Kā liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā informācija, pērnajā gadā Latvijā samazinājies ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaits, kurus izraisījuši neapdrošinātu transportlīdzekļu īpašnieki. Tāpat samazinājies kopējais autoīpašnieku skaits, kuri piedalās ceļu satiksmē bez spēkā esošas OCTA polises. LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics stāsta, ja 2009. gadā mērķis bija samazināt neapdrošināto skaitu līdz 2%, tad šobrīd tiks strādāts pie tā, lai neapdrošināto autoīpašnieku skaits nepārsniegtu 1%.
Foto: iAuto.lv
2013. gadā neapdrošinātu transportlīdzekļu īpašnieki kopsummā ir izraisījuši 630 CSNg, no kuriem 595 ir notikuši Latvijā. Salīdzinājumā ar 2012. gadu, neapdrošināto autoīpašnieku izraisīto CSNg skaits samazinājies par 28%. Tāpat par gandrīz 30 % ir samazinājies zaudējumu pieteikumu skaits. Ja 2012. gadā zaudējumu pieteikumu skaits sasniedza 1372, tad 2013. gadā vairs tikai 968. Arīdzan analizējot neapdrošināto transportlīdzekļu īpatsvaru pa gadiem vērojama transportlīdzekļu skaita, kuriem nav spēkā esoša OCTA polise, samazinājuma tendence. Ja 2008. gadā neapdrošināto skaits sasniedza 3,8%, tad 2013. gadā tas jau ir nokrities nedaudz zem 1%. LTAB gan norāda, ka šie ir provizoriskie rādītāji, līdz ar ko, reālais neapdrošināto skaits varētu būt nedaudz augstāks, tā kā zaudējumu pieteikumi par atlīdzību izmaksām no Garantijas fonda parasti tiek iesniegti ar zināmu laika nobīdi.
„Pēdējo desmit gadu laikā ir ieguldīts liels darbs un līdzekļi, lai nodrošinātu neapdrošināto skaita samazinājumu. Tā kā administratīvā soda palielināšana ir tikai viens no veidiem kā likt autovadītājiem apzināties, ka braukšana bez OCTA ir būtisks pārkāpums, jo tādā veidā tiek apdraudētas CSNg cietušo intereses, tad esam arī ieviesuši sistēmu, ka par braukšanu bez OCTA tiks piešķirti soda punkti. Tāpat esam regulāri organizējuši informatīvas drošības kampaņas, kurās skaidrojām, ka bez uzliktā administratīvā soda CSNg izraisītājam var rasties daudz lielākas problēmas, jo CSNg rezultātā radītie zaudējumi vainīgajam būs jāsedz no saviem līdzekļiem. Savukārt citi autovadītāji, kuri tieši konkrētā negadījumā nav iesaistīti arī būs cietēji, jo būs spiesti maksāt dārgāk par OCTA polisi, tā kā uzkrājumi Garantijas fondā, kuri veidojas no OCTA polisēm, būs jāatjauno. Tāpēc arī cenšamies veikt intensīvu skaidrojošo darbu, lai mainītu autovadītāju apziņu, ka mazāk ir jābaidās no soda, cik no tām sekām, kuras apzinātas vai neapzinātas rīcības rezultātā var nodarīt kā sev, tā citiem autovadītājiem. Šī brīža situācija rāda, ka pamazām mainās ne tikai neapdrošināto skaits, bet arī pašu autoīpašnieku attieksme, jo OCTA iegādājas nevis tāpēc, ka likums to regulē, bet gan, lai pasargātu sevi no nevēlamām sekām”, skaidro Juris Stengrevics.
Saskaņā ar OCTA likumu, zaudējumi par neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisītiem CSNg vispirms tiek atlīdzināti no OCTA Garantijas fonda, ko veido iemaksas no iegādātajām OCTA polisēm. Pēc tam LTAB, kā Garantijas fonda turētājs, ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieku vai vadītāju, ja tas nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību. Ja CSNg izraisītājs labprātīgi neatlīdzina zaudējumus, kas cietušajam kompensēti no Garantijas fonda, tad līdzekļu atgūšana tiek panākta tiesvedības ceļā.