1. novembrī sākas valsts autoceļu ziemas uzturēšanas sezona – sāk darboties ceļu uzturētāju ziemas dienests, kas nodrošina darbu diennakts režīmā, lai sekotu līdzi laika apstākļiem un nepieciešamības gadījumā savlaicīgi veiktu ceļu kaisīšanu un attīrīšanu no sniega.
“Par drošību uz ceļa esam atbildīgi mēs visi – ceļu pārvaldītāji, uzturētāji un autovadītāji. Tieši autovadītāji var sniegt ļoti lielu palīdzību ziemas dienestam un ceļu pārvaldītājiem, jo, tāpat kā nav iespējams ik pēc kilometra nolikt policijas patruļu, tāpat nav iespējams nodrošināt diennakts uzraudzību katram autoceļa kilometram, autovadītāji visbiežāk ir tie, kas pirmie pamana sarežģījumus uz ceļa,” uzsver VAS Latvijas Valsts ceļi (LVC) priekšsēdētājs Jānis Lange. “Tāpēc aicinām autovadītājus aktīvi informēt LVC Satiksmes informācijas centru par apledojumu vai citiem sarežģījumiem, zvanot pa bezmaksas diennakts telefonu 80005555, lai uzturētāji varētu pēc iespējas operatīvāk saņemt informāciju un uzsākt darbu. Informāciju var nodot arī mūsu sociālo tīklu kontos,” aicina Lange.
Ziemā, īpaši mainīgos apstākļos, autovadītājiem ir jārēķinās ar to, ka braukšanas apstākļi var būt apgrūtināti, bet ceļa virsmas stāvoklis var mainīties negaidīti un strauji. Aicinām autovadītājus būt īpaši piesardzīgiem un izvēlēties atbilstošu braukšanas ātrumu!
Īpaša piesardzība jāievēro rīta stundās, jo uz ceļiem, uz tiltiem, pie ūdenstilpnēm, ceļa pārvadiem un brauktuvēm, ko ieskauj meži, var veidoties atkala jeb tā saucamais melnais ledus.
Lai arī Latvijā automašīnām ar ziemas riepām obligāti ir jābūt aprīkotām no 1. decembra, aicinām autovadītājus izvērtēt savas automašīnas tehnisko stāvokli un, iespējams, par riepu nomaiņu parūpēties savlaicīgāk.
Jāatceras, ka grants ceļu stāvoklis ir ļoti atkarīgs no laika apstākļiem, un, gadījumā ja salnas mīsies ar ilgstošiem atkušņiem, vai būs ļoti lietains, uz grants ceļiem var iestāties šķīdonis un tiks noteikti masas ierobežojumi.
Ziemā uz dažādu kategoriju ceļiem ir atšķirīgas uzturēšanas prasības. Valsts autoceļi ir sadalīti piecās ziemas uzturēšanas klasēs – A (augstākā), A1, B, C un D (zemākā) atkarībā no ceļu klasifikācijas, satiksmes intensitātes, seguma tipa, tehniskā stāvokļa, plānotā (pieejamā) finansējuma un sociālekonomiskās nozīmes. Tāpat noteikti īpaši sliktā tehniskā stāvoklī esošie ceļu posmi, kurus apkalpo ar atkāpēm no minētajām uzturēšanas klasēm.
Kopumā uz valsts autoceļiem ziemas uzturēšanas klases ir noteiktas 20 220 kilometriem ceļu: A klases ceļi šajā ziemas sezonā būs – 748 km, kas ir par 59 km vairāk, kā pērn; A1 klase ir par 4 km vairāk, kā iepriekš – 2400 km; B, C un D klases (valsts reģionālie un vietējie autoceļi), attiecīgi – 3005, 12303 un 1764 km.
Katrai uzturēšanas klasei ir noteikts darbu izpildes laiks, kad ceļi ir jāatbrīvo no sniega un apledojuma. Piemēram, A uzturēšanas klasei laika posmā no 6:00 līdz 22:00 laiks autoceļa brauktuves attīrīšanai no sniega un kaisīšanai ar pretslīdes materiāliem ir trīs stundas kopš sniegs ir beidzis snigt. Ja ilgstoši snieg, ceļš tiek tīrīts un apstrādāts vairākkārtēji arī snigšanas laikā, lai mazinātu satiksmes traucējumus, taču objektīvu iemeslu dēļ šādos apstākļos pilnīgi tīru no sniega un apledojuma to uzturēt ir neiespējami.
Autoceļu ziemas uzturēšanas sezona ilgst līdz 31. martam. Uzturēšanas darbus valsts autoceļu tīklā veic VAS “Latvijas Autoceļu uzturētājs”.
Foto: Latvijas Valsts ceļi