, bet arī Latvijas degvielas tirgotāju asociācija un Degvielas tirgotāju un ražotāju savienība.

Latvijas gāzes asociācijā apvienojušies astoņi nozīmīgākie autogāzes mazumtirdzniecības uzņēmumi Latvijā, kas pārstāv 70% no kopējās tirgus daļas. Pērn sašķidrinātās naftas gāzes nozares kopējais apgrozījums bija vairāk nekā 70 miljoni latu, tai skaitā autogāzei – 24,8 miljoni latu, savukārt nodokļos tika veikti maksājumi vairāk nekā 10 miljonu latu apmērā.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.