Pērn par nozagtiem auto atlīdzībās izmaksāti 314,3 tūkstoši eiro

Saskaņā ar BTA statistiku līdzīgi kā 2012. gadā arī pērn visvairāk nozagtas „Audi”, „Volkswagen” un „Toyota” markas automašīnas.

Apkopojot informāciju par pērn saņemtajiem KASKO atlīdzību pieteikumiem, apdrošināšanas sabiedrība „BTA Insurance Company” SE (turpmāk – BTA) secinājusi, ka 2013. gadā būtiski – par 63 % – pieaugusi izmaksāto atlīdzību summa par nozagtajām apdrošinātajām automašīnām. Saskaņā ar BTA statistiku līdzīgi kā 2012. gadā arī pērn visvairāk nozagtas „Audi”, „Volkswagen” un „Toyota” markas automašīnas, visbiežāk zagļi izvēlējušies melnas un gaiši pelēkas 2007. gada izlaiduma automašīnas.

2013. gadā BTA saņēmusi 49 pieteikumus par automašīnu zādzībām, kas ir par 37% mazāk nekā 2012. gadā. Neraugoties uz to, ka saņemto apdrošināšanas pieteikumu skaits par nozagtām automašīnām pērn samazinājies, būtiski – par 63 % – pieaugusi kopējā apdrošināšanas atlīdzību summa par nozagtajām automašīnām. 2013. gadā kopumā BTA KASKO apdrošināšanas atlīdzībās par nozagtajām automašīnām izmaksājusi 314,3 tūkstošus eiro.

Iveta Rijniece, apdrošināšanas sabiedrības „BTA Insurance Company” SE Apdrošināšanas atlīdzību departamenta direktore: „Vērtējot pērn un 2012. gadā pieteiktos apdrošināšanas gadījumus par automašīnu zādzībām, var secināt, ka pieaugusi nozagto auto vērtība. Tādējādi arī likumsakarīgi pērn būtiski pieaugusi izmaksāto apdrošināšanas atlīdzību summa par nozagtajām automašīnām. Mūs kā apdrošināšanas sabiedrību priecē fakts, ka, salīdzinot ar 2012. gada statistiku, samazinājies pieteikto apdrošināšanas gadījumu skaits par zagtām automašīnām, kas varētu būt skaidrojams ar to, ka gadu no gada ražotāji nāk klajā ar jaunām automašīnu pretaizdzīšanas iekārtām, kuras garnadžiem ir grūtāk uzlauzt. Šajā ziņā tomēr auto īpašniekiem jāatceras, ka arī zagļi „neguļ” un regulāri uzlabo savas darbības metodes. Tieši šī iemesla dēļ par sava spēkrata drošību ir jādomā regulāri, gan aprīkojot to ar papildu pretaizdzīšanas ierīcēm, gan iegādājoties KASKO apdrošināšanu, kas atlīdzinās zaudējumus, ja auto tiks nozagts.”

Foto: iAuto.lv

Pērn zagļi „iecienījuši” „Audi” markas, melnas krāsas un 2007. izlaiduma gada spēkratus

BTA statistika liecina, ka 2013. gadā no visām nozagtajām apdrošinātajām automašīnām 61 % gadījumu garnadži „iecienījuši” „Audi”, „Volkswagen” un „Toyota” markas automašīnas (pērn nozagtas 13 „Audi”, 11 „Volkswagen” un 6 „Toyota” automašīnas). Segmentējot pagājušajā gadā nozagtās apdrošinātās automašīnas pēc to izlaiduma gada, 57 % gadījumu nozagtas 2007., 2005. un 2006. izlaiduma gada automašīnas (pērn nozagtas 13 2007. gadā, astoņas 2005. gadā un septiņas 2006. gadā izlaistās automašīnas). Visbiežāk pērn zagļi iekārojuši melnas un gaiši pelēkas krāsas automašīnas (pērn nozagtas 11 melnas, 10 gaiši pelēkas automašīnas).

Salīdzinot pērnā gada datus ar 2012. gada datiem, BTA eksperti atzīst, ka tendences ir ļoti līdzīgas, proti, tirgus pieprasījums pēc attiecīgo marku, krāsu un izlaiduma gadu automašīnām ir nemainīgi augsts, turklāt arvien biežāk zagļi izvēlas ekonomiskas automašīnas, kas darbojas ar dīzeļdegvielu vai autogāzi. Tas skaidrojams ar to, ka Latvijā zagto spēkratu galvenais noieta tirgus ir Lietuva, Baltkrievija un Krievija, kur ļoti pieprasītas ir tieši ekonomiskas automašīnas.

Pērn visvairāk automašīnas nozagtas Rīgā, Rīgas reģionā un Kurzemes reģionā

Analizējot statistikas datus par klientiem nozagtajām automašīnām pēc zādzību vietas, BTA secinājusi, ka 2013. gadā visvairāk – 28 spēkrati jeb 57% no kopējā BTA klientiem nozagto spēkratu skaita – nozagti Rīgā. Otrajā vietā pēc nozagto apdrošināto spēkratu skaita ierindojas Rīgas reģions, kur kopumā nozagti 8 spēkrati jeb 16 % no kopējā BTA klientiem nozagto spēkratu skaita (Ādažu novadā – divi, bet pa vienam auto Mārupes, Babītes, Inčukalna, Salacgrīvas, Ikšķiles un Tukuma novados). Savukārt trešajā vietā ierindojas Kurzemes reģions, kur nozagtas sešas automašīnas jeb 12 % no kopējā BTA klientiem nozagto apdrošināto automašīnu skaita (Kuldīgas novadā – divi, pa vienai automašīnai Skrundas, Saldus, Brocēnu novados un Liepājā). Zemgales reģionā pērn nozagtas trīs BTA apdrošinātās automašīnas (pa vienam auto Iecavas, Tērvetes un Dobeles novados), kā arī viena BTA apdrošinātā automašīna nozagta Latgales reģionā, Daugavpilī.

Pērn pieteikti arī trīs apdrošināšanas gadījumi par ārvalstīs nozagtiem transportlīdzekļiem – divas automašīnas nozagtas Lietuvā, bet viena automašīna – Krievijā.

Kā pasargāt automašīnu no zādzības?

Gatavojoties nozagt automašīnu, zagļi ne tikai ievēro, vai spēkratu īpašnieki uzmana savas automašīnas atslēgas, bet arī rūpīgi novērtē, kādi imobilaizeri jeb pretaizdzīšanas sistēmas tiek izmantotas automašīnās. Jāatzīmē, ka, apdrošinot automašīnu, ikviens apdrošinātājs pieprasa, lai tā būtu aprīkota ar signalizācijas sistēmu. Diemžēl nereti auto īpašnieki to primāri uztver nevis kā priekšnosacījumu, lai mazinātu iespējamo zādzības risku, bet gan kā apdrošinātāja prasību izpildi, tāpēc, lai varētu iegādāties KASKO apdrošināšanu, nereti automašīnu īpašnieki izvēlas aprīkot savu spēkratu ar vislētāko un vienkāršāko signalizācijas sistēmu.

Vērtējot automašīnu pretaizdzīšanas iekārtu tendences Latvijas tirgū, SIA „Autonams” eksperti atzīst, ka šobrīd populārākie ir „Skybrake DD2” imobilaizeri jeb automašīnu pretaizdzīšanas sistēmas, kā arī popularitāti auto īpašnieku vidū nav zaudējusi automašīnu marķēšana, jo šī metode praksē pierādījusi sevi kā vienu no efektīvākajiem variantiem pasīvajā auto aizsardzībā.

Edvīns Panders, autogāzes sistēmu, imobilaizeru, signalizāciju un cita auto papildaprīkojuma uzstādītāja SIA “Autonams” Valdes loceklis: „Jāuzsver, ka, lai samazinātu automašīnas zādzību risku, palīdzēs jebkura no papildu uzstādītām imobilaizeru jeb pretaizdzīšanas sistēmām. Turklāt, pirms šo sistēmu uzstādīšanas, katram auto īpašniekam ir jāizvērtē, kura no pretaizdzīšanas iekārtām būs vispiemērotākā un sniegs vislabāko aizsardzību. Viens no klupšanas akmeņiem, ko, lai arī kā tas nepatīk auto īpašniekiem, novērojam savā praksē, ir tas, ka tiek zagtas automašīnas pat ar rūpnīcās iebūvētajām automašīnu ražotāja oriģinālajām pretaizdzīšanas sistēmām. Laika gaitā zagļi ir iemācījušies „pieveikt” oriģinālās pretaizdzīšanas sistēmas, tāpēc drošībai, ko garantē automašīnas ar šādām sistēmām, pilnībā uzticēties nevar. Otrs klupšanas akmens, ko diemžēl nereti novērojam, ir spēkratu īpašnieku vienaldzība un paviršā attieksme pret savu auto drošību. Proti, bieži vien auto īpašnieki domā, ka ir pietiekami uzstādīt vislētāko un zemākās drošības pakāpes signalizācijas sistēmu. Taču tik neaizsargāti automobiļi ātri kļūst par vieglu mērķi garnadžiem.”

Lai pasargātu savu spēkratu no zādzību riska, BTA un SIA „Autonams” apkopojis padomus auto īpašniekiem:

1) nekad neatstājiet automašīnas durvis atvērtas, pat ja esat pārliecināti, ka Jūsu autostāvvieta ir visdrošākā, un tā tiek apsargāta 24 stundas diennaktī;

2) visas vērtīgās lietas, kas tiek atstātas automašīnā, pievērš zagļu uzmanību! Tāpēc parūpējaties, lai, piemēram, mūzikas atskaņotājam būtu noņemams vadības panelis, un neaizmirstiet to noņemt ik reizi, kad atstājat automašīnu stāvvietā. Līdzīgi nosacījumi attiecas arī uz citām vērtīgām lietām, kuras nedrīkst atstāt automašīnā, piemēram, somu, portatīvo datoru, dokumentus u.tml.. Ņemot vērā, ka automašīnu zagļi savus potenciālos „upurus” novēro, atstājot automašīnu stāvvietā, nedrīkst acīmredzami pārvietot vērtīgās lietas no automašīnas salona uz bagāžas nodalījumu vai mēģināt tās slēpt automašīnas salonā. Lietas jāpārvieto uz bagāžas nodalījumu pirms nokļūšanas stāvvietā vai vēl labāk – neatstājiet vērtīgas lietas vispār automašīnā;

3) autozagļi var būt arī kabatzagļi, tāpēc auto īpašniekiem ir jāuzmana sava spēkrata atslēgas. Atslēgas nedrīkst glabāt virsjakas vai somas ārējās kabatās. Šajā ziņā BTA atgādina, ka aprēķinot apdrošināšanas atlīdzību par transportlīdzekļa zādzību, tiks piemērots pašrisks 50 % apmērā, ja auto aizdedzes atslēga, pretaizdzīšanas sistēma, t.sk. papildus uzstādīto imobilaizeru, vadības līdzekļi vai transportlīdzekļa līdzekļa reģistrācijas apliecība ir nozaudēta vai nozagta, neatkarīgi no to nozagšanas vai nozaudēšanas apstākļiem un iemesliem;

4) ņemot vērā, ka laika gaitā zagļi jau ir apguvuši uzlauzt auto ražotāju oriģinālās spēkratu pretaizdzīšanas sistēmas, auto īpašniekiem noteikti jādomā par papildu pretaizdzīšanas sistēmu uzstādīšanu savai automašīnai vai vismaz automašīnas marķēšanu;

5) jāatceras, ka automašīnas signalizācija ir domāta, lai pievērstu uzmanību! Ja garnadzis vēlēsies automašīnu nozagt, signalizācija tiešā veidā nepasargās auto no nozagšanas, bet pievērsīs apkārtējo uzmanību;

6) izvēloties aprīkot automašīnu ar papildu pretaizdzīšanas sistēmu, darbu labāk uzticēt profesionāliem un pieredzējušiem meistariem, kuri var garantēt padarītā darba kvalitāti un efektivitāti;

7) izvēloties aprīkot automašīnu ar kādu no papildu pretaizdzīšanas sistēmām, auto īpašniekiem jāņem vērā, ka pašiem arī ikdienā šī sistēma būs jālieto, tāpēc pirms tam noteikti jāizvērtē konkrētās sistēmas drošības garantija un lietošanas ērtums.

Foto: iAuto.lv

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.