Pirmdien, 19. martā, satiksmes ministrs Uldis Augulis tikās ar VSIA “Autotransporta direkcija” (ATD) valdes priekšsēdētāju Kristiānu Godiņu un valdes locekli Modri Jaunupu, kuri informēja par ATD paveikto pērn un gaidāmajiem izaicinājumiem šogad.
Pagājušajā gadā tika uzlabota reģionālā sabiedriskā transporta kvalitāte, attīstītas lojalitātes programmas un pastiprināta autobusu kontrole, kā rezultātā pirmo reizi pēdējo gadu laikā izdevies samazināt pasažieru skaita kritumu. Savukārt par kravu un pasažieru autopārvadājumu tirgus attīstību liecina pērn pieaugošo uzņēmumu skaits un Latvijas pārvadātāju rīcībā esošo transportlīdzekļu skaits, kuru daudzums pagājušajā gadā bija lielākais kopš 2009. gada.
Satiksmes ministrs atzinīgi novērtēja paveikto attiecībā uz reģionālā maršrutu tīkla pilnveidošanu un pasažieru ērtību uzlabošanu. Pērn virknē Latvijas novadu tika uzlabota pārvadājumu kvalitāte, sabiedriskā transporta pakalpojumus sniedzot ar jaunākiem autobusiem. Šobrīd vidējais autobusu parka vecums Latvijā ir jau 11,1 gads. Virknē maršrutu pārvadājumi tiek nodrošināti ar pasažieru plūsmai atbilstošas jeb mazākas ietilpības autobusiem, un to īpatsvars sastāda 32%. Pērn tika strādāts arī pie abonementa un vienotās biļetes pakalpojuma attīstīšanas un pie to maršrutu skaita palielināšanas, kur pasažieri autobusos var maksāt ar bankas karti. Tāpat, samazinot biļešu tirdzniecības pārkāpumus, ir palielināts autobusos veikto kontroļu skaits, kā arī vairākos transportlīdzekļos ieviesta videonovērošana.
Pateicoties veiktajiem pasākumiem, pērn autobusos pārvadāto pasažieru skaits samazinājās vien par 2%. K. Godiņš atzīmēja, ka tā ir pozitīva ziņa, ņemot vērā iepriekšējo vismaz piecu gadu tendenci, kad pasažieru skaita kritums katru gadu bija aptuveni 5% līdz 6%.
U. Augulis norādīja, ka ATD jācenšas sabalansēt iedzīvotāju vajadzības Latvijas novados, lai maršrutu un reisu skaits būtu pamatots un reālām pieprasījumam atbilstošs. Reģionālā maršrutu tīkla pārskatīšana un uzlabošana palīdzēs izveidot optimālu un iedzīvotāju vajadzībām atbilstošu maršrutu tīklu no 2021. gada, kad stāsies spēkā vienota kārtība, kā sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus.
K. Godiņš informēja, ka arī kravu un pasažieru komercpārvadājumu jomā vērojama izaugsme, jo pērn palielinājās uzņēmumu skaits, kas nodarbojas ar kravu vai pasažieru komercpārvadājumiem. To skaits sasniedza 4741 licencētu autopārvadātāju, kas ir par 3% vairāk, salīdzinot ar 2016. gadu. Tāpat pozitīvi vērtējams tas, ka pagājušajā gadā Latvijas pārvadātāju rīcībā esošais transportlīdzekļu skaits sasniedza tik lielu daudzumu, kāds bija laikā pirms krīzes.
Satiksmes ministrs uzsvēra, ka ir jāturpina starptautiskā sadarbība autotransporta pārvadājumu jomā, lai stimulētu kravu pārvadājumu apjoma pieaugumu esošajos tirgos un piedāvātu pārvadātājiem apgūt jaunus.
Ņemot vērā, ka ATD šogad nācis klāt jauns izaicinājums – taksometru vadītāju reģistrēšana un komersantu, kas veic pasažieru pārvadājumus ar vieglo automobili, licencēšana, U. Augulis norādīja, ka ir būtiski, lai jaunajiem klientiem pakalpojumu saņemšana būtu ērta, vienkārša un ātra. Ikviens komersants un arī transportlīdzekļa vadītājs piedāvātos pakalpojumus varēs saņemt arī attālināti, izmantojot ATD e-pakalpojumu sistēmu.
Foto: iAuto.lv