Turpinās skatīt “Auto Īle un Herbst” strīdu ar “Moller” par zaudējumu piedziņu

Rīgas apgabaltiesa šodien plkst.11 turpinās izskatīt automašīnu “Volkswagen” tirgotāja SIA “Auto Īle un Herbst” (AIH) strīdu ar “Volkswagen” importētāju Baltijas valstīs “Moller Baltic Import” (“Moller”) par zaudējumu piedziņu saistībā ar “Volkswagen” automašīnu tirdzniecības līguma uzteikumu.

Foto: iAuto.lv

Kā biznesa portālam “Nozare.lv” iepriekš norādīja uzņēmumā AIH, līguma uzteikuma dēļ “Moller Baltic Import” un tam piederošās dīleru kompānijas kļuvušas par automašīnu tirdzniecības zīmola monopolistiem. Līdz uzteikumam “Volkswagen” tirdzniecībā konkurēja “Moller” piederošie dīleri un neatkarīgais AIH.

AIH valdes loceklis Māris Īle norādīja, ka šajā gadījumā arī pircējs var būt zaudētājs. “Uzteikuma brīdī mēs varējām tikai minēt, ka automašīnu reeksports, ko viņi minēja kā uzteikuma iemeslu, ir tikai iegansts tirgus daļas rupjai pārņemšanai. Tagad ir skaidri redzams, ka īstais iemesls bija mūsu izspiešana no tirgus. To pierāda skaitļi. Vietējo dīleru iznīcināšanai un monopolsituācijas izveidošanai ir risks rezultēties ar augstākām “Volkswagen” automašīnu mazumtirdzniecības cenām un sliktāku servisu. Tā to māca mācību grāmatas,” uzsver Īle.

“Volkswagen” automašīnu tirdzniecības līguma uzteikumu “Moller Baltic Import” izteica 2011.gada beigās. Vieglo transportlīdzekļu tirdzniecību AIH attiecīgi pārtrauca 2012.gada 26.martā. AIH no “Moller” prasa piedzīt 150 000 latu.

Īle jau iepriekš norādīja, ka ir nepieļaujami, ja starptautisks importētājs ar reideru metodēm cenšas atņemt ilgtermiņā strādājošam Latvijas uzņēmumam tā tirgus daļu. “2011.gadā bijām lielākais “Volkswagen” tirgotājs Latvijā – pārdevām 57% no visām šī zīmola automašīnām. Kopā pagājušajā gadā pārdevām 1470 automašīnas, no kurām trīs ceturtdaļas tika realizētas Latvijā. “Moller” ir veicis lielas investīcijas Latvijā, un acīmredzot mūsu tirgus daļa viņus ieinteresēja, jo citādāk savas investīcijas atpelnīt būtu grūti,” uzskata Īle.

Zvērinātu advokātu biroja “Borenius” partnere Ieva Azanda skaidroja, ka “Moller” iesniegtais līguma uzteikums AIH ir nepamatots vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, tajā minētais iepriekšējais brīdinājums par līguma pārkāpumiem atsaucas uz informatīvu vēstuli par citu jautājumu, kuru nevar uzskatīt par brīdinājumu. Otrkārt, “Moller” nav skaidri definējis “Auto Īle un Herbst” izdarīto līguma pārkāpumu, tādēļ uzteikums nav skaidrs, objektīvs un atklāts, kā to prasa gan pušu noslēgtais līgums, gan Eiropas Komisijas (EK) regula.

“Tāpat dokumentācijas pārbaudes, uz ko “Moller” atsaucas uzteikumā, veiktas, neievērojot “Auto Īle un Herbst” tiesības, nenorādot iemeslus pārbaužu veikšanai un nosakot nesamērīgi īsus termiņus pieprasīto dokumentu sagatavošanai,” teica Azanda. Viņa piebilda, ka “Moller” mītnes valstī Norvēģijā ir likums, kas nosaka, kā uzteikt dīlera līgumu, turpretī Latvijā tāda nav. “Izskatās, ka “Moller” Latvijā dara to, ko nevarētu Norvēģijā,” norādīja juriste.

Viņa pauda pārliecību, ka šo iemeslu dēļ līguma uzteikums nav pamatots un līgums joprojām ir spēkā esošs. “Tā kā “Moller” atsakās to atzīt, esam iesnieguši prasības pieteikumu tiesā par līguma izpildi un negodīgas konkurences novēršanu. Šodien arī iesniedzam KP pieteikumu par “Moller” konkurencei neatbilstošo rīcību. Tam sekos publiska vēršanās pie politiķiem un iesniegums EK,” uzsvēra Azanda.

Zvērinātu advokātu biroja “Sorainen” advokāte Ieva Andersone skaidroja, ka “Moller” pārmetumi “Auto Īle un Herbst” par nelegālu reeksportu, kas ir līguma uzteikuma pamatā, nebija pienācīgi pamatoti.

“Moller” grupas pārstāve Anda Budļevska biznesa portālam “Nozare.lv” toreiz sacīja, ka “Volkswagen” ražotājam sadarbībā ar importētāju bija izstrādāts dīleru tīkla attīstības plāns un šī plāna gaitā “Volkswagen” dīleru tīklam ir paredzēts piesaistīt vietējos uzņēmējus reģionos, par ko arī liecinot reklāma presē, līdz ar to termins “monopolizācija”, pēc Budļevskas sacītā, ir nevietā un tas nav saistīts ar “Auto Īle un Herbst” dīlera līguma uzteikšanu.

Jau ziņots, ka “Moller” tika lauzis līgumu ar “Auto Īle un Herbst” par “Volkswagen” vieglo auto tirdzniecību Latvijā. Tirdzniecība bija pārtraukta pērn 26.martā. “Moller” līgumu par vieglo “Volkswagen” automašīnu tirdzniecību lauza, jo importētājs uzskatīja, ka dīleris nodarbojies ar nelegālu reeksportu lielos apmēros.

“Auto Īle un Herbst” dibināts 1993.gada 8.oktobrī un līdz 2006.gada pavasarim bija Latvijas-Vācijas kopuzņēmums. Latvijas automobiļu tirgū “Auto Īle un Herbst” piedāvā gan jaunas, gan lietotas “Volkswagen” automašīnas, kā arī to rezerves daļas un nodrošina to tehnisko apkopi un remontu.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.