Satraucošās ziņas, ka aprīlī Latvijā nozagtas 115 automašīnas, kas ir divreiz vairāk nekā janvārī, liek satraukties katram autovadītājam, kura mīlulis pacietīgi un godprātīgi gaida savu saimnieku pie mājām, darbavietas, iepirkšanās centra vai jebkur citur, kur nolēmis doties auto īpašnieks.
Katram zādzību vilnim pamatā ir konkrēts pieprasījums. Ja pirms vairākiem gadiem par garnadžu upuriem kļuva ekskluzīvā BMW X5 īpašnieki, tad nekavējoties kļuva skaidrs, ka pieaudzis pieprasījums pēc šiem spēkratiem kaimiņvalstīs un visvairāk Krievijā.
Šobrīd ir cita tendence, jo zog plašu auto spektru vecumā no 2003, līdz 2011. gadam. Tas ir autopasaulē „ejošākais” auto vecums, jo jaunāki ir dārgāki, ko atļauties var retais, bet vecāki bieži jau nolūkojas „šrotu” virzienā. Kā liecina policijas rīcībā esošā informācija, tad visvairāk šobrīd automašīnas zog tieši detaļām, un visvairāk zagtās mašīnas, protams, ka ir arī vispopulārākās – VW, Audi, BMW, Toyota. Tas ir likumsakarīgi, jo zaglis neizvēlas auto, kurš paša sirdij tuvāks, bet tādus, kas visizplatītākais, tātad arī detaļu vajadzēs visvairāk.
Ko lai mēs, autovadītāji liekam pretim noziedzīgajai pasaulei, kā lai pasargājam savu dzelzs rumaku. Jāsāk būtu ar to, ka pērkot lietotu auto jābūt pārliecinātam, ka tas nav nozagts kādā citā valstī. To var uzzināt publiski pieejamās interneta datu bāzēs, tomēr šāds risks ir tikai tad, ja auto vēl nav ar Latvijas nummuriem, jo zagtu un meklētu auto Latvijā piereģistrēt neizdotos. Savukārt, ja kādam ir nepaveicies „uzrauties” uz zagtu spēkratu, tad to vienkārši atņems un naudu neatdos – tātad liela neraža.
Savukārt, ja auto jau piereģistrēts un īsāku vai ilgāku laiku braukā pa Latviju, par hipotētisko zagšanas iespēju nebūtu jāizmirst. Drošī vien, ka zagšanas risku nevar novērst par 100%, tomēr var tā apgrūtināt zagļa uzdevumu, ka garnadzis nevēlēsies sevi apgrūtināt tieši ar jūsu auto. Šobrīd ir pieejams cenas un drošības ziņā ļoti plašs pretaizdzīšanas iekārtu spektrs, kuru iegāde un uzstādīšana būtu jāsamēro ar auto vērtību. Arī vienkāršs imobilaizers, kas kopā ar uzstādīšanu izmaksā kādus 100 eiro, ir papildus apgrūtinājums zaglim. Protams, ar to var tikt galā, tomēr aizdzīšanas laiks palielinās, kas zaglim ir papildus risks. Iedomāsimies, ka blakus ir vienādi auto ar un bez stūres saslēdzēja, signalizācijas vai imobilaizera, kuru izvēlēsies zaglis?
Šobrīd KASKO apdrošināšana arī pret zādzību vairs nav tik dārga kā kādreiz, kad šo vairāk nekā tūkstoš latu gadā vērto polisi varēja atļauties tikai retais. Ir iespējams arī sadalīt maksājumu, piemēram, četrās daļās un summa jau vairs nav tik liela, bet sirdsmiers ievērojami palielinājies. It īpaši KASKO nedrīkst aizmirst tie, kas auto pirkuši ne par savu naudu un kam parāds jāatdod. Var palikt bez auto un ar vairāku gadu parāda maksājumu.
Droši vien, ka „slīcēju glābšana ir pašu slīcēju lieta”, tomēr arī valsts institūciju uzdevums ir apkarot auto zādzības un meklēt nozagtās automašīnas. Upuri bieži ir neapmierināti ar policijas darbu, tomēr šā gada četros mēnešos vismaz puse no spēkratiem ir atrasti. Zagtie auto parasti nepaliek Latvijā, bet tiek izvesti, piemēram, uz Lietuvu, kur veiklie kaimiņzēni no trim auto metina kopā vienu „frankenšteinu”. Auto cenas Lietuvā bieži ir nesaprotami zemas, kas liecina, ka tie nav legāli nopirkti auto normālā tehniskā stāvoklī, bet kāda kreisā prece, kas pārdevējam nav izmaksājusi gandrīz neko.
Lai auto nokļūtu Lietuvā, tam ir jāšķērso robeža, un tā gan ir iespēja nofilmēt visus šurp un turp braucošos. Ar videonovērošanu šobrīd jau esot aprīkotas visas oficiālajām robežšķērsošanas vietām, tajā ir ieguldīti vairāki desmiti miljoni eiro, tātad videomateriāls tikai jāanalizē. Problēmas var radīt kāds ar videotehniku neaprīkots meža vai lauku ceļš, tomēr pareizi būtu kontrolēt ārī šos iespējamos „autozagļu” maršrutus, aprīkojot ar videokamerām vai varbūt slēdzot, padarot neiespējamu auto caurbraukšanu. Video novērošana būtu plašāk jāizmanto arī iekšzemē uz dažādiem ceļiem, gan zādzību atklāšanas, gan satiksmes drošības dēļ.
„Ja pats sevi sargāsi, Dievs tevi sargās”, saka labi zināms teiciens, un tas attiecas arī uz automašīnu iespējamo nozagšanu. Ja pats autovadītājs nebūs darījis visu nepieciešamo, lai auto neaizvestu ļaundari, diez vai būs pareizi vainot citus.
Autoklubam LAMB kā sabiedriskai organizācijai ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādējādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.
Foto: iAuto.lv