Saeima ir pieņēmusi grozījumus Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, lai risinātu vairākas praksē konstatētās problēmas nodokļu nomaksā.
Nodokļa palielināšana nepieciešama, lai risinātu praksē konstatētās problēmas saistībā ar vieglo transportlīdzekļu pārbūvi par kravas automobiļiem, kas ļāva maksāt mazāku transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli vai nemaksāt uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli par uzņēmēju īpašumā vai turējumā esošajiem šādi pārbūvētiem transportlīdzekļiem.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas sniegtā informācija liecina, ka pagājušajā gadā par kravas automašīnām pārbūvēti 597 vieglie automobiļi, kas ir četras reizes vairāk salīdzinājumā ar šādiem gadījumiem 2010.gadā. Direkcija arī uzsver, ka pēdējos trijos gados aizvien vairāk nekā kravas automašīnas tiek pārbūvētas un reģistrētas jaunas vieglās automašīnas.
Saskaņā ar grozījumiem no nākamā gada lielāks transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis noteikts par kravas automobiļiem ar pilnu masu līdz 12 000 kilogramiem. Grozījumi nosaka, ka turpmāk uzņēmumu transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis būs jāmaksā par kravas automobili ar pilnu masu līdz 3 tonnām, kas reģistrēts kā kravas furgons un kam ir vairāk nekā trīs sēdvietas, ieskaitot vadītāja vietu.
1.1. Nodoklis par automobili līdz 1500 kg no līdzšinējiem 17,07 eiro palielināts
līdz 36 eiro,
1.2. Par automobili ar masu no 1501 kg līdz 1800 kg – 72 eiro līdzšinējo 34,15 vietā, 1.3. bet par kravas auto ar masu no 1801 kg līdz 2100 kg nodoklis būs 138 eiro līdzšinējo 64,03 eiro vietā.
1.3. Savukārt automašīnām ar pilnu masu no 2101 līdz 2600 kg nodoklis no līdzšinējiem 76,84 eiro palielināts līdz 165 eiro,
1.4. Par auto no 2601 līdz 3500 kg – būs jāmaksā 219 eiro iepriekšējo 102,45 vietā.
1.5. Ceļa nodoklis par kravas auto no 3501 līdz 12 000 kg turpmāk būs 156 eiro līdzšinējo 145,13 eiro vietā.
Grozītais likums arī paredz vairākas izmaiņas uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa jomā, tostarp nosakot, ka no nākamā gada atbrīvojums no nodokļa vairs neattieksies uz vieglajiem taksometriem. Šāds lēmums pieņemts, ņemot vērā Valsts ieņēmumu dienesta konstatētos pārkāpumus taksometru pakalpojumu sniegšanas uzņēmumos, tostarp nepilnības darbinieku darba laika uzskaitē, kā arī uzskaites trūkumu par ieņēmumiem no saimnieciskās darbības.
Tāpat taksometru pakalpojumu sniegšanas jomā izplatīta prakse esot to izmantošana privātām vajadzībām, atbildīgajā komisijā iepriekš pauda Finanšu ministrijas pārstāvji.
Ar izmaiņām likumā palielināts uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa apmērs.
Turpmāk nodoklis par transportlīdzekli, kurš pirmo reizi reģistrēt pēc 2005.gada 1.janvāra, ar motora tilpumu līdz 2000 kubikcentimetriem no līdzšinējiem 27,03 eiro palielināts līdz 29 eiro, bet automobilim ar motora tilpumu no 2001 līdz 2500 kubikcentimetriem nodoklis noteikts 46 eiro apmērā līdzšinējo 42,69 eiro vietā. Savukārt par vieglo automašīnu ar motora tilpumu virs 2500 kubikcentimetriem nodoklis no 56,91 eiro palielināts līdz 62 eiro.
Grozījumu teksts: šeit >>>
Grozījumi likumā stāsies spēkā 2016.gada 1.janvārī.
Likuma jaunā redakcija: šeit >>>
P.S.
Lai mazinātu Krievijas piemēroto sankciju ietekmi uz starptautisko autopārvadājumu nozari, kravas automobiļiem, kuru pilna masa pārsniedz 12 tonnas, varēs piemērot atbrīvojumu no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa maksāšanas. Šādu grozījumu Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā ceturtdien, 27.novembrī, pirmajā lasījumā pieņēma Saeima.
Kravu pārvadātājus no nodokļa maksāšanas varēs atbrīvot uz vienu gadu, ja par kravas automobili būs samaksāta autoceļu lietošanas nodeva viena gada likmes apmērā.
Atbrīvojumu no nodokļa nomaksas piemēros tiem kravas automobiļiem, kas veiks valsts tehnisko apskati pēc grozījumu stāšanās spēkā, un tas attieksies arī uz piekabēm un puspiekabēm, kuru pilna masa pārsniedz 10 tonnas.
Ņemot vērā paredzamo budžeta ieņēmumu samazinājumu aptuveni 600 tūkstošu eiro apmērā, likumprojekta autori Satiksmes ministrijā uzsver, ka to plānots kompensēt ar ieņēmumiem no autoceļu lietošanas nodevas, kas jau patlaban pārsniedz budžetā plānoto ieņēmumu apjomu.
Foto: iAuto.lv