Vairāk nekā četras piektdaļas (85%) kravas automobiļu ārpus pilsētas satiksmē pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu, secinājuši žurnāla “Latvijas Gada auto 2014” autori, apkopojot Latvijas Valsts ceļu (LVC) statistiku divos uzskaites punktos uz Tallinas un Valmieras šosejas par vienu dienu.
Dati apkopoti par aptuveni septiņiem tūkstošiem vieglo un trim tūkstošiem kravas automobiļu, kas vienā dienā šķērsojuši ceļa segumā iestrādātos braukšanas ātruma mērīšanas kontrolpunktus uz A1 šosejas pie Vitrupes un A3 šoseju pie Inciema.
Vairāk nekā puse vieglo automobiļu vadītāju vietā, kur atļautais ātrums ir 90 km/h, izvēlas braukt ar 90 līdz 110 km/h, tādējādi vairums atļauto slieksni pārkāpj par līdz 20 km/h. Interesanti, ka vairāk ir tādu autovadītāju, kuri šajā posmā brauc ar mazāk nekā 80 km/h ātrumu, nekā tādu, kuri izvēlas vairāk nekā 120 km/h.
Tādējādi novērojama būtiska braukšanas ātrumu atšķirība – ir gan tādi, kuri ievērojami pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu, gan tādi, kuri brauc krietni lēnāk par atļauto, apdraudot ceļu satiksmes drošību.
Pēc “Latvijas Gada auto” žurnāla autoru domām, daudz pārsteidzošāks ir apstāklis, ka līdzīgs ieradums – atļauto braukšanas ātrumu pārkāpt ar līdz 20 km/h – ir arī kravas automobiļu vadītājiem, kas tādējādi rada vēl ievērojamāku apdraudējumu ceļu satiksmes drošībai. Kravas automobiļi ir vairākkārt smagāki par vieglajiem pasažieru – attiecīgi ar ievērojami garāku bremzēšanas ceļu un krietni ierobežotu manevrētspēju augstā smaguma centra dēļ, ja pēkšņi rodas apdraudējums uz ceļa.
Drošā satiksmē plūsmai jābūt vienmērīgai. Kā viens no risinājumiem būtu atļautā braukšanas ātruma izlīdzināšana vieglajiem un kravas automobiļiem – 90 km/h. Atgādinām, ka kravas automobiļiem atļautais maksimālais braukšanas ātrums uz šosejas Latvijas teritorijā pašlaik ir 80 km/h.
Plašāku analīzi par braukšanas ātruma izvēles paradumiem Latvijā un pieredzējušā satiksmes drošības eksperta Oskara Irbīša komentāru par droša braukšanas ātruma nosacījumiem var izlasīt “Latvijas Gada auto” žurnālā.
„Konkursa “Latvijas Gada auto” organizatori žurnālu izdevuši pirmo reizi. Turpmāk tādu plānots izdot reizi gadā,” norāda konkursa organizators Māris Ozoliņš.
Foto: Publicitātes foto
Žurnālā “Latvijas Gada auto 2014” vesela atvēruma apjomā ir raksti par konkursa uzvarētāju “Škoda Octavia” un pārējiem 30 pretendentiem un apakšnomināciju uzvarētājiem – “Audi A3 Limousine”, “Fiat Panda 4×4”, “Ford Kuga”, “Honda CR-V”, “Hyundai Santa Fe”, “Jeep Grand Cherokee”, “Lexus IS”, “Mazda 6”, “Nissan Juke Nismo”, “Nissan Note”, “Opel Mokka” / “Chevrolet Trax”, “Opel Adam”, “Opel Ampera”, “Peugeot 308”, “Peugeot 2008”, “Renault Captur”, “Renault Clio”, “Subaru Forester”, “Suzuki SX4 S-Cross”, “Toyota Auris” / “Toyota Auris Touring Sport”, “Toyota Corolla”, “Toyota RAV4”, “Volkswagen Golf Variant” un “Volkswagen Jetta Hybrid”.
Žurnālā “Latvijas Gada auto” ir 96 lapaspuses, un tā cena ir 1,98 EUR (ieskaitot PVN). Žurnāls nopērkams lielākajās preses izplatīšanas vietās.
Foto: Publicitātes foto