Jaunu auto tirgus 2007.gada pārdošanas rezultātus, kad tika pārdoti ap 36 000 jaunu spēkratu, ar pašreizējiem ekonomikas attīstības tempiem varētu sasniegt vien 15 gados, intervijā biznesa portālam “Nozare.lv” stāsta Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš.
Šā gada pirmajos piecos mēnešos, salīdzinot ar attiecīgo laika posmu pērn, Latvijā jaunu automašīnu reģistrāciju skaits ir audzis par 21%. Piecos mēnešos Latvijā reģistrēti 5969 jauni pasažieru auto un vieglais komerctransports. Pirmreizējo reģistrāciju skaits ir palielinājies gan jauniem pasažieru automobiļiem, gan vieglajam komerctransportam, attiecīgi 5038 vienības jeb pieaugums par 23% un 931 vienība jeb par 15% vairāk nekā 2013.gada pirmajos piecos mēnešos.
“Neskatoties uz samērā pozitīvo tendenci, jāatzīst, ka pirmreizējo reģistrāciju kāpums noticis iepretī 2013.gada pirmo četru mēnešu zemajiem jaunu auto realizācijas apjomiem un ir vienā līmenī ar pagājušā gada otrā pusgada mēneša vidējo realizāciju. Daudz precīzāk par gada prognozēm varēs spriest ne agrāk kā rudens sākumā, bet ir skaidrs, ka pieauguma ātrums samazināsies,” sacīja Rūtiņš.
Prognozējot faktorus, kas varētu sekmēt auto nozares attīstību atlikušajā pusgadā, Auto asociācijas viceprezidents sacīja, ka šā gada nogalē nozari nedaudz ietekmēs fakts, ka Latvija 2015.gadā būs prezidējošā valsts Eiropas Savienības (ES) Padomē.
“Prognozējams, ka šī pasākuma nodrošināšanai būs nepieciešams papildu autoparks delegāciju apkalpošanai. Tomēr kopumā paredzams, ka auto tirgus paliks pašreizējā līmenī ar dažu procentu izaugsmi gada otrajā pusē, kamēr gada kopējā izaugsme būs 6-7% robežās vai nedaudz augstāka,” prognozēja Rūtiņš.
Vaicāts, vai ir reāli vēl kādreiz sasniegt 2007.gada jaunu auto pārdošanas rezultātus, kad tika pārdoti ap 36 000 jaunu spēkratu, eksperts uzsvēra, ka jebkāda atbilde uz šo jautājumu būs spekulācija.
“No vienas puses, arī 2007.gada apjoms bija niecīgs salīdzinājumā pat ar ES valstu vidējiem jaunu auto tirdzniecības rādītājiem. No otras puses, redzam, ka atkopšanās tempi pēc milzīgā krituma krīzes laikā ir ļoti, ļoti lēni. Tīri aritmētiski rēķinot, piemērojot konservatīvu, tomēr reālistisku pieaugumu, vidēji 8% apmērā katru gadu, 36 000 jaunu auto pirmreizējās reģistrācijas ir sasniedzamas 15 gadu laikā. Tomēr ir jāņem vērā ļoti daudzi nezināmie faktori, ļoti daudz neskaidrību, kas šo modeli var ietekmēt gan pozitīvā, gan negatīvā virzienā. Iztrūkstošā valsts politika šajā jomā ir viena no visbūtiskākajiem komponentiem, lai pilnvērtīgi varētu prognozēt nozares attīstību,” piebilda Rūtiņš.
Foto: iAuto.lv