Pieaugošā krosoveru popularitāte liek autoražotājiem meklēt arvien jaunus veidus, kā savu piedāvāto modeļu gammu noturēt līdzi modei. Pēdējā laikā ir tendence par paaugstinātiem radīt arvien mazāku klašu automobiļus. Pēc Latvijas Auto asociācijas klasifikatora mazajā apvidus auto klasē atrodami 20 auto modeļi. Pirmajā brīdī varētu šķist, ka sarakstā atradīsim vien nedaudz piepaceltus pilsētas “švītiņus”, bet nē ir arī tādi leģendāri dubļu bridēji, kā “Land Rover Defender”, “Jeep Wrangler”, “Suzuki Jimny”. Taču atgriežamies pie modes, jo 11 no šajā klasē sastopamajiem modeļiem ražoti pēdējos piecos gados, 15 – pēdējos desmit gados. Pēc “Nissan Juke” veiksmīgā starta arī citi autoražotāji sāka ‘izmēģināt roku’ šajā segmentā, un mazie krosoveri saradās kā sēnes pēc lietus. Kopīgais viņiem ir tas, ka to būtību vairāk diktē stils un izskats, nevis praktiskās iemaņas, taču tie var būt azartiski vadāmi un dažs labs nebīstas arī no lielāka bezceļa.
Šai atraktīvo krosoveru saimei pievienojies arī “Toyota” modelis “C-HR”, kas ir zināms pārsteigums autoražotāja līdz šim visai konservatīvajā modeļu gammā. Kā vēsta nosaukums “C-HR” jeb “Coupe High Rider”, šajā auto dizaineri centušies apvienot kupejas siluetu ar krosovera īpašībām. 2015. gadā prezentētais šī modeļa koncepts patiesi bija veidots kā divdurvju kupeja grūtāk izbraucamām vietām – ar lielākiem riteņiem, augstāku klīrensu un virsbūvi. Bet “Toyota” spēruši soli praktiskuma virzienā un nu tam ir garāka sānu logu līnija un četras durvis. Bezceļos gan to par visām varēm nevajadzētu sūtīt, jo klīrenss nav pārāk liels – 148 mm. Jāuzteic, ka automobilis daudz neatšķiras no koncepta versijas un ir saglabājis futūristiskās formas un izliekumus.
Jaunais “Toyota C-HR” Foto: iAuto
Jaunais “Toyota C-HR” Foto: iAuto
Jaunais “Toyota C-HR” Foto: iAuto
Testa auto
iAuto testa auto bija hibrīds ar 1.8 VVT-i dzinēju un e-CVT transmisiju. Bagātīgākajā “Luxury Plus” komplektācijā tas maksāja 30 120 EUR. Šī cena uzskatāma par “C-HR” griestiem, jo ar 1.2 Turbo dzinēju aprīkots auto “Standard” komplektācijā maksā jau no 18 160. Kā ierasts, japāņu autoražotāji ar dāsnu aprīkojumu nodrošina pat bāzes versiju – “C-HR” nav izņēmums.
“Toyota C-HR” aprīkojums Foto: iAuto
“Toyota C-HR” cenu lapa Foto: iAuto
Plašas iespējas padarīt individuālāku
To, ka automobilim ir četras durvis, var pamanīt tikai kārtīgi ieskatoties, jo aizmugurējo durvju rokturis ir meistarīgi noslēpts augstu pie sānu logu līnijas augšējās malas nobeiguma. Izskatās labi, bet bērniem pagalam neērts risinājums. Jumtu aizmugurē pabeidz pseidospoileris, kas kopumā atgādina uz mugurpusi uzvilktu naģeni. “C-HR” pēc izmēriem ir kompakts, bet masīvie buferi un riteņu arkas rada iespaidu, ka automobilis ir lielāks.
Jaunais “Toyota C-HR” Foto: iAuto
Siluets liek domāt, ka auto jebkurā brīdī ir gatavs doties dažādos aktīvos piedzīvojumos. Ja “C-HR” nešķiet gana individuāls, tad dīlera piedāvātajā interaktīvajā konfiguratorā iespējams apjukt no visām piedāvātajām komplektācijas iespējām. 9 disku veidi, 6 veidu centrālās uzlikas riteņiem, 7 veidu priekšējā bufera uzlikas, tikpat arī priekšējā miglas luktura ietvari, spoguļa ietvari, bagāžnieka durvju uzlikas, apmales, moldingi un vēl, un vēl.. Katra atkāpe no standarta komplektācijas gan maksā naudu, un, individuāli pielāgojot šos dizaina elementus, var nākties maksāt papildus līdz pat 3 000 EUR.
Krāsu ziņā “Toyota” piedāvājums gan ir palicis piezemēts, pretēji dinamiski atraktīvajām formām. Košākā virsbūvei pieejamā krāsa ir “Hydro Blue” zilā, kas pieejama “Active” un “Dynamic” komplektācijās. “Standard” un “Luxury” versijās būs jāizvēlas starp baltu, melnu, bronzas un dažādiem pelēkās krāsas toņiem. Sākot no “Dynamic” komplektācijas, auto jumta daļu iespējams krāsot melnu. Vairāk krāsainības atrodama iepriekšminētajās virsbūves detaļu konfigurācijās – moldingi, spoguļi u.c. elementi pieejami arī sarkanā un dzeltenā krāsā.
Jaunais “Toyota C-HR” Foto: iAuto
Jaunais “Toyota C-HR” Foto: iAuto
Jaunais “Toyota C-HR” Foto: iAuto
Augstvērtīgs salons ar pagātnes auru
Līdzīgi kā āriene, arī automobiļa interjers vēsta, ka atrodamies atraktīvā un uzmanību piesaistošā auto. Uz vadītāju vērsto priekšējo paneli visā tā platumā šķērso koši zila dekoratīva līnija. Zināmu svaigumu piešķir arī spīdīgās melnās plastmasas ielaidumi un durvju paneļi ar reljefu, taču jārēķinās ar to, ka melnā plastmasa ir putekļu un pirkstu nospiedumu magnēts. Priekšā sēdošie būs patīkami ieskauti mīkstos un labi nostrādātos apdares materiālos, bet aizmugurē gan būs jāsadzīvo ar cietākiem paneļiem durvīs.
Jaunā “Toyota C-HR” interjers Foto: iAuto
Jaunā “Toyota C-HR” interjers Foto: iAuto
Jaunā “Toyota C-HR” interjers Foto: iAuto
“Toyota” modeļu salonos itin bieži raksturīgs tas, ka moderni jaunievedumi ir sasaistīti ar morāli novecojušiem elementiem. Gluži izņēmums nav arī “C-HR”. Digitālais pulkstenis panelī, šķiet, aizgūts no pagājušā gadsimta deviņdesmitajiem gadiem, līdzīgi arī salona apgaismojuma lampiņas. Tās turklāt nevis vienmērīgi izgaismo telpu, bet apžilbina vadītāju un blakussēdētāju. Nākamais neizprotamais elements ir centrālais displejs. Tā kvalitāte un saskarnes dizains drīzāk atgādina pirms desmit gadiem aktuālos mp4 mūzikas atskaņotājus. Displejs ir pārāk graudains un arhaiskā izvēlne īsti neiederas šī auto tēlā. Pēc būtības automobilī iestrādātās funkcijas ir modernas – “Bluetooth” savienojums, “Touch 2 & Go” navigācija, internets u.c., bet izpildījums tāds nešķiet. Arī statiskie skārienjutīgie taustiņi zilā krāsā ekrāna malās neizskatās mūsdienīgi un nav ērti lietošanā. Vismaz grozāms skaļuma regulēšanas slēdzis būtu daudz praktiskāks. Un joprojām nav izprotama dažādu pogu novietošana pie vadītāja kreisā ceļgala. Kas to būtu domājis, ka stūres apsildes un automātisko gaismu slēdži būtu jātausta vietā, ko citādi var ieraudzīt vien atverot durvis un pieliecoties.
Jaunā “Toyota C-HR” interjers Foto: iAuto
Jaunā “Toyota C-HR” interjers Foto: iAuto
Aizmugurē gana ērti
Dārgajā komplektācijā iekļautie ādas sēdekļi ir viegli regulējami un būs komfortabli arī ilgstošos pārbraucienos. Bet “C-HR” būs viesmīlīgāks pret vidēja auguma pasažieriem, kuri bez problēmām varēs ļoti ērti iekārtoties gan pie stūres, gan arī aizmugurē (ja vien nav bail no tumsas). Dizaina vārdā sānu logu līnija beidzas aizmugurējo durvju vidū, kas rada noslēgtības sajūtu no ārpasaules, ko papildina melnie griesti.
Jaunā “Toyota C-HR” interjers Foto: iAuto
Jaunā “Toyota C-HR” interjers Foto: iAuto
Līdzko pārsniegsiet 180 cm augumu, ieraušanās pakaļējā beņķī šauro durvju dēļ gan prasīs lunkanu vingrojumu izpildi un arī sēdēšana tajos vairs nebūs ērta – ja kājām vieta vēl nosacīti būs, tad galva gan dursies griestos. Patiesībā ar 190 cm augumu īsti ērtu sēdpozīciju neizdevās atrast arī pie stūres – vai nu pedāļi par tuvu, vai nu stūre nedaudz par tālu. Īsos pilsētas pārbraucienos nav ne vainas, bet garākos tas liek par sevi manīt.
Ar augumu virs 180 cm aizmugurē vairs nav ērti Foto: iAuto
Autovadītājam paveras patīkami plašs skats uz priekšu. Lai gan A statnes ir slīpas, tās pārāk neierobežo redzamību. Vienīgi jāuzmanās stāvvietās neapskādēt masīvo priekšgalu, jo to gan īsti labi nevar pārredzēt, un jābrauc uz izjūtu vai uzticoties parkošanās sensoriem. Uz tiem un atpakaļskata kameru būs jāpaļaujas arī tad, ja kustība jāveic atpakaļgaitā. Dizaina dēļ šaurais aizmugures logs un masīvie C statņi nedod nekādas cerības ko ieraudzīt. Labi, ka ir modernās tehnoloģijas un šo manevru varam vērot ekrānā.
Bagāžnieka ietilpība ir vien 377 litri, tāpēc “C-HR” nekāds kravas zirgs nebūs. Patīkami, ka bagāžniekā izklāts gumijas paklājiņš, kas ir viegli kopjams. Automobilī arī nav pārāk daudz vietas, kur izvietot sīklietas. Priekšējās durvis viegli uzņems 1.5 litru tilpuma dzērienu pudeles, nedaudz vietas zem elkoņu balsta, cimdu nodalījums, glāžu turētāji pie variatora režīmu kulises un aizmugures durvīs, bet tas viss.
377 litru bagāžas telpa Foto: iAuto
Bagātīgs standartaprīkojums – piemērs citiem ražotājiem
Prieks, ka šādas klases automašīnā standartaprīkojumā jau ir iekļautas tādas drošības un komforta funkcijas, par kuru klātesamību parasti dārgi jāmaksā. “C-HR” jau bāzes komplektācijā ir ar adaptīvo kruīza kontroli, sadursmes novēršanas sistēma ar gājēju noteikšanas funkciju, brīdinājums par izbraukšanu no joslas ar stūres koriģēšanas funkciju, automātiskās tālās gaismas, vilces kontrole, palīgsistēma braukšanai kalnā, “Bluetooth”, krēslas sensors u.t.t. Joslu asistents stūri koriģē neuzbāzīgi, taču to pavada skaļš skaņas signāls. Testa laikā nācās sastapties arī ar sadursmes novēršanas sistēmu, kas nav pārlieku piesardzīga, bet kad nepieciešams, darbojas pārliecinoši.
Testa auto papildus aprīkots ar 9-skaļruņu “JBL” skaņas sistēmu – pa četriem skaļruņiem priekšā un aizmugurē un zemo frekvenču skaļrunis bagāžnieka sānos. Padarbojoties automobiļa un skaņas avota – telefona uzstādījumos, automobilī var panākt baudāmu skanējumu.
Zemo frekvenču skaļrunis novietots bagāžniekā Foto: iAuto
Atraktīvs izskats bet mierīga braukšana
Ja atraktīvā “Toyota C-HR” āriene aicināt aicina mesties piedzīvojumos, tad, sākot braukt, gribas to darīt mierīgi. Mieru rada sajūta, kad pēc starta pogas nospiešanas nekas īsti nenotiek – ne skaņa, ne vibrācija, bet auto tomēr sāk kustēties uz priekšu. Nospiežot pedāli stiprāk, pieslēdzas benzīna dzinējs un ar samocītu rēcienu pārņem grožus savās rokās. Šajā brīdī gan gribas atpakaļ elektrisko režīmu, bet tavu nelaimi – tas strādā tikai pavisam īsu distanci un lēnos ātrumos. Brauciena laikā abi dzinēji darbojas paralēli un atkarībā no slodzes akumulators tiek lādēts vai, darbinot elektromotoru, patērēta tajā uzkrātā enerģija. Testa laikā sasniegts draudzīgs degvielas patēriņš – 5.3 l/100 km pilsētas un šosejas apstākļos, taču ražotājs sola 3.9 l/100 km, kas gan šķiet pārāk optimistiski.
Šādam jauneklīgam automobilim dzinēja un transmisijas savienība prasītos krietni atsaucīgāka. Auto spēj paātrināties un apdzīšanā nepievils, taču to pavada ausīm nepatīkama skaņa, kas vai nu liek pārtraukt akseleratora spiešanu, vai nu pēc iespējas ātrāk pabeigt iesākto manevru. “C-HR” pat ir visi priekšnoteikumi, lai tas būtu pelnījis patīkamākus spēka agregātus – teicama stūres sistēma, stingra balstiekārta un 2640 mm riteņu bāze nodrošina aizraujošu vadāmību. Vēl tikai nepieciešams patīkama dzinēja un transmisijas darbība, lai braukšanas priekā sacenstos ar “Audi Q2”, turklāt par krietni zemāku cenu.
Jaunais “Toyota C-HR” Foto: iAuto
Jaunais “Toyota C-HR” Foto: iAuto
Tehniskie dati
Dzinēji:
1.8 VVT-i hibrīds
Kopējā jauda: 90 kW (122 Zs) pie 5200 apgr./min.
Griezes moments: 142 Nm pie 3600 apgr./min.
Transmisija: e-CVT
Piedziņa: priekšpiedziņa
CO2: 87g/km
1.2 Turbo
Jauda: 85 kW (116 Zs) pie 5200-5600 apgr./min.
Griezes moments: 185 Nm pie 1500-4000 apgr./min.
Transmisija: 6MT vai CVT
Piedziņa: priekšpiedziņa vai AWD
CO2: 134 – 144 g/km
Izmēri:
Garums: 4360 mm
Platums: 1795 mm
Augstums: 1555 mm
Riteņu bāze: 2640 mm
Klīrenss: 148 mm
Bagāžnieka tilpums: 377 litri
Jaunais “Toyota C-HR” Foto: iAuto
Jaunais “Toyota C-HR” Foto: iAuto
Ar 148 mm klīrensu ielu apmales var radīt problēmas Foto: iAuto
Atslēdzot auto, no spoguļiem tumsā tiek projicēts auto nosaukums Foto: iAuto
“Toyota C-HR” mērinstrumentu panelis. Testa beigās degvielas patēriņš bija 5.3 l/100 km Foto: iAuto
Ļoti vienkāršs salona apgaismojums aizmugurē Foto: iAuto
Jaunā “Toyota C-HR” interjers Foto: iAuto
Jaunā “Toyota C-HR” interjers Foto: iAuto
Jaunā “Toyota C-HR” interjers Foto: iAuto
Plusi un mīnusi
+ Atraktīvs un izlēcošs izskats
+ Bagātīgs standartaprīkojums
+ Plašas individualizācijas iespējas
+ Augstvērtīga salona apdare
+/- Iepriecinoša vadāmība, kam gan pietrūkst atsaucīgāka dzinēja
+/- Salonā ērti jutīsies līdz 1.80 m gari cilvēki
– Multimediju sistēmas ekrāns – noformējums un izšķirtspēja
– Dzinējs un transmisija
Jaunais “Toyota C-HR” Foto: iAuto