Motoreļļa mūsdienīgai piedziņas sistēmai

Mūsdienās motoreļļa veic ne tikai piedziņas vienības funkciju, bet arī daudzas citas. Piemērs tam ir automašīnas, kas aprīkotas ar iekšdedzes dzinēju un sadales ķēdes piedziņu.

Šī sistēma hidraulisko spriegotāju barošanai izmanto eļļu. Pārslogota (izstrādājusies) eļļa vai nepareizi izvēlēta viskozitāte var izraisīt ķēdes piedziņas kļūmi un pat dzinēja sadilšanu.

Iekšdedzes dzinējiem ir divu veidu zobu piedziņas veidi – siksnas un ķēdes. Pēdējos gados daži ražotāji ir izmantojuši īpašu šo risinājumu hibrīdu, t.i., zobsiksnu, kas darbojas eļļā (tā sauktā karstās eļļas tehnoloģija). Šādu dzinēju piemēri ir PSA 1.2 PureTech un Ford 1.0 EcoBoot. Tomēr ir vērts pieminēt, ka šis risinājums tirgū pirmo reizi parādījās 2008. gadā. Karstās eļļas tehnoloģija ļauj ievērojami palielināt zobu piedziņas izturību (siksnu nomaiņu pat ik pēc 240 000 kilometriem), pozitīvi ietekmējot uzticamību un ekoloģiju. Cits jautājums, protams, ir par kopējo dzinēja izturību, kas smagu samazinātu dzinēju gadījumā nebūs ievērojami lielāka. Tas pats attiecas uz dzinējiem, kas aprīkoti ar zobķēdēm. Lai gan agrāk tai praktiski nebija vajadzīga apkope, mūsdienās ķēdei, neskatoties uz pagarināto kalpošanas laiku, nepieciešama regulāra pārbaude un nomaiņa.

Kā zināms, zobķēdei nepieciešama pastāvīga eļļošana, jo tā darbojas uz atbilstošām sliedēm. Eļļa piegādā arī hidrauliskos spriegotājus, kuru uzdevums ir pareizi nospriegot ķēdi un noņemt tās darbības rezultātā radīto atslogojumu. Viens no iemesliem, kāpēc automašīnas ar šāda veida bojājumiem, proti, saplīsušu ķēdi, nonāk autoservisos, ir nepareiza motoreļļas kvalitāte, viskozitāte vai eļļas līmenis. Pārāk zems eļļas līmenis neizbēgami noved pie ķēdes plīsuma pat pie nelielas slodzes. Šī iemesla dēļ eļļas kvalitātei un tīrībai ir būtiska nozīme, lai saglabātu zobķēdi labā stāvoklī. Zobķēdes plīsums var izraisīt kloķa-virzuļa sistēmas iznīcināšanu un pat motora galvas bojājumus.

Tas pats attiecas uz karstās eļļas zobu piedziņas tipa sistēmu. Šāda siksna darbojas klusāk un ar mazāku pretestību nekā klasiskā zobsiksna. Tā ir arī daudz izturīgāka – 1.0 EcoBoost dzinējam zobsiksna jāmaina ik pēc 240 tūkstošiem kilometriem vai ik pēc 10 gadiem. Tajā pašā laikā karstās eļļas sloksne ir izgatavota no materiāla, kas atšķirībā no “sausās” nepasliktinās saskarsmē ar motoreļļu. Lai saglabātu kustīgās siksnas izturību eļļas vannā, ir jāizmanto eļļa ar transportlīdzekļa ražotāja ieteiktajiem parametriem. Piemēram, 2021. gada Citroen C4 Cactus automašīnai, kas aprīkota ar 1,2 PureTech 130 ZS dzinēju un karstās eļļas siksnu, ieteicamā eļļa ir Quartz Ineo First 0W-30 no “TotalEnergies”. Tomēr papildus kvalitātes un viskozitātes klasei vienlīdz svarīga ir savlaicīga eļļas maiņa.

“Eļļu izmantošana, kas atbilst attiecīgajiem ražotāja apstiprinājumiem, ir izšķiroši svarīga loma  zobsiksnas vai ķēdes izturībai eļļas vannā. Papildus iepriekš minētajiem piemaisījumiem vai viskozitātes izmaiņām ir vēl viens svarīgs parametrs, proti, eļļas savietojamība ar elastomēriem un gumijām, no kurām izgatavotas siksnas. Tāpat papildus ražotāja ieteikumiem, kas noteikti lietošanas instrukcijā, siksnas nomaiņas intervāls jāsamazina līdzīgi eļļas maiņas intervālam. Tas, savukārt, ir atkarīgs no diviem aspektiem – vadītāja braukšanas stila un izmantošanas apstākļiem. Braucot tikai pa pilsētu un veicot nelielus attālumus, kuru laikā dzinējs nevar pietiekami sasilt, tiek radīti sarežģīti apstākļi jebkurai eļļai. Eļļā uzkrājas netīrumi un degviela, kas var ietekmēt siksnas kalpošanas laiku. Šajā gadījumā siksna noteikti ir jāmaina biežāk. Ražotāja ieteiktos maksimālos maiņas intervālus var izmantot gadījumā, ja netiek pārslogota automašīna un tiek nodrošināta iespēja dzinējam sasilt. Šie noteikumi attiecas ne tikai uz automašīnām, kas aprīkotas ar zobu piedziņu un kurās tiek izmantota motoreļļa, bet arī uz visiem citiem transportlīdzekļiem, ko darbina iekšdedzes dzinējs,” skaidro Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatyński), “Total Polska” tehniskās nodaļas vadītājs.

Daudz kas ir atkarīgs arī no vadītāja braukšanas stila. Agresīvas braukšanas rezultātā eļļa ātrāk zaudēs vēlamos kvalitātes un viskozitātes parametrus. Rezultātā netiks nodrošināta pienācīga eļļošana un dzesēšana, kas var veicināt priekšlaicīgu dzinēja atteici. Neatkarīgi no zobu piedziņas veida situācijās, kad tā darbojas ar motoreļļu, eļļas izmantošanai saskaņā ar transportlīdzekļa ražotāja ieteikumiem ir izšķiroša loma šīs sistēmas izturībai un darbībai bez traucējumiem.

Foto: Publicitātes attēls

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.