Līdz ar plānotajām izmaiņām lietoto automašīnu tirdzniecības noteikumos notiek cīņa par šo tirgu un jauno auto tirgotāju pārstāvošā biedrība “Auto asociācija” to cenšas izmantot savā labā, šādu viedokli intervijā Latvijas Radio pauda Lietoto auto tirgotāju asociācijas pārstāvis Uģis Vītols.
Pēc viņa teiktā, “Auto asociācija” mēģina uzurpēt tiesības runāt auto tirgotāju vārdā un noteikumu “Transportlīdzekļu un to numurēto agregātu tirdzniecības noteikumi”, kas paredz izmaiņas lietoto automašīnu tirdzniecībā, pilnveidošanas procesā nav jautāts Lietoto auto tirgotāju asociācijas viedoklis.
Vītols norāda, ka auto tirgotājiem nav iebildumu pret lielāko daļu plānoto izmaiņu, tomēr pēc “Auto asociācijas” priekšlikuma izmaiņu projektā iestrādāts nosacījums sadārdzinās auto tirgotāju “dzīvi” un gulsies uz pircēju pleciem. Proti, norma, kas paredz, ka lietota auto tirgotājam būs jānorāda informācija par automašīnas drošības sistēmas stāvokli, sadārdzinās izmaksas, jo katra automašīna būs jāpārbauda un to var izdarīt tikai pie autorizētajiem pakalpojumu sniedzējiem – dīleriem vai autorizētos servisus. Ņemot vērā, ka šādu pārbaužu veikšanas iekārtas ir dārgas, tad arī pakalpojumu izmaksas ir lielas. Pēc Vītola teiktā, runa varētu būt par papildu 200 eiro, kas būs jāsedz pircējam.
Vītols pauda viedokli, ka jauno un lietoto auto tirdzniecība ir divi atšķirīgi tirgi. Tomēr, jauno automašīnu tirgotāji saskatījuši konkurenci un gribot paņemt arī lietoto auto tirgus daļu. Kā norādīja uzņēmējs, lietoto auto tirgus esot stabils. Ne tik aktīvs tirdzniecības laukumos kā kādreiz, jo pēdējo gadu tendence esot, ka iedzīvotāji paši dodas uz Lietuvu un Vāciju iegādāties lietotas automašīnas.
Vītols piekrita, ka lietoto automašīnu tirgū ir nepieciešama lielāka kontrole, jo līdz šim nav tā nav bijusi pietiekama – pēdējā laikā neesot nācies dzirdēt, ka kāds lietoto auto tirgotājs tiktu pārbaudīts. Kādreiz Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) vismaz pārbaudījusi vai tirdzniecības laukumi ir sakārtoti, vai ir atbilstoša tirgojamo auto dokumentu, bet pēdējos gados arī šādas pārbaudes neesot bijušas.
Kā ziņots, lai sakārtotu lietoto transportlīdzekļu tirdzniecības vietu darbību, samazinātu negodīgu komercpraksi un nodrošinātu patērētāju drošību un aizsardzību, Valsts ieņēmumu dienests (VID) sadarbībā ar CSDD, biedrību “Auto asociācija” un Patērētāju tiesību aizsardzības centru (PTAC) ir sagatavojis priekšlikumus Ministru kabineta noteikumu “Transportlīdzekļu un to numurēto agregātu tirdzniecības noteikumi” pilnveidošanai, kas stingrāk reglamentēs kārtību, kādā transportlīdzekļi tiks pieņemti tirdzniecībā, kā arī būs noteiktas obligātas prasības dokumentu noformēšanai tirdzniecības vietā u.c.
VID vērš uzmanību, ka izstrādātie grozījumi paredz tirdzniecības teritorijas platības kvadrātmetru deklarēšanu un vairākas izmaiņas akta par pieņemšanu tirdzniecībā noformēšanā. Lai stiprinātu patērētāju aizsardzību un drošību, grozījumi paredz arī to, ka tirdzniecībā pieņemtam transportlīdzeklim aiz priekšējā stikla būs jānovieto informācija par transportlīdzekļa pirmās reģistrācijas gadu, nobraukumu, pārdošanas cenu, informāciju par tehnisko stāvokli. Priekšlikumi paredz arī to, ka papildus aktam par pieņemšanu tirdzniecībā transportlīdzekļa īpašnieks ar transportlīdzekļa tirgotāju noslēdz rakstisku līgumu, kurā nosaka pārdošanas cenu u.c.
Tāpat, ņemot vērā līdzšinējos kontroles pasākumos konstatētos pārkāpumus, lai samazinātu negodīgu komercpraksi lietoto transportlīdzekļu tirdzniecības vietās, VID sadarbībā ar CSDD, biedrību “Auto asociācija” un PTAC ir uzsācis vairākas aktivitātes ar mērķi sakārtot lietoto transportlīdzekļu tirdzniecības vietu darbību. VID veic gan preventīvus, gan kontroles pasākumus lietotu transporta līdzekļu tirgotājiem.
Jau 2014.gada nogalē un 2015.gada sākumā, veicot nodokļu kontroles pasākumus vairākās lietoto transportlīdzekļu tirdzniecības vietās, VID konstatēja būtiskus pārkāpumus, kā rezultātā lietoto transporta līdzekļu tirdzniecības nozarē strādājošajiem nodokļu maksātājiem ir uzsākti kontroles pasākumi. Kopumā nozarē identificētie pārkāpumi liecina par negodprātīgu saimniecisko darbību, gūto ieņēmumu neuzrādīšanu pilnā apmērā, kā arī par nelegālo nodarbinātību un, iespējams, arī “aplokšņu algu” izmaksu.
Foto: iAuto.lv