Lai noskaidrotu viedokli par autovadītāju braukšanas paradumiem, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) ir veicis autovadītāju aptauju. Aptaujas ietvaros tika analizēti bīstamākie autovadītāju paradumi, braucēju pašnovērtējums par Latvijas autobraucēju kultūru uz ceļa, kā arī, tas kā paši autovadītāji vērtē savu braukšanas stilu. Apkopotie rezultāti liecina, ka vairums (55,2 %) respondentu uzskata, ka autobraucēju kultūra uz ceļa ir normāla vai laba, turklāt autovadītāju pašnovērtējums par savām braukšanas iemaņām ir krietni labāks nekā domas par citu satiksmes dalībnieku spējām.
LTAB aptauju par autovadītāju braukšanas paradumiem veica otro gadu un tajā piedalījās 310 respondenti, kuri ikdienā sēžas pie auto stūres. “Pozitīvi, ka lielākā daļa (55,2%) autovadītāju uzskata, ka braukšanas kultūra uz mūsu ceļiem ir apmierinoša vai laba. Tomēr, ja salīdzina šos datus ar pērn veiktās aptaujas rezultātiem, tad optimistiski noskaņoto autovadītāju skaits ir sarucis par 9%,” informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, piebilstot, ka par gandrīz 12% pieaudzis to autovadītāju skaits, kas uzskata, ka braucēju kultūra uz ceļa ir katastrofāla.
Aptaujas rezultāti liecina, ka lielākā daļa autovadītāju domā, ka paši ir atbildīgi braucēji, un pārkāpumus biežāk pamana citu autovadītāju, nevis savās darbībās. Gandrīz 88 % braucēju norāda, ka citi autovadītāji ļoti bieži vispār nerāda pagrieziena rādītājus vai dara to ļoti novēloti. Turklāt jāatzīmē, ka pērn šādu novērojumu izteica par 14% mazāk autovadītāju. Aptauja diemžēl parāda arī to, ka daļa autovadītāju uzskata, ka nekāds ļaunums nenotiks, ja manevrs tiks izdarīts pēkšņi un pat neatļauti. Jāatzīst, ka katrs šāds solis var ne tikai maldināt citus satiksmes dalībniekus, bet arī izraisīt nopietnus ceļu satiksmes negadījumus.
„Bieži mūsu autovadītājus var ietekmēt tikai bargs sods vai likuma prasība, un tiek aizmirsts, ka ikviena nepareiza vai maldinoša kustība uz ceļa var izraisīt smagus ceļu satiksmes negadījumus. Nerādot pagrieziena rādītājus, mēs ne tikai maldinām citus satiksmes dalībniekus, bet arī pakļaujam lielam riskam sevi un savus pasažierus. Jāatceras, ka esot uz ceļa, gan kā gājējam, gan kā autovadītājam, mums katram ir savas tiesības un pienākumi. Ja cienīsim viens otru, tad atrasties uz ceļa visiem būs ērtāk un vieglāk,” atzīst LTAB valdes priekšsēdētājs.
Tajā pat laikā autovadītāju pašnovērtējums par savām braukšanas iemaņām ir krietni augstāks par citu satiksmes dalībnieku spēju novērtējumu. Tā lielākā daļa savās atbildēs norāda, ka paši visbiežāk ievēro braukšanas noteikumus. 80 % respondentu atzīst, ka pagrieziena rādītāju paši ieslēdz arī tad, ja apkārt nav citu transportlīdzekļu vai gājēju. 71 % respondentu norāda, ka paši obligāti rāda pagriezienu arī gadījumos, kad galvenais ceļš krustojumā maina virzienu, turklāt tikai 5% autovadītāju atzīst, ka to nedara vispār.
“Nepieciešamība savlaicīgi rādīt pagrieziena rādītājus arī šķietami nevainīgās situācijās, ir viens no priekšnoteikumiem kā izvairīties no avārijas situācijām. Tas, savukārt, ļauj veidot pozitīvu Bonus-malus vēsturi, kā rezultātā izmaksas par OCTA polisi ir zemākas. Līdz ar to, braucot atbildīgi, autovadītāji ne tikai pasargās sevi un savus pasažierus no traumām, tādējādi saglabājot būtiskāko – veselību un dažkārt pat dzīvību, bet tiks ietaupīti arī naudas līdzekļi,” norāda LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Foto: iAuto.lv